Muistselt Järvamaalt on teada üksainus tõsisem linnus – see on Jäneda. Miks ei vajanud jõukas maakond rohkem sõjalisi tugipunkte? Vastus võib peituda ulatuslikes soodes, mis kaitsesid järvamaalasi nii tõhusalt, et linnuseid polnud vaja. Need sood andsid Järvamaale ka nime.
lmselt teavad paljud lugejad, et vallutuseelse Eesti keskel asus kunagine Järvamaa muinasmaakond. See oli suuruse poolest võrreldav Harjumaaga, kuid elanike arvu poolest ilmselt ületas seda. Nimelt annab „Taani hindamisraamat“ Järvamaa adramaade arvuks 2000, samas aga Harjumaal olevat adramaid olnud „ainult“ 1200. Seega võis Järvamaal vallutusõja alguses elada 18 000 kuni 20 000 inimest, mis tähendab, et tavalises olukorras tõusis relvile kõige rohkem 400 meest ning võitlusvõimelisi mehi võis kogu maakonna peale kokku olla 2400 ringis.
Muistne Järvamaa piirnes kirdes Virumaaga, läänes Harjumaaga, edelas Alempoisiga, lõunas Nurmekunna ja Mõhuga ning kagus Vaigaga.
Kui palju on Eestis linnuseid?
Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitsearhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Järvamaa muinasmaakonna teeb eriliseks asjaolu, et tänapäeval me teame selles olnuvat ainult ühte kindlat muinaslinnust, mis oli tõenäoliselt kasutusel kuni 13. sajandini. Tõsi küll, arheoloogid oletavad, et linnused võisid paikneda veel mitmes teiseski kohas, millest ka juttu tuleb, kuid kas neid kõiki saab ikkagi pidada linnusteks, ning kui jah, siis millal ja millised olid sealsed kaitserajatised, ei ole praegu selge. Seega teame me muistselt Järvamaalt ikkagi ainult ühte kindlat linnusega linnamäge, mille avastas alles 1936. aastal põllutöökeskkooli õpetaja Oskar Parmas ja mis asub Jänedal.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kaubahoov ja pealinnus
Jäneda linnamägi paikneb Aegviidu-Jäneda vallseljakul, umbes 400 meetri kaugusel praeguse mõisa härrastemajast, Jänijõe ja Kalijärve vahel. Linnus koosneb kahest osast: arvatavasti kunagisest avaasulast või kaubahoovist, mille pindala on 3100 m2, ja sellest vallikraaviga eraldatud kolmnurksest pealinnusest, mis on 5500 m2 suurune. Seega on tegemist tavapärase pindalaga linnusega, nagu neid enamasti Eestimaal kohata võib. Kuigi Jänedat ei ole kaevatud nii põhjalikult kui meie artiklisarjas varem käsitletud linnuseid, teame ometigi, et linnuse avaasulat kasutati 10.–12. sajandil väga aktiivselt.

- Tasane pealinnuse ala oli pikka aega kasutusel küla peopidamiskohana. Arheoloogilisi väljakaevamisi ei ole linnamäel tehtud. © Järvamaa muuseum
Avaasula või kaubahoov on nagu põhilinnuski kolmnurkse kujuga ja kaardilt vaadates tundub see petlikult suurem kui põhilinnus. Lõunaosas jaguneb hoov seda moodustava oosi tõttu kaheks haruks. Mõlema haru pool on praegugi märgata 2,5–3 meetri kõrgust valli. Põhjapoolse valli kõrgus on 3–3,5 meetrit ja valli välisküljel on kuni 4,5 meetri laiune vallikraav. Valli välisjalami ja kaitsekraavi vahel on 4–5 meetri laiune vöönd, kus linnus külgneb oosi järskude nõlvadega. Selles osas puudub linnusel kaitsevall. Arvatavasti olid seal puidust kaitseehitised.
Teine, suurem linnus, mis asub põhja pool ja on täna üsna ebatasane, on selgelt olnud pealinnus. Pikkust on sellel linnusel peaaegu 100 meetrit ja laiust 40–50 meetrit. Kaitsevall on ainult põhjapoolses otsas, kus on märgata ka suuremat kuhjatist, mis viitab võimalikule tornile. Selle välisjalamilt 6–7 meetri kaugusel on kuni 2,5 meetri sügavune vallikraav. Kõrgendikud või kuhjatised asuvad ka linnuse lõunaosas, kus selle lõunakülje mõlemas nurgas kõrgus oletatavasti kaitsetorn. Kõik viitab sellele, et vähemalt pealinnus oli ümbritsetud palissaadi või puidust taraga, mis kulges tornist tornini. Pealinnuse põhjaküljel on märgata väikest eraldatud ala, kus on asunud nähtavasti eeslinnus või veel üks pisike kindlustatud asula.
Muistne Järvamaa
Järvamaa on üks neist muinasmaakonnist, mille nimi on kasutusel tänapäevalgi. Samas on maakonna suurus ja kuju sajandite jooksul mõnevõrra muutunud. Nimelt kuulus muinasajal maakonna koosseisu maa-ala tänapäeva Paidest kuni Tapani, millega liideti juba 13. sajandil Türi ümbrus ehk vana Alempois. Vastupidine areng on toimunud Järvamaa põhja- ja idaservas, kus praegused Harju ning Lääne-Viru maakond on omastanud osa Järvamaa alasid. Harju on saanud endale Aegviidu ümbruse, ent Lääne-Viru on võtnud endale Jäneda, Lehtse, Tapa ja Tamsalu alad.
Muinasaegne Järvamaa jagunes tõenäoliselt kolmeks kihelkonnaks, millest nimepidi on teada üks: Loppegunde. Loppegunde oletatav keskus oli Reinevere ehk Koigi külas tänapäeva Tapa lähedal.
Teine muinaskihelkond, mille keskus asus Kareda külas, kattis hilisemate Peetri, Anna ja Paide kihelkonna alasid ning kolmas kihelkond, mille keskus oli Keitises (hilisem Järva-Jaani), asus Järva-Jaani ja Koeru aladel.

- Miks on järvevaesel Järvamaal selline nimi? Tuhandeid aastaid tagasi tähendas see sõna pigem soid. Neid Järvamaal jätkus. © Tallinna ülikooli arheoloogia teaduskogu arhiiv
Järvamaa oli tegelikult soomaa
Keeleteadlane Paul Alvere leidis omal ajal, et Järvamaa nimi põhineb sõnal „järv“, sest maakonna ladinakeelsed ülestähendused pärinevad meie vanast tuttavast „Henriku Liivimaa kroonikast“, kus kohta kirjeldatakse kui Gerwa, Gerwen ja Gerwia. See kõik põhinevat Alvere järgi alamsaksa ortograafial, mis tingib eesvokaali ees oleva j-i asendamise g-ga ja tähestikus puuduva ä märkimise e-na.
Kuidas aga seletada, et tänapäeva Järvamaal pole eriti järvesid? Ajaloo korüfee Enn Tarvel seletas sellise nimekuju kasutamist teistsuguste loodusoludega muinasajal ning ka sõna „järv“ tähenduse muutumisega.
Tuhandeid aastaid tagasi olevat Järvamaal eksisteerinud rohkesti rabasid-soid, teiste sõnadega lodusid-padusid. Tarveli väitel on sõna „järv“ laenatud balti sõnast „jaura“, mis tähendas liigniiskeid alasid. Selline nimekuju tekkis Tarveli arvates venekirveste kultuuri ehk baltlaste jõudmisega meie naaberaladele ehk umbes 3000–4000 aastat tagasi. Seni tähistasid soomeugrilased järvi sõnaga „vesi“.
Mine võta kinni, kellel on rohkem õigus, kuid Järvamaa muinasmaakonna olemasolu ei tee olematuks üks ega teine keeleline lähenemine.
Tõenäoliselt olid sellise jagunemise põhjuseks looduslikud olud. Omavahel kuulusid kokku alad, mida ei eraldanud metsad ja sood (näiteks Ambla ja Järva-Madise).
Seesuguste looduslike tõkete olemasolu dikteeris ka kihelkondade piirid. Sellest, et metsastel aladel ei elatud, kõneleb ka nende piirkondade muistisevaesus. Suurtest metsadest läksid läbi ainult mõned üksikud teed, mille kaudu sai naaberkihelkonnaga ühendust pidada.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Järvamaa kroonikate valguses
Esimest korda leiame Järvamaa nime mainimise (Ереву) Novgorodi kroonikast 1212. aasta kontekstis, kui Novgorodi vürst Mstislav Uljas koos Pihkva vürsti Vsevolod Borissovitšiga tegid koos sõjaretke Eestisse. Nad rüüstasid Vaigat ja Järvamaad ning jõudsid lõpuks Varbola alla. 1217. aastal tegid oma rüüsteretke juba riialased koos liivlaste ja latgalitega, kellega ühinesid ka ugalased. Rüüsteretke tagajärjel nõustusid Järva vanemad andma pantvange, võtma vastu ristimissakramendi ning väidetavasti olid nad nõus ka hinnuse maksmisega (see sai vist siiski alguse alles järgmisel aastal), mis tähendab, et Järvamaa alistus Riia piiskopi võimule.
Loodetud kaitset siiski ei saadud, sest juba 1219. aastal jõudis Järvamaale leedulaste rüüsteretk, mis korraldati Semgallia ja Kuramaa kaudu üle tugevasti jääs Irbeni väina. Kõigepealt rüüstasid leedukad Saare- ja Muhumaad ning sealt liiguti juba Lääne- ja Järvamaale, Nurmekundesse ja Sakalasse.
Näib, et selleks ajaks oli Järvamaa taas üsna autonoomne, tõsi, tundub, et suhted Riiaga olid head.

- Muistse Järvamaa osa idapoolseid alasid on praeguseks liikunud Lääne-Viru maakonna piiridesse. © Elmar Kitsing / eesti rahva muuseum
Nimelt tegid sakslased 1220. aastal sõjakäigu Harjumaa vastu, läbides selleks Järvamaa, kus Kareda küla all sattus sakslaste ja latgalite vägi ootamatult kokku saarlastega. Peeti maha Kareda lahing, mille saarlased kroonika andmeil kaotasid.
Kroonikas ei mainita Järvamaa rüüstamist, mistõttu ilmselt maksid järvalased endistviisi Riiale oma osa ning sakslased tunnistasid neid kui „omasid“ ega pidanud saarlaste seiklemist Järvamaal viimaste süüks.
Kuigi Järvamaa oli justkui juba Riiale alistunud, võtsid taanlased maakonna samal, 1220. aastal ometigi uuesti üle. Taanlased haarasid endile aastail 1219–1220 Põhja-Eesti alasid ning saavutasid kontrolli Harjumaa, Virumaa, osa Läänemaa ja ka Järvamaa üle.
Samas ei tähendanud see Järvamaale rahulikke aegu Taani krooni all, sest sisevastuolude tõttu oli Järvamaa peagi de facto Mõõgavendade ordu käes. Nimelt alustas Mõõgavendade ordu 1225. aastal Taani vastu sõjalist tegevust, mille käigus vallutati 1227. aastaks Virumaa ja Järvamaa.
Paavsti otsealluvuses
Taanlaste ja sakslaste konflikti ärahoidmiseks saatis paavst Eestimaale oma legaadi, keda me teame kui Modena Wilhelmi ja kes moodustas Viru- ja Järvamaast talle ehk paavstile alluva haldusala. Modena Wilhelm läks 1226. aastal Rooma, jättes enda asemikuks asevalitseja magister Johannese. Johannesel ei õnnestunud Järvamaad ordult tagasi saada ning nõnda saabus 1230. aastal Eestisse paavst Gregorius IX viitselegaat Alna Balduin, kes nõudis paavstile kuulunud Virumaad ja Järvamaad tagasi. Ordu justkui loovutaski need alad, kuid pärast Balduini lahkumist hõivasid ordu mehed nimetatud maakonnad uuesti.
Artikkel jätkub pärast reklaami
1232. aastal, kui Balduin saabus Eestisse juba kui paavsti täieõiguslik legaat, saavutas ta uute läbirääkimiste tulemusena taas nende maakondade ja Tallinna kindlusest kolmandiku üleandmise. Juba 1233. aastal tungisid paavsti legaadiga järjekordselt tülli läinud orduväed kallale legaadi kontrolli all olnud maadel elanud paavsti vasallidele, kes olid arvatavasti Taani ja ka Eesti päritolu. Orduväed võtsid üle nende valdused, nagu nad võtsid enda kontrolli alla ka ajutiselt Rooma paavstile kuulunud Tallinna kindluse osa, hukates seda kaitsnud paavsti sõjasalga, millest suurema osa moodustasid oletatavasti eestlased.

- Leedulaste rüüstevägi liikus 1219. aastal esmalt läbi Semgallia ja Kuramaa ning ületas seejärel tugevasti jäätunud Irbeni väina. Eesti mandrialal jõudis rüüsteretk välja Järvamaani. © Robin Raspel
Vahepeal saabus aga 1236. aasta, mil toimus ordule katastroofiline Saule lahing, ning Mõõgavendade ordu oli maa pealt kadumas. Et seda ei juhtuks, kinnitas paavst 1237. aastal ordu liitumistingimused Saksa orduga, lisades neile aga teatavad nõuded, sealhulgas Põhja-Eesti tagastamise Taanile. Mõõgavendade ordu liitus Saksa orduga ja edaspidi kasutati uut nime – Liivimaa ordu.
Stensby leping
Selleks, et kokkuleppest kinni peetaks ning alad Taanile tagastataks, saatis paavst Eestimaale jällegi legaat Modena Wilhelmi, kes pidas 1237/1238. aasta talvel läbirääkimisi maade tagastamise üle. Ordu Põhja-Eesti vasallid jäid küll oma läänidest ja sissetulekutest ilma, kuid vastutasuks pakkus Wilhelm teatavat kompensatsioonisüsteemi, et säilitada rahu ja vältida sõjategevust. 1238. aastaks oli 5800 aakrist, mille ordu oli kunagi vallutanud, alles jäänud kõigest 1895 aakrit.
Maid tagastati kuni 1238. aasta suveni, mil paavsti korraldusel kogunesid Taanis Sjællandi saarel legaat Wilhelm, Liivi ordumeister Hermann Balke ja Taani kuningas Valdemar II, kes sõlmisid 7. juunil seal Stensby lepingu. Lepingu kohaselt jäi Järvamaa ordu hallata, kuid viimane ei tohtinud sinna ühtegi kindlust ehitada.
1346. aastal müüdi Eestimaa hertsogkond Liivimaa ordule. Kuigi Taani oli nüüd Eestimaa poliitiliselt pildilt kadunud ja Taaniga kunagi kokkulepitu ei olnud enam oluline, ei näinud ordu ikkagi vajadust ehitada kuhugi muistse Järvamaa piiridesse veel ühte linnust.

- Järva-Jaani kirik on üks vanimaid kogu Järvamaal. Esiti püstitasid taanlased selle asukohale puukiriku. © Dmitri Kotjuh / Järva teataja / scanpix
Võib väita, et ordu ajal funktsioneeris Järvamaa väga edukalt, olles ordule üks olulisimaid põllumajanduslikke piirkondi. Kui palju neist vähestest ordu vasallidest, kes seal ordu nimel toimetasid, olid eestlastest esivanemate juurtega, me kahjuks ei tea.
1561. aastaks oli ordu aeg Eestimaal susinaga otsa saanud ja nii alistus Järvamaa rüütelkond Rootsi kuningale. Järgnenud Liivi sõjas sai aga maakond rängalt kannatada. Maakonna keskust Paidet piirati ning vallutati Liivi sõja ja Poola-Rootsi sõdades päris mitu korda. Rootsi valitsusajal alates 1584. aastast, kui moodustati taas Eestimaa hertsogkond, sai Järvamaast Rootsi Läänemereprovintside Eestimaa kubermangu maakond. Järvamaa maakonnalinn ja keskus oli ikka Paide. Põhjasõja järel ja Venemaa keisririigi võimu ajal moodustati Järvamaast Paide kreis, mille eesotsas oli kreisilinn Paide.
Muinaskihelkondade keskused
„Henriku Liivimaa kroonikas“ on mitu korda mainitud küla, mille nimi oli Carethen ehk Kareda (tõenäoliselt on tegu Suur-Karedaga, mis asub Paidest üle Mäo risti pisut Peetri pool). Kareda oli Henriku järgi Järvamaa keskus. Kroonikast selgub, et sinna jooksid kokku teed kogu maakonnast, mis tähendab, et hilisem Paide kihelkond võis olla Järvamaal keskne kihelkond.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kareda küla puhul on keskusena määratlemist põhjendatud ka kalmete suure hulgaga, mis on olnud kasutusel kogu rauaaja vältel ehk siis eelviikingi-ajast muinasjaja lõpuni välja. Tänapäevaks meenutab kunagist külasarast (ehk küla tagamaad) ka suur hulk kultuskive ning palju kivikangruid põldude sees ümber muistse küla.
Reinevere ehk Koigi küla kui Loppegunde kihelkonna keskus on tekitanud mitmes uurijas küsimusi. Ehkki külas on täheldatavad mitu rauaaegset leidu ja teada on üks rauaaegne kalme, ei saa seda võrrelda näiteks Kareda piirkonna leiurohkusega. Loppegunde oletatav keskus asub Ambla kihelkonna piiri lähedal suhteliselt suurte soiste ja asustamata alade keskel, paiknedes niisugusena pigem kihelkonna ääremaal. Kui me lähtuksime leiumaterjalist ja asukohast, siis võiks Loppegunde keskus olla hoopis Käravete piirkond.

- Jäneda mõisat Ambla kihelkonnas Järvamaal (Jendel in Kirchspiel Ampel, Jerwen) on esmamainitud 1510. aastal. Juba esmamainimisest alates kuni 19. sajandini välja on mõis vahetanud väga sagedasti omanikke, kelleks on olnud nii Taubed, Fersenid, Maydellid, Baggehufwudtid, Löwensternid kui ka paljud teised nimekad aadliperekondad. © Eesti rahva muuseum
Jäneda mõis vahetas tihti omanikke
Stabiilsus omanike asjus saabus alates 1830. aastaist ning sestpeale kuni võõrandamiseni 1919. aastal kuulus mõis ainult Benckendorffide suguvõsale. Just nende ajal algas ka mõisasüdame suurejooneline väljaehitamine, mis toimus kõige intensiivsemalt 19. sajandi lõpul ja 20.sajandi alguses.
Valdav osa kõrvalhooneid on ehitatud esinduslikus stiilis maakivist ning need pärinevad 19. sajandi lõpukümnenditest. Viimasena valmis 1915. aastal lossi laadi peahoone, mis ehitati 1902. aastal mahapõlenud historitsistliku puithoone asemele. Hoone on sihvaka ja kõrge torniga ja välimuselt väga lossilik. Küllap on eeskuju võetud keskaja linnustest. Eesti mõisaportaalis kirjutatakse, et peale selle on peahoonel ka palju neogooti ja juugendstiili elemente, nagu astmikviilud, sakmelised tornitipud ja väikeste ruutudega aknad.
Kõrvalhooned asetsevad peahoonest kirdes, Piibe maanteelt peahoone ette viiva 400 meetri pikkuse tee äärtes ja läheduses. Peahoonele kõige lähemal asub teravkaarse kaaristuga ait ning paarsada meetrit eemal asetsevad üksteise vastas tall, tõllakuur ning viinavabrik. Viinavabriku ja tõllakuuri taga on terve majandushoonete kompleks.
Peahoone taga olev mägine maastik läheb üsna pea üle parkmetsaks. Hoone tagant voolab läbi Jänijõgi, mis on mõisa kohal paisutatud. Mõisa juures suubub Jänijõkke paremalt väike Allikoja, mis mõisapargis on paisutatud maaliliseks paistiigiks. Park asubki suures osas nimetatud paistiigi kallastel peahoonest põhjas ja kirdes, ulatudes kuni Piibe maanteeni.
Mõisasüdamest 600 meetri kaugusel loodes asub Jänijõel vesiveski. Veski juures ületas ajalooliselt jõe Vooselt (Alaverest) Piibe maanteele suunduv tee, mis varasematel sajanditel on olnud üks piirkonna tähtsamaid teid ning Tallinna–Tartu maantee üks võimalikke trasse. Praegune Alavere-Jäneda tee on viidud veskikohast sadakonna meetri kaugusele kirdesse.
Ka Piibe maantee on mõisa kohal kulgenud ajaloolises plaanis teise koha pealt. Nimelt on tee 18.–19. sajandini läbinud mõisasüdant ning peahoone lähedust. Alles mõisasüdame esindusliku väljaehitamisega ja Allikoja paisjärve rajamisega on maantee arvatavasti viidud mõisakeskusest välja 200 meetri jagu kirdesse.
Võõrandamise järel alustas mõisas 1921. aastal tegevust põllumajanduskool, mille praegune nimi on Jäneda Õppe- ja Nõuandekeskus. 1970. aastail lisati hoonele mahukas juurdeehitus.
Mõisahoones tegutseb ka muuseum ja Urmas Sisaski muusikatähetorn, mille tarbeks on lossi kõrgeim torn kohandatud observatooriumiks.
Põhjus, miks me ikkagi peame Reineveret keskuseks, on ilmselt selle nimetamine Henriku kroonikas, kus on kirjas, et Reinevere külasse jõudes lasksid ristijad kohalikud elanikud sinna kokku tulla.
Tegelikult ei tea me, kas Reinevere puhul oli tõesti tegemist keskusega, kuhu inimesed käsutati ristimiseks, või oli see lihtsalt sellel ajal ristimiseks mugav koht.
Peale Reinevere küla on „Henriku Liivimaa kroonikas“ nimetatud ka Järva-Jaani kihelkonnas asuvat Jalgsema küla, kus taanlased olevat kohalikke ristinud. Jalgsemalt on teada suurel hulgal leide, mis katavad ajavahemiku eelviikingiajast muinasaja lõpuni, ning seda küla saab seostada ka kohaliku linnamäe või muinasmõisaga. Seega tundub ristimise korraldamine Jalgsemal olevat üsna tõenäoliselt seotud Järva-Jaani keskuseks olekuga.
Keitises (mida täna teame kui kui Järva-Jaanit), mida on samuti peetud omaaegseks keskuseks, rauaaegseid muistiseid ei leidu. Osa ajaloolaste arvates oli see keskus, sest seda kohta on „Henriku Liivimaa kroonikas“ mainitud ühe ristimispaigana. Seega tugineb Keitise keskuseks pidamine samasugustele, põhiliselt kirjalikele allikatele nagu Reinevere küla puhulgi.
Kirik teede ristumiskohas
Tõsi, taanlased ehitasid Järva-Jaani hiljem kiriku, mis lisab sellisele spekulatsioonile kaalu. Samas on lähim rauaaegsete leidudega küla hoopis Kuksema, mis asub Järva-Jaanist umbes kaks kilomeetrit eemal. On võimalik, et kroonik on kohanimed segi ajanud ja nimetanud ristimiskohana vale küla, mis muutus oluliseks alles mõni aasta pärast taanlaste vallutust. Nimelt on taanlaste otsus ehitada kirik mõni kilomeeter Kuksemast kui muinasaegsest keskusest eemale täiesti loogiline, sest ilmselt sai kiriku koha valikul otsustavaks selleks ajaks pisut muutunud teede marsruut, mis oli Järva-Jaanist teinud oluliste teede ristumiskoha.
Muistse asustuse uurimisel ongi tänapäeval üks peamisi probleeme keskused ja nende halduskorraldus. Keskusi on võimalik eristada muististe põhjal ning keskusena on võimalik määratleda nii kirikut, linnust kui ka linna, aga ka lihtsalt asustuskeskust, mis eristub ümbritsevatest aladest tihedama asustuse poolest.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Milline koht oli keskus muinasajal ja milline võeti keskusena üle keskajal, on keeruline öelda, eriti kui leiuaines räägib vanadele kirjalikele allikatele vastu. Järvamaa puhul peakski olema võimalik asustuskeskusi välja tuua eelkõige just muististe põhjal. Vakuste, võimukeskuste ja asustushierarhia uurimine on keerulisem, sest Kesk-Eesti kohta puudub „Taani hindamisraamatu“ taoline allikas.
Järvamaa rikkuse saladus
Järvamaa on väga viljakas, mis teeb selle sarnaseks Soontagana tuumikaladega. Maakonna maastik oli ja on erakordselt mitmekesine ning selle südaalad paiknevad Pandivere kõrgustiku tihedasti asustatud ja suurte küladega lääneosas – seal asuvad Järva-Jaani ning osaliselt ka tänapäeva Ambla, Peetri ja Koeru kihelkond.
Suurt osa Pandivere kõrgustikust katavad parasniisked leostunud ja leetjad kamarmullad, mis on ühed kõige viljakamad Eestis. Seetõttu on suur osa Pandivere kõrgustiku aladest üles haritud ning metsa on alles ainult õhema mullakihiga piirkonnis, mis ei sobi nii hästi põllumajanduseks. Metsi leidub ka külade äärealadel ja need tähistavad niimoodi asustusüksuste piire.
Viljakas ja seetõttu samuti tihedasti asustatud ja üles haritud ala on ka Pandivere kõrgustiku edelaosas paiknev Türi voorestik. Samamoodi nagu teistegi põllumajanduseks sobivate alade puhul on ka Türi voorestiku maastikupilti praeguseks suuresti muutnud maaparandustööd, mille käigus on õgvendatud jõgesid ja kaevatud kraave. Kõrgustikust läänes ja loodes asub metsa- ja soorikas Kõrvemaa, mis järsult erineb üles haritud Pandivere aladest. Kuna põlluharimiseks sobivat mulda on Kõrvemaal vähe ning ala pole asustuseks eriti soodne, on see ilmselt olnud teatavaks piiriks Järvamaa ja naaberalade vahel.
Kas Järvamaal oli üksainus linnus?
Jäneda linnusest on kõige lähemate muististeni ligemale neli kilomeetrit ning Kukevere-Käravete kunagi tihedasti asustatud asustuskeskuse tuumik jääb veel kaugemale.
Kui silmas pidada, et linnus võis olla pigem majanduslik kui sõjaline keskus, sest linnused ei olnud suuremale osale elanikest varjupaigaks, võiks Jäneda linnuse mõjuraadiuse arvestamisel aluseks võtta ühe päevateekonna pikkuse. Päevateekond oli toona umbes 30 kilomeetrit ning katab peaaegu terve Ambla kihelkonna. Niisugusest ringist jääks samas välja 35–40 kilomeetri kaugusel paiknev Karkuse-Nõmmküla piirkond.
Kui aga proovida määrata Jäneda linnuse mõjuala looduslikest tingimustest lähtuvalt, kujuneks ringi raadiuseks pigem umbes 20–24 kilomeetrit, sest Prümli ja Jõgisoo küla tagant algab väheste teedega soine ala, mis näib moodustavat Jäneda mõjupiirkonna loodusliku piiri. Sellisel juhul ei kuuluks Jäneda linnuse kontrollitavasse alasse ei Karkuse-Nõmmküla piirkond ega ka Koigi ja Roosna küla.
Kuna Jäneda avaasula või kaubahoovi õuelt on avastatud püsiasustusele viitav üsna korralik kultuurikiht, võib oletada, et see oli pikka aega funktsioneerinud keskus. Pealinnuse rollist sõjalise rajatisena pole aga midagi teada, sest „Henriku Liivimaa kroonikas“ seda ei mainita ning pole ka muid andmeid piiramiste kohta 13. sajandi vallutussõja ajal. Varasemad Novgorodi ja teised Kiievi-Venemaa allikad ei anna meile samuti mingisugust teavet varasemast ajast kui alles 1212. aastast alates.
Artikkel jätkub pärast reklaami

- Suur osa Pandivere kõrgustikust oli juba muinasajal viljaka mulla tõttu üles haritud ning metsa oli alles ainult õhema mullakihiga piirkonnis. © Robin Raspel
Järva-Jaani kihelkonnast on teada veel üks arvatav linnus või muinasmõis, nimelt juba varem mainitud Jalgsema külas paiknev Siimumägi, mis seostub kahe samas külas paikneva rauaaegse kalme ja asulakohaga. Teised kihelkonnas paiknevad rauaaegsed muistised jäävad juba märgatavalt kaugemale.
Läheduse tõttu rauaaegsete muististega võiks Siimumäe linnust või muinasmõisa pidada reaalselt eksisteerinud keskuseks, ehkki andmeid kaitserajatistest ega kultuurikihi olemasolust ei ole. Kui selle mõisa puhul oli tegemist majandusliku keskusega, võiks selle tagamaa katta kogu Järva-Jaani kihelkonna, sest kõik kihelkonnast teadaolevad muistised jäävad umbkaudu paarikümne kilomeetri raadiusesse. Kuna Järva-Jaani kihelkonna puhul on tegemist olnud ülesharitud alaga, siis ei piira linnuse mõjuraadiust ka looduslikud takistused.
Peetri kihelkonnas on päevateekonda mõjuraadiuse arvestamisel keeruline aluseks võtta, sest ala ümbritsevad looduslikud piirid. Nimelt asub suuremate asustatud piirkondade, nagu Väike-Kareda, Koigi, Nurmsi ja Koordi, Suur-Kareda, Müüsleri vahel Köisi soo, kust läbipääs paiknes oletatavasti Müüsleri küla juures. Seega ei saa me siin 30kilomeetrist päevateekonda arvestusliku pikkusena kasutada.
Siinses Peetri kihelkonnas asub aga koht nimega Villismägi, mida arheoloogid peavad samuti kas muinaslinnuseks või- mõisaks ja mis jääb rauaaegsetest muististest umbes kolme kilomeetri kaugusele, olles seotud Suur-Kareda küla piirkonnaga. Villismäe mõjuraadius võis ulatuda ka Müüsleri ja Koordi külani ning selle mõjuala piiriks võisid olla Köisi soo ja asustatud piirkondade vahelised metsased alad. Linnuse või muinasmõisa kontrolli alla võinuks sel juhul kuuluda Suur-Kareda ja Ammuta piirkonna asustus, mis teeb mõjuala suuruseks enam-vähem viiekilomeetrise raadiusega ringi.
Kaitserajatised puuduvad
Teine Peetri kihelkonnas asuv arvatav linnamägi või muinasmõis paikneb Palu külas, jäädes lähimatest muististest umbes 4–5 kilomeetri kaugusele. Linnamäelt pole aga teada kaitserajatisi ega kultuurikihti ning sellega seostub üksnes pelgupaiga pärimus.
Koeru kihelkonnast on teada veel kahe võimaliku linnuse või mõisa asukohad. Neist esimene paikneb praeguse Koeru aleviku lähedal Linnamäe talu maadel. Nagu teistegi arvatavate linnuste kohta pole ka selle kohta teada kaitseehitiste ega kultuurikihi olemasolu. Ainsa linnusega seostuda võiva muistisena tuleb kõne alla Külaaseme külas asuv rauaaegne kalme, mis jääb linnusest umbes 4–5 kilomeetri kaugusele. Teine koht ehk Merja linnamägi jääb eespool mainitutega võrreldes asustatud piirkonnist palju kaugemale ja ka sellel puuduvad teadaolevalt kaitserajatised. Kuna lähedusest pole teada ühtegi asustust, siis teeb see küsitavaks Merja kui majanduskeskuse. Ka pelgupaigana oleks see raskesti ettekujutatav, sest asulaist sinna jõudmine olnuks pikk ja keeruline ettevõtmine.
Järva-Madise kihelkonna alal on teada kolm võimalikku rauaaegset linnust. Neist esimene paikneb Mõnuvere külas ega seostu rauaaegsete muististega. Suure tõenäosusega on tegemist pärimuspaigaga, millel pole linnuse või majandusliku keskuse funktsiooni olnud.
Ageri külas asuv Suurmäeks kutsutud linnamägi seostub üksnes kahe ohvrikohaga ja mingeid kalmeid ega asulakohti pole linnuse lähedusest leitud. Kuivõrd pole ka andmeid kaitserajatiste ega kultuurikihi olemasolu kohta nimetatud paigas, pole alust Suurmäge linnuseks pidada.
Artikkel jätkub pärast reklaami

- 19. sajandi lõpul ehitati Lehtse mõisa peahoone uusgooti stiilis põhjalikult ümber. Selle parempoolsesse otsa lisati suursugune juurdeehitis, millel olid astmikviilud, teravkaaraknad ja võimas viiekorruseline sakmelise rinnatisega torn, mis on osaliselt säilinud tänapäevani. © Eesti rahva muuseum
Mida tähendab Loppegunde nimi?
Ajaloolase Paul Johanseni arvates viitas Loppegunde nimi Järvamaa idaosas (Järva-Jaani ja Koeru alal) olnud kihelkonnale ning tema pakkus selle nimevariandiks Lõpekonna.
Alternatiivse kihelkondadeks jagunemise on esitanud ajaloolane Enn Tarvel, kes arvas, et kihelkonnad said tavaliselt nime mõne küla järgi. Seetõttu seostas ta Loppegunde muinaskihelkonda Amblas asunud Leppe (tänapäeval Läpi) küla ja Leppede (hiljem Lehtse) mõisaga. Tarvel arvas, et Loppegunde hõlmas Ambla ja Koeru kirikukihelkonna territooriumi.
Varasemat Johanseni Lõpekonna tõlgendust nimetas ta aga „kvaasietümoloogiliseks nimeseletuseks“, mis ei olevat teaduslik.
Ülejäänud Järvamaa kahe muinaskihelkonna tuumikala ühtis Tarveli arvates hilisema Peetri ja Koeru kirikukihelkonnaga.
Samas oli -gunde vanadest Eesti kohanimedest üsna sagedasti leitav järelliide, mis võis tollases kohalikus keeles kõlada kui -kund või -kunde ja mida meie tunneme hulgale osutava liitena -kond. Siinkohal oleksid head näited niisugused sõnad nagu „võistkond“ või „kihelkond“. Muinas-Eestis sisaldus see liide näiteks kihelkonnanimedes Alistegunde (ehk Halliste) Sakalas ja Normegunde (ehk väikemaa Nurmekund), mis asub Võrtsjärvest põhjas.
Henriku andmeil oli aga Loppegunde Järvamaa kõige äärmine kihelkond vastu Virumaad.
Kihelkonna kolmas teadaolev linnamägi asub Kaalepi küla maadel Kaalepi ja Kihme aardeleidude lähedal. Need on ka ainsad rauaaega dateeritud leiud linnuse lähedalt, oletatav linnus Ageri külas jääb umbes 12–13 kilomeetri ja Aravetel asuv kalme umbes 17 kilomeetri kaugusele. Ka Kaalepi linnamäelt pole teada kindlustusi ega kultuurikihti ning seega pole arvatavasti tegemist olnud mingi sõjalise rajatisega.
Järvamaa linnuste puhul ilmneb, et enamik neist on teada pelgalt pärimuse kaudu ning neid pole arheoloogiliselt uuritud.
Kuna kaitserajatised on teada ainult Jäneda linnamäelt ning teised linnamäed on väiksemad ja teadaolevalt kindlustamata, siis ilmsesti võis osa neist olla kasutusel kui muinasmõis. Mõisad domineerisid mingi piirkonna üle, olles kohaliku tähtsusega majanduslikud keskused, ning neis elas või neid haldas selles piirkonnas teatavat positsiooni omanud võimuperekond.
Sood ja metsad kaitsesid
On täiesti võimalik, et linnus-asulate süsteem lihtsalt ei saanudki Järvamaal välja kujuneda, sest Järvamaa asend soode ja metsade keskel võis muuta linnuste rajamise kohaliku eliidi silmis tarbetuks.
Nagu juba mainitud, toetab seda teooriat kaudselt ka Henrik, kes ei teata sõjakäigul Järvasse ühegi linnuse piiramisest. Samas on Henriku sõnutsi Järvamaa puhul tegemist rikka maakonnaga. Selline rikkus peaks mõjuma kui meepott karule ja tekitama soovi neid rikkusi röövida. Seega oleks loogiline eeldada linnuste olemasolu, kus võimuperekonnad vähemasti oma isiklikku vara kaitseksid.

- Nagu määratles 1238. aastal sõlmitud Stensby leping, ei tohtinud Liivimaa ordu Järvamaale linnuseid ehitada. Küll aga ei kehtinud see keeld väikese Alempoisi maakonna kohta, mis asus Järvamaast lõunas ning mille tänapäeva Järvamaa on endasse neelanud. © Järvamaa muuseum
Paide ordulinnus rajati Järvamaa piirile
Kahe maakonna piir jooksis just tänapäeva Paide kohalt, seega oli see ordule sobiv paik, kuhu ehitada oma võimu kindlustamiseks kivilinnus.
Kas Paides on kunagi olnud eestlaste muinaslinnus, pole teada. Ordu alustas ehitustöid millalgi 1265. aasta paiku. Pikka aega peeti ordu rajatud esimeseks hooneks Vallimäe linnusetorni, mida tänapäeval tuntakse Paide Vallitornina ja mis enne seda oli tuntud Pika Hermannina. Viimase aja arheoloogiliste uurimiste tulemused on selle väite pigem ümber lükanud ja praegu arvatakse, et esimeses etapis ehitati kohe kastell-linnuse müürid koos kõrgema väravatorniga, mis oli domineeriv kaitserajatis.
Linnuse ümber tekkis üsna ruttu asula, mis sai 1291. aastal Hamburgi ehk Riia linnaõigused. 14. sajandil tehti linnuses suuremaid ehitustöid, kastell muudeti kõrgemaks, rajati kabel ja kapiitlisaal.
1343. aastal puhkes Jüriöö ülestõus ning 4. mail kogunesid ordumeister Burchard von Dreileben, Tallinna piiskop ja eestlastest ülestõusnute juhid (neli kuningat ja kolm neid saatnud sulast) Paide linnusesse läbirääkimisi pidama. Kõik eestlastest ülestõusnute esindajad hukati linnuse väravakäigus segastel asjaoludel. Piiskop jäeti ellu.
Liivi sõja ajal sai Paide tugevasti kannatada. 1558. aastal piirasid Paidet Vene väed Aleksei Basmanovi juhtimisel, kuid ei suutnud linnust vallutada. Piiramise järel lahkus Paidest viimane Järva foogt Bernd von Smerten. Vene armee piiras Paidet taas 1560. aastal, kuid linnuse valitseja Caspar von Oldenbockum suutis rünnaku tagasi lüüa.
1562. aastal läks Paide koos muude alles jäänud Liivimaa ordu valdustega Poola võimu alla. Samal aastal piiras linnust Rootsi vägi Klas Kristersson Horni juhtimisel ning sundis Poola kuninga poolt sinna määratud linnuse staarosti Johann Grolli kapituleeruma.
Linnaelanikud hukati Venelased piirasid 1571. aastal linna uuesti, kuid ei suutnud seda vallutada. Paide vallutamine õnnestus neil alles paar aastat hiljem ehk 1573. aastal, mil Moskoovia väed Ivan Julma juhtimisel taas Paidet piirasid. Vallutamise järel hukati kõik linnaelanikud ja linnuses viibinud isikud, näiteks Paide asehaldur Hans Boy seoti ora külge ja küpsetati tulel.
1581. aastal vallutasid rootslased Göran Boije, Johann von Koskulli ja Caspar von Tiesenhauseni juhtimisel Paide tagasi.
1585. aasta paiku ümbritseti linnus Narvast pärit ehitusmeistri Peterni juhtimisel muldvalliga ning selle kolme nurka rajati bastionid. Töid teostati nagu Narvas. See oli viimane katse Paide linnust moderniseerida.
1599. aastal tekkisid linnuse garnisonis rahutused, mille põhjustasid maksmata palk ja kehv varustamine riietusega. Paidesse saabus tüli lahendama uus linnusekomandant, kel olid kaasas palgaraha ja Tallinna elanikelt saadud riideesemed sõduritele.
1600. aastal algas Poola-Rootsi sõda ning selleski oli Paidel veel oluline roll. Nimelt asus Paides 1600. aasta sügisel tollase hertsog Karli peakorter. Sõja tulemusena sai temast hiljem Rootsi kuningas Karl IX. Karli abikaasa Kristina viibis Paides ka 1601. aasta alguses.
1602. aastal piirasid Paidet Poola väeüksused Krooni suurhetman Jan Zamoyski juhtimisel ning sundisid linnuse kaitsjad kapituleeruma.
1604. aastal toimus Paide ordulinnuse müüride all Paide lahing, milles Poola armee Leedu välihetman Jan Karol Chodkiewiczi juhtimisel võitis rootslasi. Saavutatut hinnati Poola poolel kõrgelt ning Chodkiewiczist sai lahingu järel Leedu suurhetman. Ning ka vastupidi, rootslased mõistsid endi vägesid juhtinud Arvid Eriksson Stålarmi surma. Tõsi küll, seda otsust ei viidud täide.
1608. aastal langes Paide linnus taas rootslaste kätte.
1636. aastal kustutati sõdades tõsiselt kannatada saanud ja ajale jalgu jäänud Paide linnus kindluste nimekirjast ning seetõttu osa kaitserajatisi lõhuti. Linnusevaremed ja neid ümbritsenud linn annetati aga Mäo mõisnikule Lennart Torstensonile ning Paide kaotas senised linnaõigused.
Seega on Järvamaa linnuste aspektist väga omapärane maakond. Pole muidugi võimatu, et maakonna linnamägedel ikkagi olid mingid kaitseehitised, kuid nende jäänuseid pole maapinnal nähtavana säilinud ning need võivad olla avastatavad ainult väljakaevamiste käigus.
Seniks on aga Järvamaalt teada üksainus linnus – Jäneda muinaslinnus, mille kasutamine lõppes tõenäoliselt hiljemalt siis, kui Järvamaa läks ordu võimu alla.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Evald Tõnisson
Eesti muinaslinnad
Richard Kleis, Enn Tarvel
Henriku Liivimaa kroonika.
Paul Alvre
Eesti ja liivi keeleaines; Henriku Liivimaa kroonikas Eesti aastal 1200
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!