Vanadele filmidele antakse oleviku värvid
Tehisintellekt on ajalooliste mustvalgete filmiklippide värvimise lihtsaks teinud. Kas seda tehes anname vanadele kaadritele uue elu või hoopis manipuleerime ajalooga, andes sellele võltsvärvide võõba?
Prantslastest vennad Auguste ja Louis Lumière läksid aastal 1897 Pariisist Liverpooli. Pagasis oli neil pöördeline leiutis kinematograaf ehk kaamera, mis suutis elavaid pilte ühtaegu nii salvestada kui ka esitada. Vennad seadsid kaamera üles Liverpooli toimekal peatänaval Lime Streetil.
Taustal kõrgub Ristija Johannese kirik ning objektiivist libiseb mööda inimeste ja hobutrammivagunite voog. See ajalooline filmilõik on esimene elav pilt Liverpoolist – ning üks esimesi filme üldse. Praegusel vaatajal võib olla keerukas tajuda kihavat linnaelu, mida kaamera jäädvustas. Film on mustvalge ning täielikult puudub sealt klõbisevate hobusekapjade heli ja inimeste kõnekõma.
Nüüd, 125 aastat hiljem, on paljud ajaloolised filmiklipid läbinud digitaalse uuenduse. Need on muudetud värvilisteks ning nende käima panemisel kostab arvutikõlaritest vilka linnaelu heliriba. Ka 1897. aasta Liverpooli Lime Streeti filmilõik on saanud täiesti uue kuue. Mees, kes selle vana salvestise ellu äratas, on 40. eluaastais ajalooõpetaja Lee Rymill, kes elab Liverpoolis.
Vabal ajal peab Rymill veebilehte www.historyofliverpool.com, mis kirjeldab linna ajalugu. Koroonapandeemia põhjustatud seisaku ajal otsustas Rymill värskendada vendade Lumière’ide mustvalget filmilõiku Liverpoolist, kasutades selleks tasuta programmi DeOldify. See tarkvaraprogramm põhineb tehisintellekti ühel alamkategoorial – sügavõppel (ingl deep learning).
Programm suudab tuvastada videos näha olevaid objekte, näiteks inimesi, hobuseid ja autosid, ning koloreerida neid varem salvestatud andmete põhjal selle kohta, mis värvi need objektid tavaliselt olid.
„Programm sisaldab andmebaasi miljonite filmidega, millest see õpib. Kui ma panen programmis tööle mustvalge filmiklipi Lime Streetist, analüüsib tehisintellekt filmis olevaid objekte ja suhtleb andmebaasiga, et saada teada teiste samalaadsete asjade värvust,“ selgitas Rymill.
„Seega teab programm, et taevas on sinine, pilved valged ja hobused ilmselt pruunid, misjärel see värvib selle info põhjal kujutised automaatselt üle,“ ütles Lee Rymill.
Programm töötab sekunditega ja seda peetakse märkimisväärseks tehniliseks saavutuseks. Kriitikud aga pelgavad, et uus tehnoloogia võib ajalooliste filmide väärtust hoopis vähendada.
Märtsikuu Imeline Ajalugu kirjutab vanade filmide värvimise plussidest ja miinustest.
Viis koloreeritud filmi filmiajaloo lapsepõlvest
Prantsusmaa 1895: Lumière’ide perekond valmistub ekskursiooniks
Üks ajaloo esimesi filmiklippe näitab vendade Lumière’ide pereliikmeid hobutõlda pakkimas. Klipp on koloreeritud programmiga DeOldify ning sellele on lisatud heliefektid.
San Francisco 1906: Linnaelu enne suurt maavärinat
Neli päeva enne seda, kui maavärin hävitas 80 protsenti San Franciscost, salvestasid filmipioneerid vennad Milesid ühe filmi. See näitab toimekat Market Streeti, mis oli 92 tundi hiljem rusudes.
New York 1911: Askeldamine New Yorgi sadamas
Rootsi kinoteatri fotograafid reisisid 1911. aastal New Yorki. Seal filmisid nad metropoli toimekat sadamat, kärarikkaid rongisüsteeme ja hiiglaslikke sildu.
Läänrerinne 1914 – 1918: Sõja unustatud näod
Peter Jacksoni dokumentaalfilm „They Shall Not Grow Old“ („Ei muserda aeg neid“) pandi kokku 100 tunnist filmilõikudest. Youtube’is on selle reklaamrull.
Århus 1902: Eliitkodanikud jalutamas
1902. aastal filmis kuninglik õukonnafotograaf Peter Elfelt rahvahulka Saint Clemensi sillal Århusis. Klipis tuulutab end linna koorekiht.
Lõpetuseks ka lõik värvilist "Kevadet!