Moskvas näitusel esinenud Eesti tippkunstnikud said tasuks süüdistuse “läänelikus formalismis”.
© Richard Uutmaa, Kalurid Eesti põhjarannikul, 1945 / Tartu Kunstimuuseum
IMELINE AJALUGU
29. DETSEMBER 2022
Ajaloolaste hinnangu kohaselt algas 1947. aasta teises pooles Eesti sovetiseerimise uus ja karmim faas. Kui seni hoidus Moskva jõhkramatest võtetest ja näis mingil määral tunnustavat isegi rahvuslikke iseärasusi, siis alates 1947. aasta teisest poolest rakendati jõumeetodeid: sundkollektiviseerimist, massirepressioone ning eliidi „puhastamist“, mille kõrgpunkt saabus 1950. aasta EK(b)P märtsipleenumi ajal.
Eesti kunstnikeni jõudis repressioonide ähvardav kõuekõmin 1947. aasta novembri lõpus. Eesti esindajad Adamson-Eric, Märt Bormeister, Johannes Võerahansu, Elmar Kits, Richard Sagrits, Richard Uutmaa jt astusid üles Moskvas avatud üleliidulisel kunstinäitusel „30 aastat Nõukogude Liitu“.
15. novembril ilmus ajakirjas Sovetskoje Iskusstvo näituse arvustus, milles oli lause: „Eesti, Leedu ja Läti kunstnikele aga võib ette heita seda, et nad pole oma loomingus küllalt intensiivselt ületanud lääne formalistlikke mõjusid.“
Imeline Ajalugu on Skandinaavia suurim ajalooajakiri. Ilmume lisaks Eestile ka Rootsis, Soomes, Norras, Taanis, Lätis, Leedus ja Hollandis.
© 2022 Imeline Ajalugu - Kõik õigused kaitstud