Lockerbie linnake muutus põlevaks põrguks

Lennukompanii Pan Ami lennuk, mille pardal oli 259 inimest, tõusis 21. detsembril 1988 Londonist õhku ning võttis suuna Ameerika Ühendriikidele. 37 minutit hiljem kaotas lennujuhtimiskeskus lennukiga kontakti. Samal ajal imestati väikeses Šotimaa Lockerbie linnakeses pimedast taevast kostva mürina üle. Mõni sekund hiljem kukkus Pan Ami lennuk, mille paakides oli 90 tonni kütust, taevast alla.

Veerandtunnise hilinemisega tõusis Pan Ami lend 103 lõpuks Londoni Heathrow’ lennujaama stardirajalt õhku. Sellel 1988. aasta detsembriõhtul kulges õhulaeva Boeing 747 lennumarsruut esmalt Šotimaale ning seejärel tuli võtta suund üle Atlandi ookeani New Yorgi John F. Kennedy lennujaamale.

Lennukil, mille nimi oli Clipper Maid of the Seas, viibis 243 reisijat, kellest enamik reisis jõuludeks koju. Kapten James Bruce MacQuarrie tervitas reisijaid, ning kui suur Jumbo Jeti lennuk 9400 meetri kõrgusele jõudis, serveerisid stjuardessid jooke ja jagasid välja kõrvaklapid neile, kes tahtsid lennu ajal vaadata filmi „Krokodill Dundee II“.

Ameeriklane Christopher Jones istus lennuki tagaosas kohal number 52K ja stjuardessid serveerisid soovitud dringi temalegi. New Yorgi Syracuse’i ülikoolis õppivad 20aastane Christopher Jones ja teised 34 üliõpilast, kes selle lennuga koju sõitsid, olid viimase semestri õppinud Londonis. Enne ärasõitu oli Jones oma tüdrukule öelnud, et sellest tuleb üks „tõeline pidutsemise lend“.

Kokpitis registreeris kapten MacQuarrie kell 18.58, et lennuk ületas Inglismaa-Šotimaa piiri. 55aastane lendur võttis ühendust lennujuhtimistorniga Prestwickis.

Imeline Ajalugu
Imeline Ajalugu on Skandinaavia suurim ajalooajakiri
Ajakiri ilmub ühe korra kuus, iga kuu keskel.

„Tere õhtust, šotlased. Siin Clipper 103, lendame kõrgusel 310,“ andis MacQuarrie teada lennuki lennukõrguse.

„103, oled tuvastatud,“ vastas raadio ja MacQuarriele anti samas teada, kus kohas peab ta lennuki nina pöörama läände, et üle Atlandi lennata.

Kellelgi polnud aimu sellest, et lennuki pardal oli pomm. Lennuki eesmises lastiruumis lebas pruun Samsonite’i kohver, milles oli 450 grammi lõhkeainet, mis oli ajastatud plahvatama kellamehhanismi abil. Kell 19.02.50 pomm lõhkeski. Alguse sai traagiliste sündmuste jada, mis leidis lõpu alles maapinnal.

Loe terroriakti ja järgnenud katastroofi detailset ülevaadet juulikuu Imelisest Ajaloost.

Lennuki Boeing 747 juhikabiin kukkus ühe linnalähedase talu karjamaale.   Foto: PA, Scanpix / PA Wire/ Press Association Images
Jaga lugu:
Klienditeenindus
KlienditeenindusVana-Lõuna 39/1, 19094 TallinnTel: 667 0099 (tööpäeviti 9–17)
Rain Väät
Rain VäätVastutav väljaandjaTel: 667 0044
Alo Lõhmus
Alo LõhmusToimetajaTel:
Kairi Kalmann
Kairi KalmannDisainerTel:
Piret Pihlak
Piret PihlakKeeletoimetajaTel:
Jaana Rüütel
Jaana RüütelReklaamimüükTel: 565 66130