Hiina, maailma võimsaim mereriik

Rohkem kui 300 laeva, millel oli peaaegu 30 000 meest, pidid admiral Zheng He juhtimisel demonstreerima Hiina võimu läänepoolsetele riikidele. Hiiglaslik laevastik heiskas purjed 1405. aastal. Sellest mereretkest sai esimene kokku seitsmest ekspeditsioonist, mis viisid hiinlased Aafrikasse välja.

See nägi välja nagu ujuv linn, mis kõikus rahulikult üles-alla Jangtse jõel Hiina tolleaegse pealinna Nanjingi lähedal.

Paljud linnaelanikud olid sel 1405. aasta kuumal juulipäeval vee ääres koha sisse võtnud, et nautida uskumatult uhket vaatepilti, mida pakkusid 317 laeva. Jõgi oli laevu täis nii kaugele, kui silm nägema ulatus. See laevastik valmistus seilama Ida-Hiina merele ja sealt edasi maailma.

Värskelt tõrvatud ja lakitud džonkide ehk lamedapõhjaliste purjekate seas oli üks uhkem kui teine. Seal olid ka viie mastiga sõjalaevad, mis pidid laevastikku kaitsma vaenulike riikide laevastike ja piraatide eest. Leidus ka hiiglaslikke moonalaevu ja hobuste transpordilaevu, mis mõlemad pikkusega üle 80 meetri. Ka kuuemastilised sõjaväe transpordilaevad olid haruldane vaatepilt, kuna neil asus suurem osa ekspeditsiooni peaaegu 28 000 mehest.

Kõige efektsemad kõigist olid aga 62 tohutut aardelaeva, mis oma üheksa mastiga troonisid ülejäänud laevastiku kohal. Aardelaevad olid nii pikad, et meeskonnaliikmeil kulus üle minuti, et kõndida 125 meetrit ahtrist esitäävini. Ühest pardast teiseni jooksmiseks pidid nad kokku läbima 55meetrise vahemaa. Suuremat laeva polnud maailmas iialgi ehitatud!

Imeline ajalugu
Imeline Ajalugu on Skandinaavia suurim ajalooajakiri
Ajakiri ilmub ühe korra kuus, iga kuu keskel.

Suvekuumuses vedasid džonkide meeskonnad viimased varud laevapardale. Töö pani vormis mehed higistama, sest sedavõrd suure meeskonnaga ettevõetava pika retke tarvis oli vaja üüratus koguses riisi, teravilja, sojaube, tsitrusvilju ja teisi olulisi toiduaineid. Otsekui valmistunuks terve ühiskond korraga lahkuma. Meremehed, sõdurid, käsitöölised ja navigaatorid ning tõlgid ja arstid – kõik asusid reisiks pardale.

Lõpuks andis laevastiku juht, admiral Zheng He märku purjed heisata ja saatis laevakonvoi avamerele. Suurim laevastik, mida maailm eales näinud oli, asus aastase ettevalmistusaja järel viimaks teele kaugete võõraste maade poole. Keegi ei pidanud võimsat laevastikku nähes kahtlema selles, et Hiina on merede valitseja.

Loe Zheng He merereisidest lähemalt oktoobrikuu Imelisest Ajaloost!

Zheng He laeva mudel.  Foto: Shutterstock
Jaga lugu:
Klienditeenindus
KlienditeenindusVana-Lõuna 39/1, 19094 TallinnTel: 667 0099 (tööpäeviti 9–17)
Rain Väät
Rain VäätVastutav väljaandjaTel: 667 0044
Alo Lõhmus
Alo LõhmusToimetajaTel: 667 0250
Kairi Kalmann
Kairi KalmannDisainerTel: 667 0044
Piret Pihlak
Piret PihlakKeeletoimetajaTel: 667 0044
Robin Tiits
Robin TiitsReklaamimüükTel: 528 3657