Amundseni ja Scotti legendaarsed ekspeditsioonid ahvatlesid rändureid lõunapoolust vallutama. 1939. aastal ehitati Ameerika Ühendriikides sel eesmärgil koguni spetsiaalne sõiduk. Probleemid hakkasid kuhjuma aga juba enne Antarktikasse saabumist.
© AP / Ritzau Scanpix
SØREN FLOTT
28. JUULI 2022
Polaaruurija Thomas Poulter tundis uhkust, sättides end 24. veebruaril 1939 istuma futuristliku hiigelsõiduki rooli taha. Antarctic Snow Cruiser oli 37tonnine imemobiil, mille konstrueerimises ja ehitamises Chicago Armouri tehnoloogiainstituudis oli uurija ise osalenud. Insenerid andsid sõidukile hüüdnimeks Pingviin.
Poulteril tuli Pingviiniga sõita Chicagost sadamalinna Bostonisse, kust pidi peagi teele asuma suurejooneline polaarekspeditsioon. Tuhanded ameeriklased tulid välja tänavaile, et näha uudset sõidukit, mis pidi Ameerika Ühendriikidele kindlustama tüki Antarktise mandrist. 17 meetri pikkuse liikuri ümber tunglesid ka ajakirjanikud ja fotograafid. Inseneride sõnul suutis masin ületada laiu liustikulõhesid, kuid juba pärast kaheksatunnist sõitu tekkis hädaolukord, mis võinuks selle prestiižika projekti lõpetada. Kuna oli hakanud vihma sadama, kaotas Pingviin Indianas Fort Wayne’i linna lähedal juhitavuse.
Ajalehes ilmunud lugude põhjal oli Poulter rooli taga sarnanenud vaimust vaevatud organistiga, kes püüdis olukorda päästa, sahmides meeleheitlikult nii rooli kui ka juhtkangidega. Kõlasid esimesed skeptilised arvamused: kui Antarctic Snow Cruiser on nii raskesti juhitav isegi vihmamärgadel Ameerika asfaltteedel, siis kuidas küll suudab see sõiduk üldse lõunapoolusele jõuda.
Imeline Ajalugu on Skandinaavia suurim ajalooajakiri. Ilmume lisaks Eestile ka Rootsis, Soomes, Norras, Taanis, Lätis, Leedus ja Hollandis.
© 2022 Imeline Ajalugu - Kõik õigused kaitstud