Kodanlikus stiilis kabareeõhtu Pärnus

© Rahvusarhiiv

HERKKI KUKK JA ALO LÕHMUS

16. AUGUST 2023

1948. aasta augustis tabas stalinstlik kriitika ametlikke näitlejaid ja artiste, kui nad julgesid üles astuda kavaga, mis mõjus pisutki eba­nõukogulikuna.

Juuli lõpus korraldas riiklik filharmoonia Pärnu rannasalongis huumori- ja operettide õhtu. Seda käis vaatamas ka Tallinna polütehnilise instituudi õppejõud V. Tarmisto, kes avaldas augusti alguses Rahva Hääles kontserdi kohta hävitava kriitika. Nii­sugune asi polnud toona lihtsalt ühe pettu­nud kontserdikuulaja arvamus, sest kunstitegelaste ideoloogilise truuduse keskajalehes kahtluse alla seadmine pani nad suurde ohtu.

„Millist eeskava pakkus Riiklik Filharmoonia kuulajaile? Minu arusaamise järgi see toimus põhimõtte järgi: provintsis niikuinii keegi midagi kunstist aru ei saa, siin võib pakkuda hea kauba pähe ka praaki. [—] Konferansjee Eesti NSV rahvanäitleja Paul Pinna näitas end seekord kahjuks halvast küljest. Kas siis tõesti säärased leierdatud, võiks öelda „laadanaljad“, nagu „kuidas keegi laulab“ või „kuidas tantsiti vanal valsi­ajastul ja nüüd fokstrotipäevil“ sobivad lavale? Tõsi, need „naljad“ võisid sobida kodanliku vabariigi päevil kuskile restorani, kuid nüüd nendega välja tulla on suur viga.“

Therese Masing (Riiklik Teater Estonia) pakkus sedasama mida P. Pinnagi, ainult muusikalises vormis: mängus ja laulus.

Kui operettide õhtu, siis operettide õhtu, arvas nähtavasti Therese Masing, istus klaveri taha ja ise end saates laskis laulu sealt, kus tahtis, eesti, prantsuse ja inglise keeles. Võib-olla, et teatud inimestele meeldida, oleks ta laulnud ka saksa keeles. Aga kuidas ta laulis: pigista silmad kinni ja oledki kuskil kabarees nii anno 1938.

Kupleed operettidest on ju mõnikord päris vaimukad ja kenad kuulata.

Miks aga Riikliku Filharmoonia esinejad olid välja otsinud just need kõige kahemõttelisemad ja inimeste kõige madalamail tundeil mängivad lookesed, nagu too pala Maritzast: peigmees pakub end krahvinnale: palun, tarvitage mind!!

Kas Riiklik Filharmoonia tõesti on unustanud oma ülesande või teeb oma tööd lihtsalt lohakalt, ilma kontrollita? Tulemas on aga see, et Filharmoonia töö sel kujul on kõike muud kui ideoloogiline kasvatustöö ning elustab eriti meie noorsoo teatud ringides kahjulikke kodanliku „kabareekultuuri“ ja manduva lääne mõjusid ning on pärituuleks kodanlike natsionalistide purjedele.“

Estonia näitleja Paul Pinna.

© Rahvusarhiivi filmiarhiiv

Estonia operetisolist Therese Masing.

© Armin Alla / Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum

Loe ka neid artikleid

Tere Tulemast tagasi!

Sisesta enda kasutajaandmed

Taasta enda parool

Palun sisesta parooli taastamiseks, enda kasutajanimi või emaili aadress