• 29.01.25, 05:53

Artiklisari Eesti muinaslinnustest: Lõhavere, pealik Lembitu kodu

Lõhavere linnuses tegutses eestlaste muistse vabadusvõitluse tuntuim figuur – pealik Lembitu. Tema kiire esiletõus eestlaste ühendmaleva juhina ning traagiline hukkumine erutavad meeli tänapäevani. Rohked leiud linnusest lisavad Lembitu loole palju detaile.
© Robin Raspel
  • © Robin Raspel
Olustvere – Suure-Jaani maanteest enam-vähem kilomeetri kaugusel põhja suunas asub meie muinas­aja üks kõige tuntumaid sümboleid, Lõhavere muinas­linnus, mida teatakse ka kui Leole linnust.
Sellele lähim suurem asula on Suure-Jaani, mis jääb kohast umbes kolme kilomeetri kaugusele.
Linnus asub loode-kagusuunalise 200 meetri pikkuse seljandiku kagupoolses otsas, olles iseloomult neemiklinnus. Linnamägi ise ei ole aga looduslikult tekkinud, vaid selle on kokku kuhjanud inimesed. See enamasti kuni üheksa meetri kõrgune inimtekkeline küngas on 80 meetrit pikk ning kohati 45 meetrit lai. Loodeotsas on künkal praegu kõrgust 10 meetrit.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Linnuse hoovi pindala on 1600 ruutmeetrit, mis paigutab selle suhteliselt väikeste linnuste hulka. Kunagisest linnust ümbritsenud vallist on jäänud alles umbes ühemeetrine rohtunud vöönd. Ainult loodeotsas on kunagist otsavalli näha rohkem ja kõrgemana. Tehisliku künka harjal asus nii seest kui ka väljast rõhtpalkidega toestatud liivavall, mis oli pealt silutud palkteega ja milles kõrgus mitu vahitorni. Valli väljast toestanud palksein oli arvatavasti kõrgem ning moodustas ühtlasi kaitserinnatise. Linnuse eri aegadel kasutusel olnud väravakohad asusid kirdes ja kagus.

Kui palju on Eestis linnuseid?

Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitse­arhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.

Loe lisaks

  • Risto-Pearu Koovit
    Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025

Kas see oli Lembitu linnus?

Lõhavere linnuse avastamise au kuulub kohalikule mõisnikule Georg-Karl von Helmsersenile, sest linnus paikneb kunagisest Lõhavere (Lehowa) mõisast umbes kaks kilomeetrit idas ja asus toona mõisa maadel. Mõisniku kutsel tegi meie arheoloogia isa Jaan Jung 14. juunil 1880 seal esimesed kaevamised.
Just Jung tuli välja ka hüpoteesiga, et linnus võis kuuluda kuulsale vanemale Lembitule. Ta sidus linnuse „Henriku Liivimaa kroonikast“ teada „Lembitu Leole linnusega“ – castrum Lembitu quad Leole vocatur. Samas allikas öeldakse linnuse kohta ka „Pala jõe ääres asuv linnus“ – castrum quad erat ad Palam. Siiani ei ole päris selge, miks on sama linnust nimetatud kahel moel, kuid on võimalik, et enne, kui kroonik sidus linnuse Lembituga, teadis ta seda kohta umbisikuliselt kui Pala jõe äärset linnust. On ka võimalik, et linnus polnudki Lembitu n-ö pärusomand ning ta sai linnuse peremeheks millalgi pärast vallutussõja algust.
Jungi väide tekitas pahameelt meie teises suurmehes – Carl Robert Jakobsonis –, kes pidas alandavaks mõtet, et kuulus Lembitu võis eluasemena kasutada tahumata palkidest seintega maja, mida võinuks pidada lausa onniks. Jakobson kaldus pigem muinaseestlasi ülistava pseudoteaduse poole ning nii väitiski ta, et „Jung on mitte Eesti vana-aja uurija, vaid paljalt Eesti vana au­-nime mahaküürija“. Hiljem, 1895. aastal, kaevas linnuses ka Theodor Schie­mann, kuid tema leitust ei tea me eriti midagi.
Esimest korda kaevasid linnust põhjalikumalt arheoloogid Harri Moora ja Osvald Saadre aastail 1937–1941, kuid peagi alanud sõda varjutas tehtu.
Kohati kuni kümne meetri kõrgune linnamägi ei ole looduslik küngas, vaid on kokku kantud inimkätega. © Marko Saarm / Sakala / Scanpix
  • Kohati kuni kümne meetri kõrgune linnamägi ei ole looduslik küngas, vaid on kokku kantud inimkätega. © Marko Saarm / Sakala / Scanpix
Põhjalik kirjalik ülevaade anti alles pärast uusi kaevamisi, mille korraldasid seesama Harri Moora ja arheoloog Evald Tõnisson aastail 1956–1962. Siis kaevati valli, uuriti linnuse õue ja kahte oletatavat väravakäiku. Kaevati ka kagu­poolsel nõlval linnusest väljas ning kahte kaevu. Lõhaveres on praeguseks läbi kaevatud rohkem, kui oli kunagise linnuse hoovi pindala ehk ühtekokku 1900 ruutmeetrit.
Mõlema kaevamise tulemusena on tulnud välja üle 7700 ühiku leide. Samas meenutame, et toonastel kaevamistel ei kasutatud väljakaevatud pinnase läbiuurimiseks sõela ning seda, kui palju leide jäi toona registreerimata, me ei tea. Tänu toonastele kaevamistele on siiski aru saadud, kuidas paiknesid linnuse kaitseehitised ja hooned, ning on tuletatud ka nende rajamise kronoloogia. Me teame, et vallist seespool asus rõhtpalkidest sein, mis on jälgitav kohati 15 palgikorra kõrguselt. See sein toetus omakorda kuni 30sentimeetrise läbimõõduga jämedatele postidele, mis seisid võrdselt umbes iga kolme meetri järel. Käänu­kohtades oli kaks posti kõrvuti. On üsna tõenäoline, et rõhtpalkidest sein oli ka välisküljel ning mõlemaid seinu ühendas läbi valli teatud vahemaa tagant põiksein. Vallipealset, nagu eespool mainitud, kattis oletatavasti palkidest sillutis, millest kõrgemal võisid paikneda kaitse­rajatised ja ka palkidest rinnatis.
Lembituga koos nimetatakse kroonikas kedagi Vytamast. Kes tema oli? © Robin Raspel
  • Lembituga koos nimetatakse kroonikas kedagi Vytamast. Kes tema oli? © Robin Raspel

Lembitu ja salapärane Vihtamees

Lembitu nime algne kuju pole teada. Henriku kroonikas on tema nime mainitud 14 kohas, kuid eri käsikirjades esineb ta lausa viiel kujul: Lembitu, Lambite, Lambito, Lembito, Lembit(us).
Lembitu olulisus kasvas 1211. aastast, sellest alates võeti sageli tema eest­vedamisel ette Sakalast lähtunud sõjakäike ristisõdijate ja nende liitlaste vastu. Esimest korda mainitakse teda koos teise Sakala üliku Meemega juhtimas 1211. aastal toimunud sakalaste väe rüüsteretke Ümerale. Henrik mainib oma kroonikas kiriku süütamist ja preestri vara rüüstamist.
See preester, keda rööviti, oli Henrik ise. Võimalik, et see isiklik kokkupuude Lembituga ning suhtlemine naabritest sakalastega võis olla üks põhjus, miks Henrik pööras Lembitule oma kroonikas teistest vanematest rohkem tähelepanu. Röövretkel osales ka teine vanem, kelle nimi oli Meeme, kuid teda kroonik rohkem ei maini. Seetõttu võis Henriku tähele­panu pälvida ikkagi Lembitu pikema aja jooksul kordasaadetu, mis lihtsalt avaldas Henrikule (ja ka teistele risti­sõdijatele) tugevat muljet.
Baltisaksa ajaloolane August Heinrich Hansen oletas oma 1857. aasta Henriku kroonika väljaandes, et Lembituga võib kokku käia ühel korral kroonikas tema kõrval esinev nimi Vytamas. 1920. aastail pakkus sama varianti ka harrastus­ajaloolane Juhan Luiga, kes märkis, et Henrik mainib Vytamast ainult kroonika lõpuosas kõige tähtsamate Riia kristlaste langenud vastaste seas kõrvuti Lembituga.
Luiga arvas, et kasutatud ladina keele grammatika osutab ühe, mitte kahe isiku nimetamisele. Samuti eeldas ta, et koma on Lembitu ja Vytamase nime vahele lisatud hilisemates kroonika ümber­kirjutustes. Vytamast tõlgendas Luiga kui Lembitule antud lisanime Võidumees.
Kuna Luiga oli kuulus paljude pööraste ja kohati pseudoajalooliste väidete poolest, siis ei peetud tema hüpoteesi ajaloolaste ringkonnis eriti millekski. Näiteks ajaloolane Enn Tarvel väitis, et samasugust grammatilist konstruktsiooni on mujalgi kroonikas kasutatud just mitme isiku tähistamiseks. Luiga tõlgendust Lembitust kui Võidumehest ei toetanud ka omaaegne keeleteadlane Paul Alvre. Tema hinnangu kohaselt on tegemist hoopis tüvega sõnast „viht(a“).
Ajaloolane Kristjan Oad on arvanud, et Lembitu ja Vytamase nime sidumine võib siiski olla põhjendatud. Miks muidu on ristisõdijate ja kiriku kõige ohtlikumate vaenlaste nimekirjas järsku lugejale täiesti tundmatu Vytamas? Oad märgibki, et Vytamast mainivat tekstikohta sisaldavatest käsikirjadest parimaks peetavas kogus „Codex Skodeiskianus“ on koma ikkagi Vytamase järel, mitte Lembitu ja Vytamase vahel. Oadi arvates polnud Vytamas tõenäoliselt mitte Lembitu teine eesnimi, vaid see oli tema lisa- või hüüdnimi.
Keeleteadlane Eduard Roos uskus, et Vytamases olev tüvi „viht“ tähendas „tuge“ või „kaitset“. Seega võis selle hüüdnime tähendus olla „rahva kaitsja, vihtamees“.
Oletatud on, et kokku võis linnusel olla 4–5 torni, mida Henrik nimetab municia’ks. Linnusel oli ilmselt kaks väravakäiku, millest väiksema laius oli alla meetri ja mis paiknes linnuse kaguküljel. Laiem väravakäik, millel oli laiust pisut alla kahe meetri, asus linnuse kirdeosas. Arheoloogid oletavad, et see laiem värav on rajatud hilisemas järgus. Mõlemal väraval olid seespool külgedel paeplaatidest kuivmüürid, mida toetasid postid, mille peal asetses tõenäoliselt väravatorn. Ümber linnuseõue asetsesid seespool valli umbes 20–25 hoonet, mis toetusid vallile ja mis on ehitatud eri aegadel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Enamasti on need olnud suitsutare tüüpi ristpalkidest eluhooned, millel olid sees kerisahjud. Nendel hoonetel, mille küljed olid u 5 x 6 meetrit, oli tavaliselt olemas ka mitteköetav eeskoda. Linnuse edelaosas on paiknenud üks suurem hoone külgedega 7 x 8 meetrit, ent selle otsarvet me kahjuks ei tea. On oletatud, et tegu oli võimuperekonnale kuulunud eluasemega.
Lisaks on leitud mitu abihoonet, näiteks lambalauda vundament.
Üks tuvastatud kaevudest oli üheksa meetrit sügav ja mõlemad kaevud olid kindlustatud seestpoolt puitraketega. Ühe kaevu seest leidsid arheoloogid põnevaid asju, mis olid säilinud tänu niiskele pinnasele – puidust redel, vibukaar, kaks hitsmeatra, puulabidad ning köiejupid jm. Leiumaterjal kinnitab, et Lõhavere oli linnusena iseäranis intensiivselt kasutusel 12.–13. sajandil ning selles ajavahemikus on see saanud vähemalt kahes suuremas põlengus ka kannatada.
Samas on teada, et linnus valmis selja­ku ühes otsas juba 11. sajandi teisel poolel ehk ajal, mil Eestis toimusid muutused. Nagu me juba teame, siis toona paljud senised linnused hüljati ning mõni vanem linnus (näiteks Otepää või Viljandi) sai võimsamad vallid ja kaitserajatised ning tekkisid ka täiesti uued linnused kohtadesse, kus teadaolevalt varem need puudusid. Viimaste hulka kuulub ka Lõhavere.

Lõhavere esiletõus

Seda, kas Lõhavere linnuse rajamise saab siduda Lembitu esivanematega, ei oska me öelda. Igatahes olid esialgsed kindlus­tised tagasihoidlikud, aga 12.–13. sajandi vahetusel, see on ajal, kui Lembitu juba kindlasti noorukina seda kõike võis tunnistada, võeti ette suuremat sorti ümberehitamine. Linnamägi kuhjati palju kõrgemaks ja järsemaks, selle servadesse püstitati pinnasega täide­tud palktarandikud, mis toetusid võimsatele maasse kaevatud postidele. Siin-seal kerkisid kaitseseinast kõrgemad tornid, mis olid linnuse kaitse seisu­kohast väga olulised, võimaldades piiravat vaenlast ülevalt igasuguste raske­te, teravate või põlevate asjadega kimbutada, jäädes ise vastaste relvade ulatusest välja.
Piiskop Alberti skulptuur Riia toomkirikus. © Wikimedia Commons
  • Piiskop Alberti skulptuur Riia toomkirikus. © Wikimedia Commons

Piiskop Albert andis vallutuseks teoloogilise motiivi

Mõõgavendade ordu loojate ees seisis probleem: siinsete paganate maa ei olnud kunagi olnud kristlaste oma, seega ei saanud ordu esineda maa „vabastajana“, nagu seda olid teinud pühale maale suundunud ristisõdijad. Piiskop Albert pakkus leidliku mehena lahenduse.
Mõõgavendade ordu, ametliku nimetusega Kristuse Sõja­teenistuse Vennad Liivimaal (lad Fratres militiæ Christi Livoniae) asutamine 1202. aastal tundub olevat vähemasti osaliselt tollase Dünamünde kloostri abti Theoderichi initsiatiiv. Kui see on nii, siis tekib kohe küsimus, kuidas leidis Theoderich äsja loodud ordu jaoks vajaliku hulga rüütleid, kui tema ülemus Albert suutis samal ajal leida maavalduste hoidjateks ainult kaks tublit rüütlit.
Baltisaksa ajaloolane Friedrich Benninghoven peab võimalikuks mõõga­vendade n-ö iseeneslikku teket. Ta väitis, et ristisõdijate seas olnud rüütlid tulid vabatahtlikult kokku ja andsid vande­tõotuse paganate vastu võidelda (nagu olid tekkinud ka templirüütlid) ning Theoderich oli lihtsalt varmas seda rüütlite vennaskonda verisulis kristliku Liivimaa – ja võimalik, et ka iseenda – huvides ära kasutama. Tänapäeval arvab suur osa medieviste, et pigem oli see siiski just Albert, kes lõi või laskis enda armust rajada rüütliordu, mis pidi teenima eelkõige tema huve, peale selle muidugi ristirahva omi.
Oluline on, et siin tekkinud mõõga­vennad nagu ka Preisimaal tekkinud Dobrini ordu erinesid oma eksisteerimise esimesel etapil kõigist senistest rüütliordudest. See ei avaldunud mitte ordu reeglites, vaid arusaamas, miks sõjalist ordut üldse tarvis oli. Kumbki siin kandis tegevust alustanud rüütliordu ei olnud autonoomne, vaid mõlemad allusid konkreetsele piiskopile. Esimesel kahel tegevusaastal allus Mõõgavendade ordu piiskop Albertile, kes polnud keegi „lihtne piiskop“. Ta oli Saksa-Rooma keisririigi keisri vasall ning tal oli riigi­vürsti staatus, mis asetas ta ühele pulgale suure osa kuningatega.
Mõõgavendadele tehtud ainus (maa)annetus on see, mille andis neile Albert, hiljem lisandus neile maavaldusi üksnes vallutuste järel, mis taas eristab neid senisest praktikast pühal maal. Kas mõõga­vennad nägid ka ise oma tegevust vallutusena, on omaette teema. Kindlasti vajasid nad röövsaaki, et oma ordu masinavärki töös hoida.
Kuigi me kipume Mõõgavendade ordut hindama üsna kategooriliselt – sellele aitab ehk kaasa ka Henriku teatav kriitiline hoiak nende suhtes –, siis näitavad mitu kokkulepet eestlaste ja ordu vahel, et suhe vastristitutesse ning ka siinsetesse paganatesse oli üpris ambivalentne. Vaieldavaid küsimusi oli mitu. Kas paganad tuleb maha lüüa kõik või ainult need, kes ei lase end ristida? Kui aga pagan ikkagi tahab ristimist? Kas ta on pärast seda vaba või võib valitseda tema kui orja üle? Mis aga siis, kui see ristitud pagan on veel ka ülik? Kas nendega tohib üldse teha rahu või muid leppeid? Pealegi ei olnud paganate valduses midagi, mida saanuks käsitleda õiguse poolest kristlastele kuuluvana, kuid just niisuguse valduse tagasi­vallutamine oli olnud kuulsate templi­rüütlite tegutsemismotiiv.
Lahenduse käis välja piiskop Albert, kes pühendas siinse maa Poja Emale ehk Maarjale. Ilmselt hakkas Albert Terra Mariana nimetust kasutama juba 1201. aastal. See oli selgesti vajadus­põhine pühendamine, et õigustada teoloogili­ses ning seega ka õiguslikus plaanis võõrvallutajate pretensioone paganate maale.
Taas tuleb mainida, et me ei tea, kas nende vallutussõjale eelnenud uuendustööde initsiaator oli Lembitu või mõni tema sugulane. Me nimelt ei tea seda, millal pääses Lembitu klann Lõhaveres domineerima. Me teame, et alanud ristisõdade ajajärgul ehk millalgi pärast 1208. aastat hakkas senise Sakala kesku­se Viljandi mõju vähenema ning ilmselt oli Lõhavere juba Madisepäeva ajaks Viljandist täiesti lahku löönud. Hoolimata oma väiksusest oli Lõhavere muutunud mitte ainult Sakala, vaid kohati kogu Mandri-Eesti üheks oluli­semaks poliitiliseks keskuseks. Kogu linnamäelt leitud esemekraam näitab, et Lõhavere/Lehola linnus oli muinasaja lõpul ja vallutusõja ajal väga rahvarohke. Linnuse püsielanikud tegelesid käsitööga – seal mätsiti kokku savi­nõusid (ilma kedreta), valati vääris­metallidest iluasju, kooti kangast ning valmistati rõivaid.
Harri Moora (keskel) juhendamas 1939. aastal Lõhavere linnamäe väljakaevamisi. © Gustav Ränk / Eesti Rahva Muuseum
  • Harri Moora (keskel) juhendamas 1939. aastal Lõhavere linnamäe väljakaevamisi. © Gustav Ränk / Eesti Rahva Muuseum
Tõenäoliselt mingi sõjasündmuse tõttu on maha jäänud ka linnuse suurimast hoonest leitud kasetohust käsitöövakk, mis sisaldas palju mitmesuguseid ehteid, käsitööesemeid, tekstiilijuppe, kõlapaelu, kaupmehe kaalusid ja muud. Leiti ka käsikivi, millega jahvatati vilja. Tundub, et käsikivi oli just sellal siin kandis kasutusele võetud, sest seda on leitud seni Lõhaverelt, Soontaganast ja Tartust just 12.–13. sajandi kihistustest.
Kui me räägime Lõhaverest, siis ei saa me üle ega ümber meie ühest olulisemast muinasvanemast Lembitust, keda kroonik Henrik on maininud lausa 14 korral – see teeb Lembitust kõige enam nimetatud eestlase kroonikas. Tänu sellele saab tema elukäigu kohta taastada nii mõndagi, ehkki kroonikas käsitletakse ainult Lembitu elu viimast kuut aastat (1211–1217).

Artikkel jätkub pärast reklaami

Sakslased jõuavad kohale

Kui piiskopi mehed ja Mõõgavendade ordu piirasid 1211. aasta veebruaris-märtsis Viljandi linnust, mida päris valluta­da ei õnnestunudki, siis Sakala põhjaosa ründasid toonasel liivlaste maal baseerunud kristlased esimest korda alles sama aasta sügisel. Toona korraldati retk Põhja-Sakalasse ning riia­laste väe peatumispaik oli Lembitu küla juures, mida on seostatud hilisema Lõhavere mõisa asukoha, aga ka Olustverega. Lembitut ei ole seejuures otseselt mainitud, kuid kroonika põhjal pandi sealsele linnusele, tõenäoliselt seega Lõhavere omale, tuli otsa.
Järgmise aasta jaanuaris-veebruaris korraldas Novgorodi vürst Mstislav Uljas rüüsteretke Eestisse, piirates Varbo­lat. Kaasa olid kutsutud ka pihkvalased. Samal ajal oli Riiast saadetud preestrid ristimistööle Sakalasse, mille kesk- ja lõunaosa vanemad olid juba Riia piiskopile alistunud. Sakalased ja ugalased kogusid tõenäoliselt Mstislavi rüüsteretke tõttu igaks juhuks vägesid ning preester Salomon otsustas Viljandist lahkuda. Lembitu ajas teda kroonika teateil väikese salgaga (nood võisid olla tema enda kaaslased) taga ning tappis preestri koos ta tõlkidega. Seejärel pöördus Lembitu tagasi oma väe juurde.
Lõhavere linnuse kaevude rakked olid väljastpoolt kaetud kasetohuga, et vältida vesiliiva sissevalgumist. © Eesti Ajaloomuuseum
  • Lõhavere linnuse kaevude rakked olid väljastpoolt kaetud kasetohuga, et vältida vesiliiva sissevalgumist. © Eesti Ajaloomuuseum
Eestlased ei tahtnud head väge raisku minna lasta, ning kuna Novgorodi vägi püsis ikka veel Põhja-Eestis ja Pihkva oli suhteliselt kaitsetu, siis mindi ja rüüstati edukalt Pihkva linna ning pandi see veel põlema. Vene kroonikais on sama aasta maisse-juunisse dateeritud Pihkva põletamine leedulaste poolt, kuid sündmuste loogika osutab, et ju see ikka oli pigem eestlaste organiseeritud retk. Võimalik on, et ka leedukad jõudsid pärast eestlaste lahkumist Pihkva alla, ning kuna miskit eriti võtta polnud, siis pisteti linnale vihaga tuli otsa.
Igatahes sõlmiti juba 1212. aastal eestlaste ja Liivimaa kristlaste vahel Turaida vaherahu, millega määrati Sakala kuni Navesti jõeni Riia piiskopi Alberti võimu alla ning vastu tuli võtta risti­usk. Lembitut ei mainita rahuläbirääkimiste osalisena. Leping siiski ei realiseerunud osaliselt ja kogu Sakala jäi tegelikkuses Riiast sõltumatuks. Albert isegi ei üritanud seal ristimist korraldada.
Sakslaste ja eestlaste vahel kehtis vaherahu kolm aastat ning selle lõppemisel alustasid ristisõdijad koos liivlaste ja lätlastega 1215. aastal kohe sõjalist kampaaniat Sakala vastu. Just sellel ajal hakkab muutuma ka eestlaste vastu peetud sõja iseloom. Kui seniajani tegutsesid riia­lased ja ordu peamiselt ettevõtmisega põhimõtte „ründa, röövi ning pöördu saagiga tagasi“ järgi, siis sestpeale hakati end püsivamalt Eestimaa pinnal sisse seadma. See aga tähendas, et senine röövsõda muutus üha enam vallutussõjaks koos maa enda omaks kuulutamise ja garnisonide maha jätmisega.

Lembitu tegutseb

Vaherahu ajal olid vallutajad endale nähtavasti selgeks teinud ka Sakala uue poliitilise keskuse asupaiga, sest Viljandi jäeti 1215. aasta sõjakäigul vahele ning otsejoones suunduti Lõhavere alla. Linnuse kaitsjatel õnnestus eelsalk tõrjuda, kuid peaväe kohale jõudes muutus vahekord märgatavalt.
Kui uskuda kroonikat, siis kandsid ründajad kaitsevalli kõrvale suure puuriida ja pistsid sellele tule otsa. Riidast tõusis suur lõõm, mis ähvardas linnuse täiesti maha põletada. Kaitsjad pakkusid lunaraha, kuid ründajad – vähemasti Henriku sõnul – keeldusid sellest, nõudes, et kõik laseksid end hoopiski ristida. Lõhaverelased ei olevat seda soovinud, kuna see oleks tähendanud sakslastele allumist. Tulekahju oli aga linnusele tekitanud nii tõsise kahju, et kaitsjatel ei jäänud siiski muud üle. Lembitu lasi koos teiste linnuselistega end ristida.
Piirajad võtsid endale kõik hobused ja härjad ning samuti muud elajad, kes olid linnuses varjul olnud. Kaasa võeti ka Lembitu ja teised ülikud, kes temaga koos linnuses olid. Tõsi küll, kõik nad lasti peagi vabaks, kuid tavapärase meetmena olid nad oma pojad või teised olulised sugulased andnud pantvangideks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Suure-Jaanis näeme Vabadussõja mälestussambal haavatud, kuid sellest hoolimata mõõka välgutavat Lembitut. © Marko Saarm / Sakala / Scanpix
  • Suure-Jaanis näeme Vabadussõja mälestussambal haavatud, kuid sellest hoolimata mõõka välgutavat Lembitut. © Marko Saarm / Sakala / Scanpix
Kuigi Lembitu ja tema kaaskond olid krooniku sõnade kohaselt ristimisel lubanud „igavese ustavusega ristiusu õigustest kinni pidada“, ei peetud lubadusest kinni ehk „selle lubaduse murdsid nad siiski hiljemini oma äraandlikkuse riugastega“. Nähtavasti oli see pigem siiski Iura christianorum ehk „kristlik õigussüsteem“ ja uued koormised, mille vastu mässu tõsteti, mitte lihtsalt ristivee mahapesemine. Hoolimata sellest, et Lõhaverega seotud ülikute järelkasv ja sugulased olid pantvangis ning Lõhavere oli pandud riialaste alluvusse, otsustas Lembitu kasutada esimest soodsat võimalust ülestõusuks. See võimalus tekkis 1217. aastal, mil aasta algul tabas sakslasi Eestis suur kaotus, sest Nov­gorodi ja Pihkva väed koos saarlaste, harjulaste ja sakalastega alistasid vahepeal Riia piiskopi ja Mõõgavendade ordu kontrolli alla läinud Otepää linnuse. Seejärel ütlesid ka sakalased riialastega sõlmitud leppe üles.
Tundub, et väe kogumine ei olnud Lembitu välkotsus, vaid seda tegevust oli planeeritud pikemat aega. Küllap konspireeriti ja kooskõlastati oma tegevust ka venelastega. Oodati üksnes soodsat aega, mis saabuski mainitud 1217. aastal. Samas on võimalik, et Lõhaverega seotud sakalased osalesid ristisõdijatevastases sõjas juba alistumise ajal ehk 1215. aastal, mil ugalaste ja sakalaste ühisvägi käis piiramas Autine linnust, et toetada Riiat ründama läinud saarlasi.
Lembitu osatäitja kostüümi kavand teatris Estonia. © Georg Sander / Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum
  • Lembitu osatäitja kostüümi kavand teatris Estonia. © Georg Sander / Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum
Olgu nende vahepealsete aktsioonidega, kuidas oli, aga 1217. aastal toimus midagi tõeliselt märkimisväärset. Mandri-Eesti suutis tavaoludes mobilisatsiooni reservina relvile kutsuda umbes 3200 meest, millele sõjakama ühiskonnakorraldusega saarlased suutsid (kui nad osalesid) tavaliselt lisada 900 kuni 1500 meest. Seetõttu tähendab Lembitu kokku kogutud 6000 mehe suurune vägi täiesti pretsedenditut saavutust. Samas tuleb tunnistada, et saarlaste osalemine oleks kogunenud väele lisanud tunduvalt parema võitlusvõimega kontingendi.
Seega pidi Lembitul olema piisavalt mõjuvõimu, et kutsuda Navesti jõe äärde mehi Sakalast, Ridalast, Harjust, Rävalast, Järvast ja Virust. Kokkuleppe kohaselt pidid appi tulema ka novgorodlased ja pihkvalased, kes aga ei jõudnud kohale. Kui uskuda kroonikut, pidanuks ühinenud vägi minema üheskoos Riiat piirama.
Sakslased aga ei maganud, vaid koostasid sakslastest, liivlastest ja lätlastest kiirkorras samuti suure väe (oletatud on kuni 3000 meest), keda juhtisid Orlamünde krahv Albert, ordumeister Volquin, Daugavgrīva abt Bernhard Lippest ja praost Johannes. Kokku kogutud vägi liikus kiiruga Sakalasse otsima kontakti eestlaste malevaga. Kahe vaenuväe kohtumine toimus Viljandist natuke põhja pool, kuskil Karuse ja Vanamõisa kandis.
1215. aastal ei suutnud ristirüütlid Lõhaveret tormijooksuga vallutada, kuid tulega õnnestus linnusele tekitada nii tõsist kahju, et Lembitul ei jäänud muud üle kui alistuda. © Robin Raspel
  • 1215. aastal ei suutnud ristirüütlid Lõhaveret tormijooksuga vallutada, kuid tulega õnnestus linnusele tekitada nii tõsist kahju, et Lembitul ei jäänud muud üle kui alistuda. © Robin Raspel
Madisepäeva lahingus võis elu kaotada oma tuhatkond eestlast, teiste hulgas Lembitu. Ristisõdijate kaotused olid küll väiksemad, kuid Koiva liivlaste juht Kaupo sai surmavalt haavata ning suri peagi. Tema põrm põletati Sakalas ning tuhk toodi koju Krimulda kiriku juurde. Võitjaleer kasutas aega rüüstamiseks ja röövi­miseks, kuid kolm päeva pärast lahingut õnnestus Lembitu vennal Unnepewel sõlmida sakslastega rahu. Lõha­veresse asetus sakslastest garnison, mille suurust me ei tea.
1222. aastal puhkes saarlaste initsiatiivil taas suurem Saksa- ja Taani-vastane ülestõus. 1223. aasta jaanuaris laienes ülestõus Sakalasse, kus üllatati Viljandisse ja Lõhaveresse sisse seadnud sakslasi ning korraldati nende hulgas korralik verepulm. Lühikeseks ajaks vabanes kogu Sakala võõrvõimust. Sakslased aga toibusid kiiresti ja juba kevadel tehti Sakalasse sõjakäik, mille käigus piirati kolm päeva ka Lõhaveret, kuid see jäi tulemusteta. Augustis vallutasid ristisõdijad pärast ränka kahenädalast piiramist Viljandi ning seekord otsustas Lõhavere ise võitluseta alistuda.
21. septembril 1217 soovis eestlaste malev ristirüütlite kolonni Viljandi lähedal peetud Madisepäeva lahingus üllatada, kuid see ei kandnud head vilja. © Hiiumaa muuseumid
  • 21. septembril 1217 soovis eestlaste malev ristirüütlite kolonni Viljandi lähedal peetud Madisepäeva lahingus üllatada, kuid see ei kandnud head vilja. © Hiiumaa muuseumid

Madisepäeva lahingus langes tuhat eestlast

Tänapäevani on vastuseta küsimus, kus ikkagi Madisepäeva lahing toimus. Viimaseil aastail peetakse lahingukoha tuvastamiseks suuri iga-aastaseid detektoristide festivale, kus osaleb ka arheoloog Ain Mäesalu. Seni ei ole otsingud oodatud tulemusi kahjuks andnud ning seega peame endistviisi nentima, et täpset lahingukohta me ei tea.
Mida aga ütlevad allikad? „Liivimaa vanem riimkroonika“ teatab, et lahing toimus Viljandist rohkem kui pooleteise miili kaugusel. Kuna kõigi eelduste kohaselt kasutas kroonik miili tähistusena Saksa miili, siis vastab see umbes 7,5 kilomeetrile. Seega võiksid toonased poolteist miili tähendada 11–12 kilomeetrit Viljandi linnusest ning väljend „rohkem kui poolteist miili“ võiks tähistada kohta, mis jääb Viljandi linnusest umbes 15–18 kilomeetri kaugusele.
Toonast rännakutempot arvestades tähendaks see, et lahing toimus umbes 3–4tunnise teekonna kaugusel Viljandi linnusest. Kroonik Henrik mainib, et juba päev enne Viljandisse jõudmist liigu­ti lahingukorras ja ettevaatlikult. Küllap tähendab see seda, et soovides vältida eestlastepoolseid üllatusi, liiguti täies lahinguvarustuses ning kolonni ees (ja võimalik, et ka külgedel) liikusid piisa­va distantsiga hobustega eelsalgad, kes oleksid ohu korral jõudnud alarmeerida peakolonni. Kroonik mainib sakslaste ja liitlaste väe suuruseks umbkaudu kolm tuhat valitud meest. Henrik räägib korduvalt, et sakslased kiirustasid, et eestlased ei jõuaks ühineda pihkvalaste ja novgorodlastega. On tõenäoline, et laagrivarustus ja muu kraam jäeti Viljandi lähedale või siis liikus see väele teatava vahemaaga järele. Viimasel juhul oli tegemist suhteliselt riskantse valikuga, sest see jättis voori kaitseta.
Ilmsesti teadsid eestlased sakslaste tulekust ja liikumissuunast õige varakult, ammu enne seda, kui vastaspool nad üles leidis. Ajaloolane Sulev Vahtre pidas võimalikuks, et eestlaste malev ei soovinud anda lahingut sellisel moel, et vastasel jäänuks aega end pikema aja jooksul valmis seda, vaid meie malev liikus esialgsest kogunemiskohast – see võis olla Karula järv – lahingu vältimi­­seks Navesti–Viljandi teelt ära loodes­se Pärsti–Vanamõisa tee poole. Lahingut taheti alustada üllatusega, välju­des metsasest alast kuskil Vanamõisa, Karuse ja kunagise Madi talu vahelisel alal, kus asuvad endine Ratta­ma talu, Tammemägi, Madi kivikalme ja kunagine Risti kabel (Kirikumäel). Toona sobis see koht oma metsa, metsatukkade, võsase karjamaa ning moreenseljandike ja küngastega kergemini liikuvatele eestlastele tõenäoliselt paremini kui vastastele.
Nagu näitasid edasised sündmused, oli neil õigus. Sakslased – eriti ordu, piiskopi alaline sõjasalk ja Orlamünde krahv Albert koos oma kaaskonnaga – ei saanud kasutada oma väljaõppinud ratsaväe eelist ehk sõita suure massiga läbi eestlaste lahingurivist, vaid nad võitlesid enamasti jalastununa. Samuti suutsid eestlased oma ootamatu ilmumisega muuta kasutuks neile tavaliselt juba kokkupõrke eel palju kahju teinud ammud ja vibud.
Praeguste hinnangute kohaselt toimus pealahing Madi ja Rattama talu vahelisel nurmel, varem on mitu autorit selleks kohaks pidanud Risti kabeli asupaika. Tõsi küll, nagu juba alguses mainitud, pole see oletus seniajani kinni­tust leidnud.
Üllatus läks luhta Kuigi eestlaste malev ilmus vastaste ette ootamatult, suutsid täies relvis ja kolonnides liikunud sakslased ning nende liitlased lahingu vastu võtta ilma pikema sättimiseta. Seda tõestab see, et meile teadaolevalt sarnanes risti­sõdijate lahingurivi ikka veel rännaku­kolonniga: sakslased asusid keskel, liivlased paremal ning latgalid vasakul. Ehk siis eesotsas liikunud liivlased ja kõige taga tulnud lätlased ei pidanud hakkama ümber paiknema, vaid kogu kolonn pöördus välja ilmunud vastastele ühtlase rindena vastu.
On tõenäoline, et osa sakslasi ei moodustanud ühtset nn Saksa üksust – eelkõige võisid selleks olla osa piiskopi vasalle, osa hooajaks saabunud risti­sõdijaid ja ka Riia kodanike väesalk. Ordu enda relvakandjad (peale täisvendade olid nende hulgas veel teenijavennad ja palgasulased), piiskopi alalised sõjalised kaaslased ning küllap ka ristisõdijate nooblim osa koos kannupoiste, sulaste ja elukutseliste sõduritega kogunesid väljaõppe kohaselt oma lahingulippude ja -vimplite ümber. Distsiplineeritud ja juba varem oma­vahel koordineeritud tegevus tagas niisugusel juhul enamasti ka edu.
Ilmselt mindi eestlaste lahinguviiru vastu jalastatutena, sest nende ootamatu ja üpris lähedalt välja ilmumine tagas selle, et vastaste ratsaväe mass ei saanud võtta üles vajalikku hoogu, mistõttu polnuks ükshaaval vastaste odameeste viiru vastu traavimine mõttekas. Arvatavasti jäi mingi osa meestest koos hobustega või ka hobuste seljas otsesest kokkupõrke kohast tahapoole, oodates võimalust külgedelt ümber­haaramiseks või vastaste lahingurivvi tekkinud avadesse tungimiseks. Oluli­ne oli ka vajadus kiiresti reageerida vastaste ümberpaiknemistele või põgenemisele, sest suurimaid kaotusi tekitati vastastele just sellel ajal.
Ka eestlased jagunesid nähtavasti kolmeks rühmaks. Läti Henriku teatel asusid sakalased paremal tiival, st latgalite vastas, mistõttu on oletatud, et meie vasakul tiival võisid asetseda lääne­maalased koos harjulaste ja (või) revalastega ning meie tsentris, mida Henrik nimetas suurimaks ja tugevaimaks osaks, paiknesid virulased, järvalased ja revalased.
Liivlased põgenesid Sakslaste tsenter, mis tõenäoliselt koosnes eespool mainitud ordust ja nooblimatest ristisõdijatest koos kaaskondadega, liikus eestlastele vastu „oma lahingukorras pikkamisi edasi minnes“, mis tõestab, et võideldi jalastununa. Tsenter murdis eestlaste rivist läbi, mistõttu hakkasid nad põgenema. Sakalaste ja latgalite vahetu kokkupõrge toimus ilmselt väga kiirest, kuid nendevahelises võitluses oli seis üsna võrdne ja kumbki pool ei suutnud end maksma panna. Samas mõjutas tsentris üha enam tekkinud sakslaste surve ka siinset tasakaalu.
Mõne seisukoha järgi üritas Lembitu teostada mingit manöövrit, mis sellisel juhul, kui see toimus, oli mõeldud tsentri tugevdamiseks. Selle manöövri ebaõnnestumine või lihtsalt tsentris toimu­nu märkamine pani meie parema tiiva hoopis korrapäratult põgenema. Küllap just niisugust võimalust ootasid reservis olnud Saksa ratsanikud, ning kuna senine ühtlane vastaste rivi murdus ja sellesse tekkisid avad, siis kasutatigi võimalust. Põgenemise käigus tapeti palju sakalasi, sh vanemad Lembitu (tema tapja olevat olnud latgal Veko), Vottele ja Manivalde.
Liivlased, „nähes eestlaste odasid julmalt enda peale lendamas“, ei läinudki eestlaste vasaku tiivaga vahetusse kontakti, vaid taandusid hoopis sakslaste poole. Pärast liivlaste taganemist põrkas eestlaste vasak tiib arvatavasti kokku reservis olnud sakslastega. Need võisid olla näiteks jalastunud rüütlite ratsusid hoidnud sulased, kes lõid aga rünnaku tagasi ning sundisid ka eestlaste vasaku tiiva põgenema. Krooniku andmeil aeti kõiki põgenikke taga; need, kes kätte saadi, tapeti ning nende hobused võeti endale.
Henrik hindab hukkunud eestlaste arvuks 1000, ent „Liivimaa vanem riim­kroonika“ 1400. Henriku kroonika järgi saadi sõjasaagiks 2000 hobust. Need arvud on usutavad. Võitjate kaotu­si kummaski kroonikas ei täpsustata, ent nimepidi on Läti Henrik kirjutanud Kaupost, kes sai surmavalt haavata.
Sellel ajal kuulus Sakala valdavas osas ordule, mis asus alates 1224. aastast Viljandit ümber ehitama suureks kivilinnuseks. Tõenäoliselt ei näinud ordu Lõhavere linnuse säilitamises mingit perspektiivi.
Isegi kui 1223. aastal alistunud võimuperekonnale, kellega oli olnud seotud ka Lembitu, jäeti mingid privileegid ja maad, siis linnust ei saanud nad enam omada. Arheoloogiliste andmete põhjal lõppeski Lõhavere linnuse lugu enam-vähem sel ajal. Seda, kuidas lõppes Lembitu perekonna lugu ja mis sai tema vennast, me kahjuks ei tea.

Loe lisaks

  • Risto-Pearu Koovit
    Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
  • Robert Bartlett
    The Making of Europe: Conquest, Colonization and Cultural Change, 950–1350, 1993
  • Kristjan Oad
    Lembitu. Juhtimiskunsti meistriklass vastsel Maarjamaal Acta Historica Tallinnensia, 2017
  • Friedrich Wilhelm Benninghoven
    Der Orden der Schwertbrüder: fratres milicie Christi de Livonia, 1965.

Seotud lood

Kuulsad ehitised

Kuritöö ja karistus

Viikingid

Poliitika

Katastroofid

Arheoloogia

Tagasi Imeline Ajalugu esilehele