Miks kutsutakse halvas seisukorras laeva plimsolliks?

© Bridgeman Images & Imageselect

JANNIK PETERSEN

2. JAANUAR 2024

Plimsolli märk pidi ära hoidma kaubalaevade ülelastimise. Kaubalaeva kerele joonistatud Plimsolli ketta horisontaalne joon näitas suvise lastiveeliini suurimat lubatud kõrgust.

1860. aastail toimus Briti kaubalaevadega mitu õnnetust, sest laevad olid
üle lastitud. Mõni uppunud laevadest oli aga teadlikult üle lastitud, et vana ja mahakandmisele minev alus upuks ning omanik saaks laeva kindlustus­raha sisse kasseerida. Briti parlamendi liige Samuel Plimsoll otsustas laevanduses korda luua ja võitles meremeeste töötingimuste ja ohutuse parandamise eest. 

Plimsoll esitas Briti parlamendile eelnõu, mille kohaselt tuli kontrollida avamere kaubalaevade merekõlblikkust. Sellekohane seadus Merchant Shipping Act võeti parlamendis vastu 1876. aastal. Seadus nägi ette, et kaubalaeva kerele tõmmatakse joon, nn Plimsolli märk, mis näitas, kui sügavalt laev lastituna vees istuda võib. Rahvasuus muutus see joon plimsollijooneks.

Paradoksaalselt said uppumis­ohtlikud alused hüüdnime isiku järgi, kes võitles hoopis selle eest, et plimsollid merelt kõrvaldataks.

Imeline Ajalugu on Skandinaavia suurim ajalooajakiri. Ilmume lisaks Eestile ka Rootsis, Soomes, Norras, Taanis, Lätis, Leedus ja Hollandis.

LOGI SISSE kui juba tellid!

Kingitus väärtusega 53€!

Telli Imeline Ajalugu püsimaksega 10,95 € ja saad 53 eurot väärt kingituse!

  • Uudised sinu telefonis/arvutis iga päev
  • Paberajakiri iga kuu
  • Digitaalne arhiiv teemade sügavuti uurimiseks
  • Hariv lugemine kogu perele, koolilapsest vanaema-vanaisani
  • Püsimaksega tasud ühe kuu kaupa
Telli

Tere Tulemast tagasi!

Sisesta enda kasutajaandmed

Taasta enda parool

Palun sisesta parooli taastamiseks, enda kasutajanimi või emaili aadress