Antarktika imeauto jäi lumme kinni

Amundseni ja Scotti legendaarsed ekspeditsioonid ahvatlesid rändureid lõunapoolust vallutama. 1939. aastal ehitati Ameerika Ühendriikides sel eesmärgil koguni spetsiaalne sõiduk. Probleemid hakkasid kuhjuma aga juba enne Antarktikasse saabumist.

Polaaruurija Thomas Poulter tundis uhkust, sättides end 24. veebruaril 1939 istuma futuristliku hiigelsõiduki rooli taha. Antarctic Snow Cruiser oli 37tonnine imemobiil, mille konstrueerimises ja ehitamises Chicago Armouri tehnoloogiainstituudis oli uurija ise osalenud. Insenerid andsid sõidukile hüüdnimeks Pingviin.

Poulteril tuli Pingviiniga sõita Chicagost sadamalinna Bostonisse, kust pidi peagi teele asuma suurejooneline polaarekspeditsioon. Tuhanded ameeriklased tulid välja tänavaile, et näha uudset sõidukit, mis pidi Ameerika Ühendriikidele kindlustama tüki Antarktise mandrist. 17 meetri pikkuse liikuri ümber tunglesid ka ajakirjanikud ja fotograafid.

Inseneride sõnul suutis masin ületada laiu liustikulõhesid, kuid juba pärast kaheksatunnist sõitu tekkis hädaolukord, mis võinuks selle prestiižika projekti lõpetada. Kuna oli hakanud vihma sadama, kaotas Pingviin Indianas Fort Wayne’i linna lähedal juhitavuse.

Ajalehes ilmunud lugude põhjal oli Poulter rooli taga sarnanenud vaimust vaevatud organistiga, kes püüdis olukorda päästa, sahmides meeleheitlikult nii rooli kui ka juhtkangidega. Kõlasid esimesed skeptilised arvamused: kui Antarctic Snow Cruiser on nii raskesti juhitav isegi vihmamärgadel Ameerika asfaltteedel, siis kuidas küll suudab see sõiduk üldse lõunapoolusele jõuda.

Imeline Ajalugu
Imeline Ajalugu on Skandinaavia suurim ajalooajakiri
Ajakiri ilmub ühe korra kuus, iga kuu keskel.

Probleeme tuli muudkui juurde ning need muutsid USA tehnika triumfikäigu lõpuks rahvuslikuks alanduseks, mis pani teised polaarambitsioonidega riigid kahjurõõmsalt käsi hõõruma.

Antarktika kontekstis luksussõidukina mõjunud Antarctic Snow Cruiser pidi ameeriklased kirjutama ajalooraamatusse kõrvuti Roald Amundseni nimega. Antarc­tic Snow Cruiser pidi ühtaegu olema nii mobiilne laboratoorium kui ka soe kodu viiele teadlasele. Pardal oli palju toiduvarusid, millest pidi arvestuste kohaselt piisama retkeks lõunapoolusele ja tagasi.

Loe ebaõnnestunud imesõidukist lähemalt juulikuu Imelisest Ajaloost!

Topeltratastest hoolimata oli Pingviinil raske kinnijäämise järel liikuma saada.  Foto: Wikimedia Commons
Jaga lugu:
Klienditeenindus
KlienditeenindusVana-Lõuna 39/1, 19094 TallinnTel: 667 0099 (tööpäeviti 9–17)
Rain Väät
Rain VäätVastutav väljaandjaTel: 667 0044
Alo Lõhmus
Alo LõhmusToimetajaTel:
Kairi Kalmann
Kairi KalmannDisainerTel:
Piret Pihlak
Piret PihlakKeeletoimetajaTel:
Sirle Kübar
Sirle KübarReklaamimüügi projektijuhtTel: 56845555