Milleks kasutati Welbike’i ?
Milleks kasutati Welbike’i? Kokkupandava minimootorratta sai maandumise järel u 10 sekundiga sõidukorda seada. © Mirrorpix / Getty Images NIELS-PETER GRANZOW...
© Shutterstock
EMRAH SÜTCÜ & BUE KINDTLER-NIELSEN
1. APRILL 2020
Kiirliim valmis juhuslikult. Teise maailmasõja ajal eksperimenteerisid USA teadlased keemiliste materjalidega, et valmistada USA sõjaväe jaoks plastsihikuid. Töö käigus lõid nad kleepuva massi, mis kleepus väga tüütult absoluutselt igasuguse labori inventari külge ega tahtnud sealt enam maha tulla. Nende saadud aine oli tsüanoakrülaat, mida polnud üldse võimalik töödelda ega vormida, ning seepärast jäeti see sinnapaika.
Mõni aasta hiljem – 1951. aastal – tegeles üks eelmainitud projektis osalenud keemik Harry Coover hoopis teise projektiga, mille eesmärk oli luua lennuki kokpiti jaoks plastist aknaklaasid. Siis meenuski talle uuesti vana kleepuv mass ning ta otsustas sellega eksperimenteerida. Coover täheldas, et materjal kleepus kõigile pindadele olenemata temperatuurist ja rõhust. Samuti oli kokkuliimunud koht niivõrd tugev, et ei Harry Coover ega kolleegid, kellel ta palus seda teha, ei suutnud kokkukleepunud pindasid lahti rebida.
Coover nägi aine kommertslikku potentsiaali ning võttis kleepuvale massile patendi. Seejärel pühendus ta arendustööle, et teha sellest iga päev kasutatav liim. Tulemuseks oli kiirliim Eastman 910, mis tuli turule 1958. aastal. Liimi saatis otsekohe suur müügiedu. Eastman 910 muutus eriti populaarseks siis, kui Coover kleepis ühes telesaates jahmunud publiku ees ühe tilga liimiga kokku metallkangi, mis kandis nii teda ennast kui ka saatejuhti.
Milleks kasutati Welbike’i? Kokkupandava minimootorratta sai maandumise järel u 10 sekundiga sõidukorda seada. © Mirrorpix / Getty Images NIELS-PETER GRANZOW...
Imeline Ajalugu on Skandinaavia suurim ajalooajakiri. Ilmume lisaks Eestile ka Rootsis, Soomes, Norras, Taanis, Lätis, Leedus ja Hollandis.
© 2022 Imeline Ajalugu - Kõik õigused kaitstud