Talvised jääteed üle külmunud veekogude on kasutusel olnud aegade algusest saadik. Muinasajal jaguneski kogu teedevõrk kaheks: suviseks ja talviseks. Taliteed viisid üle külmunud soode ja järvede otse sihtpunkti.
Eesti Maanteemuuseum
IMELINE AJALUGU
20. VEEBRUAR 2023
Üle mere kulgenud jääteest on esimene teade 1227. aastast, mil Muhumaale saabus jääd mööda suur ristirüütlite vägi. 1323. aastal oli kasutusel aga Saaremaa ja Lübecki vaheline jäätee, mida mööda kaupmehed oma kaupu vedasid. See 500kilomeetrine jäätee on tänapäevani pikim meie kandis olnud jäätee.
Russowi kroonika põhjal tulid inimesed 1573. aastal jääd pidi Rootsist Tallinna. 17. sajandi suurel külmaperioodil olevat Läänemere jääteed olnud nii aktiivselt kasutusel, et jääle rajatud lausa kõrtsid ja ööbimiskohad.
Enne jääklassiga laevade ilmumist lõpetas mere talvine jäätumine Väinamere saartega laevaühenduse ning jäätee jäi ainsaks ühendusteeks. Näiteks Hiiumaa Heltermaa rahvale oli passaseride regedega üle jää vedamine peamine talvine teenistusallikas. Väikesekasvulised saarte hobused olevat jääl olnud julged ja osavad ning hüpanud vajaduse korral isegi üle jääpragude.
Imeline Ajalugu on Skandinaavia suurim ajalooajakiri. Ilmume lisaks Eestile ka Rootsis, Soomes, Norras, Taanis, Lätis, Leedus ja Hollandis.
© 2022 Imeline Ajalugu - Kõik õigused kaitstud