• 01.08.21, 14:05

Raudtee äratas Tudu elule

Eesti esimene raudtee, Palmse paruni Alexander von Pahleni eestvõttel rajatud Paldiski-Tallinn-Peterburi raudtee, avati 24. oktoobril 1870. Täna möödub aga 95 aastat Sonda-Mustvee kitsarööpmelise raudtee avamisest ning Tudu „raudteelinnaks“ saamisest.
Sonda-Mustvee rong Tudu jaamas 1927. aastal.
  • Sonda-Mustvee rong Tudu jaamas 1927. aastal.
  • Foto: Virumaa Muuseumid
Laiarööpmeliste põhiraudteede kõrvale hakati kitsarööpmelisi haruteid ehitama juba 19. sajandi lõpul ning 5. oktoobril 1896 avati esimesena Valga-Pärnu kitsarööpmeline raudtee.
Paar aastat hiljem valmis Tamsalust lähtuv 17 versta pikkune lubjavabriku raudtee, mida Esimese maailmasõja ajal taheti Paideni pikendada. Tööd jäid pooleli ja raudtee ehitati lõplikult valmis 1920. aasta alguseks. Türi-Paide lõik oli avatud juba 1900. aastal.
Suure hoo sai kitsarööpmeliste raudteede ehitamise sisse iseseisvunud Eestis ning 1920.-tel aastatel valmisid üksteise järel Valga-Koikküla, Lelle-Eidapere-Järvakandi, Riisselja-Ikla ning seejärel ka Sonda-Mustvee raudteed.
Rahvas nõudis raudteed
Sonda-Mustvee raudtee oli ennekõike mõeldud metsaveoraudteeks. Juba 1918 oli Sonda jaamast ehitatud ligi 8 kilomeetri pikkune teeharu, mida mõne aja pärast pikendati Jõepereni ennekõike palkide veoks Sonda jaama, kuid samas sõitsid rongidega ka kohalikud inimesed.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 26.09.25, 12:47
Viasat History telekanali oktoobrikuu vaatamissoovitused
Viasat History on nagu pilet ajarännule, kus kohtad põnevaid ajaloolisi lugusid ja ekspertide arvamusi. Sul on parim istekoht, et näha pöördelisi hetki ajaloos ja inimesi, kes on minevikku kujundanud. Viasat History telekanal on saadaval enamiku Eesti teleoperaatorite pakettides.

Kuulsad ehitised

Kuritöö ja karistus

Viikingid

Poliitika

Katastroofid

Arheoloogia

Tagasi Imeline Ajalugu esilehele