Selles artiklis kirjutame Saaremaa kõige vanemast linnusekohast Asvast.
Asva külataguselt madalalt heinamaalt võib leida kunagise Põhja-Euroopa tuntuima pronksiaja asula, mis andis omal ajal nime tervele kultuurile. Mõistega „Asva kultuur“ tähistati veel kuni päris hilise ajani läänepoolseimate soomeugrilaste hilispronksiaegset asustust, kus tegeldi karjakasvatuse, hülgepüügi, algelise maaviljeluse ja ka pronksivaluga.
Praeguseks on sellest nimest loobutud ning pigem nähakse Asva asukaid osana laiemast soomeugri kultuuritsoonist. Asval olid küll omad paikkonnalised erisused, kuid seda ei saa siiski pidada eraldi kultuuriks, nagu oli seda kunagine kiviaegne Narva või veel varajasem Kunda kultuur.
Kui palju on Eestis linnuseid?
Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitsearhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Pronksiajal asus seljak, millele asula oli rajatud, laiu või poolsaarena madalas merelahes. Teatavasti oli Saaremaa kuni peaaegu muinasaja lõpuni mitte üks suur saar, nagu me seda tänapäeval tunneme, vaid pigem mitmest saarest koosnenud arhipelaag. Juba hiljemalt keskajaks oli meri maakergete tõttu taganenud endisest rannikust mitme kilomeetri kaugusele, nii et kunagist rannaasulat meenutab see paik praegu üksnes kevadiste suurvete aegu.
Artikkel jätkub pärast reklaami

- Tänapäeval on Asva asulakoht jäänud kuivale maale, ent pronksiajal asus see mereäärsel seljakul. © Ain Aavik / Saaremaa muuseum
Asva muinasasula leidmise au kuulub kohalikule mehele, tollel ajal veel Tartu ülikooli üliõpilasele Orest Reisile (1911–1997), keda kohaliku tava järgi tuntakse kui Reisi Oskarit.
Potikillud ja luust esemed, mille ta 1930ndate algul Asvalt leidis, tekitasid Tartu arheoloogide seas suurt elevust ning juba 1934. aastal algasid omaaegse arheoloogiakorüfee Richard Indreko (1900–1961) juhtimisel kaevamised, mis jätkusid ka aastail 1938–39. Uued leiud ja metoodiline läbikaevamine kinnitas, et tegemist on pronksiaegse muinasasulaga. Just Indreko oli see teadlane, kes pärast sõda jätkas eksiilis Asva teemaga ning võttis kasutusele Asva kultuuri termini.

- Euroopa varajasel metalliajal tekkis uus asulatüüp: kindlustatud asula. Tavaliselt paiknes niisugune asula looduslikult kaitstud kohas, näiteks kõrgendikul, ning tihti oli seda täiendatud tehislike kindlustustega. Neid oli vaja selleks, et kaitsta metallitööga kogunenud rikkust. © Enno Väljal / Saaremaa muuseum
Rikkuse kogunemine tekitas pronksiajal vajaduse kindlustatud asulate järele
Tänapäevases Lääne- ja Põhja-Euroopa erialakirjanduses kasutatakse sellise asula kohta peale nimetuse „kindlustatud asula“ (ingl fortified settlement) ka terminit „mägiasula“ (hill-top settlement).
Enamasti peetakse selliste asulate levimise põhjuseks pronksitöötlemise, -levitamise ja -jaotamise tekkimist, mistõttu moodustus üleeuroopaline majandussüsteem. Ressursid hakkasid kogunema ja neid oli vaja kaitsta.
Leedus ja Loode-Valgevenes levinud riipekeraamika kultuuri alal hakati seda tüüpi asulaid rajama varem kui Eestis ehk juba teise aastatuhande viimasel veerandil enne Kristust ja enamik neist jäi kasutusele kuni eelrooma rauaaja lõpuni või isegi rooma rauaajani.
See näitab, kuidas tava või uute tulijate laine liikus tasapisi ka meie alade poole, jõudes Ida-Euroopa metsavöötmesse ehk Volga-Oka regiooni teise ja esimese aastatuhande vahetusel või esimese aastatuhande esimestel sajanditel enne Kristust ning Lätisse teise aastatuhande lõpul enne Kristust.
Ida-Lätti Brikuļisse ja ka Väina alamjooksule jõudsid need asulad esimese aastatuhande algul enne Kristust; paljud neist püsisid kasutusel rooma rauaajani.
Kindlusasulate kontsentratsioon oli kõige tihedam piki Väina jõge (Ķivutkalns, Vīnakalns, Mūkukalns, Klaņģukalns) ning Väina jõgikonnas Kirde-Leedus (Nevieriškė) ja Loode-Valgevenes, kust võib leida ohtrasti järvi ja ka sobivaid mägesid.
Eesti rannikualadele jõudsid kindlusasulad Läti kaudu 9. sajandil või 8. sajandi alguses. Soome ja Rootsi kindlustatud asulad rajati samal ajal või pisut hiljem kui Eestis.
Eestis, Lätis ja Leedus eksisteerisid kindlustatud asulate kõrval sageli ka avaasulad, milles elas kindlasti rohkem inimesi kui kindlustatud asulates, kuid arheoloogiliselt on neid vähem uuritud. Seepärast ei ole päris üheselt selge, kas neis avaasulais võtsid koha sisse ainult n-ö pärismaalased ehk kamm- ja nöörkeraamika kultuuri järeltulijate esindajad või asusid sinna elama eksklusiivselt uued läänemeresoome juurtega tulijad või oli tegemist hoopis segaasustusega.
Eesti kindlustatud asulad asusid Põhja-Eestis (Iru ja Narva) ning Saaremaal (Asva ja Ridala). Nende kaitseehitised olid suhteliselt nõrgad, piirdudes üksnes puidust või kivist tara või madala muldvalliga.
Nõukogude võimu saabudes kaevasid 1948. aastal Asva asulakohas arheoloog Artur Vassar (1911–1977) ja 1949. aastal Eesti esimene naisarheoloog Marta Schmiedehelm (1896–1981). Taas leiti suurem kogus keraamikat ja luust esemeid, mis kinnitasid Indreko järeldusi, ent lõplikult sai kõik kindlaks alles siis, kui Asval kaevas 1965.–1966. aastal suurte jõududega tulevane Eesti arheoloogia legend Vello Lõugas (1937–1998). Just selle ja ka varasemate Asva kaevamiste põhjal valmis Lõugasel esimene Eesti pronksiajastu üldine käsitlus.
Päris pikalt valitses Asval seejärel kaevamisrahu, mis kestis lausa pool sajandit. Alles 2012. aastal lõi Asval uuesti labida mulda Rostocki ülikoolis resideeruv arheoloog Uwe Sperling, keda assisteerisid esialgu ka eesti arheoloogid Valter Lang ja Lembi Lõugas. Seekord ei piirdutud üksnes kaevamiste ja esemete kirjapanekuga, sest uus aeg on toonud moodsad uurimismeetodid ja -tehnoloogiad, mis võimaldavad laboris saada senisest täpsemaid analüüse ja tulemusi. Praeguseks on läbi kaevatud juba rohkem kui kuuendik oletatava muistse asula pindalast.
Mida me teame Asva asulast?
Asula pikkus oli kuni 90 meetrit ja suurim laius 47 meetrit, seega oli selle pindala umbes 3500 ruutmeetrit. Seljak, millel asula paiknes, oli pronksiajal laid või poolsaar madalas merelahes. Erinevalt paljudest teistest linnustest ja asulatest ei paiknenud Asva looduslikul või tehislikult kuhjatud künkal.
Asula rajati tõenäoliselt 9. sajandil eKr, mis lubab seda siduda meie esivanemate läänemersoomlaste värske saabumisega tollasele Saaremaale.
Arheoloogide arvates oli asula toona ümbritsetud kivi- ja võib-olla ka puittaraga, mistõttu me võime seda nimetada kindlustatud asulaks. Meie esivanemaile, kes siis saabusid, oli omane tendents muuta oma asulad kindlustatud tugipunktideks, et rõhutada oma domineerimist ja sõjakust. Asulate kindlustamine ongi Eestis alguse saanud pronksiajal ja on enamasti seostatav läänemeresoomlaste saabumisega. Looduslikult hästi kaitstud kohad ümbritseti hilisemas mõistes väheste kindlustustega, mõnikord arvatavasti lihtsa püsttaraga. Alles rauaaja algul hakati lisaks rajama madalaid muldvalle.

- Kaarma kihelkonnast leitud kivikirved, Asvalt saadud kivikirve katke ning Asvalt leitud luuriistad ja savinõukillud. © TLÜ arheoloogia teaduskogu arhiiv
Läti, Leedu ja Eesti kindlusasulais elanud kogukonnad olid kindlasti suuremad kui üksnes suurpere. Arheoloogide arvates elas näiteks Asva pronksiaegses kindlustatud asulas selle kõrgajal umbes 30–50 inimest. Sama palju inimesi elas ilmselt ka Irus või Ridalas. Võrdluseks: Lätis Ķivutkalnsis võis kindlustatud asulas elada 40–60 inimest, Vīnakalnsis 30–50 inimest ning Brikuļis 40–70 inimest.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Asva asulakoha kasutuselevõtu ajal püstitatud kivitara oli toona arvatavasti 1,3–1,6 meetrit lai ja paarsada meetrit pikk. Kõrgust me ei tea. Selle taga paiknesid hooned, millest osa oli muld- ja osa kivipõrandaga. Mõnes hoones olid maasse süvendatud lõkkekolded, mille ümbrusest on arheoloogid leidnud rohkesti savinõukilde ja luujäänuseid. Lisaks on Asvast leitud mitmesuguseid luust ja sarvest töö- ning tarbeesemeid. Kokku on praeguseks kogunenud vähemalt 32 000 savinõukildu.

- Sõrve säärel Lülle külas asuv laevkalme, milles leidub põletatud matuseid, sarnaneb Kuramaa ja Ojamaa matmispaikadega. © Eevi Adoson / Saaremaa muuseum
Nelja välja kaevatud koldekoha lähedalt leiti valamisvormide ja ka muude pronksivalamistarvete katkeid, mistõttu saame neid nelja hoonet pidada pronksivalamistöökodadeks. Kokku on Asvast praeguseks leitud üle 2000 valuvormi.
Ühe kolde kohalt leiti vitstest ja väätidest punutud ja saviga üle määritud koldekummi krohvi. Arhailised koldekummid on Saaremaal vanades ehitistes säilinud kohati tänapäevani. Peale ehete on Asvas valmistatud tõenäoliselt ka tarbeesemeid, nagu pronksist odaotsi ja putkkirveid.
Eesti vanim hobune
Oma põhitoidu hankisid Asva pronksiaegsed elanikud maaviljeluse teel. Praeguseks on Asvalt Uwe Sperlingi eestvedamisel vesisõela abil (see on meie kandis suhteliselt uudne meetod) leitud tuhandeid pronksiaegseid odrateri, mis on säilinud tänu asula mahapõlemisel tekkinud konserveerivale söekihile.
Ulukiluudest, mis on pronksiaegsest asulast välja tulnud, kuulub 88 protsenti hüljestele, mis koos luuharpuunidega osutavad hülgepüügile kui olulisele elatusallikale. Päris palju on kütitud ja söödud ka põtru. Veel on välja tulnud koduloomade – väikeste sarvloomade ja veiste – luid. Meie tänapäevast rahvustoitu – sealiha – oli toidulaual tagasihoidlikult, sest sealuid on leitud üpris vähe.
Üsna tavalised on ka hobuseluud, hobuseid kasutati ilmselt ratsutamiseks ja veoloomadena ning pole kahtlust, et ka hobuseliha söömine oli tavaline praktika. Asvalt ongi muide leitud Eesti vanima hobuse säilmed.

- Rooma rauaajast ja rahvasterände ajast pärit Tõnija tarandkalmest leitud luude analüüs näitas, et sinna maetud inimesed põdesid lapsepõlves haigusi ja kannatasid toidupuuduse käes, tegid kogu elu rasket füüsilist tööd ning sõid harva liha. © Alo Lõhmus
Saaremaa asustamine
Saaremaal või õieti toonases Saaremaa arhipelaagis kujunes püsiasustus juba keskmise kiviaja lõpus.
Saaremaa kõrgemad osad kerkisid Balti jääpaisjärve veest välja umbes 9600. aastal eKr. Esimesed teadaolevad jäljed inimasustusest on tulnud välja Võhma ja Pahapilli küla maadel. Sealsed leiud annavad meile teada, et inimesed saabusid Saaremaale alles mesoliitikumi ehk keskmise kiviaja lõpus ehk ajavahemikul 6000–4900 eKr. Tegemist oli arvatavasti hülgeküttidega, kes peatusid ajutiselt tolleaegsel mererannal, kuhu veidi hiljem pandi kevadtalve ajaks püsti hooajalisi laagreid.
On väga tõenäoline, et toonase Saaremaa arhipelaagi kõige suuremale saarele kujunes Lääne-Eesti rannikult saabunutest püsiasustus juba keskmise kiviaja lõpus. Merel liikumiseks kasutati nahkpaate. Samast ajajärgust pärinevate Hiiumaa ja Ruhnu asulapaikade sarnasus Saaremaa omadega viitab, et Saaremaal elanud inimesed kasutasid ümbruskonna saari ja laide oma jahipaikadena. Aastail 4900–4000 eKr ehk varaneoliitikumis moodustas Saaremaa üheskoos Hiiumaa ja Ruhnuga Narva kultuuri erilaadse alarühma, mille põhjus oli teatav isoleeritus. Ainuke Saaremaalt leitud selleaegne asulakoht paiknes Kõnnus, mis toona oli suurema saare ranniku lähedal paiknenud väiksem saar. Sealt pärinevad Saaremaa esimesed savinõude leiud. Tööriistade valmistamiseks on kasutatud kohalikke kivimeid.
Leitud loomaluud kuuluvad peamiselt hüljestele, vähemal määral on ka põdra-, nugise-, rebase-, kopra- ja koeraluid. Kaladest on püütud haugi, särge ja ahvenat.
Kammkeraamika tulek
Ajavahemikul 4000–1800 eKr ehk keskneoliitikumis jõudis saarele kammkeraamika kultuuri mõju. Senine üsna isoleeritud lokaalne kultuur muutus Läänemere idaosas domineerinud kultuuri osaks. Selleks ajaks olid saare rannaalad juba päris tiheda asustusega. Me ei tea, kas see muutus toimus ainult kontaktide mõjul või saabusid saarele ka uued elanikud. Nagu nimetuski ütleb, oli uue kultuuri põhitunnus kammilaadse templiga tehtud ornamentika savinõudel. Samas iseloomustavad Saaremaa kultuuri alates umbes 3500. aastast eKr teatavad erijooned, kammkeraamika üldised traditsioonid sulasid kokku varasema Narva kultuuri Saaremaa eripäradega.
Sellest ajast on teada ka matmispaiku. Hauapanusteks olid tavaliselt merevaik, tööriistad, ehted ja ka ooker. Kuna haudu on teada vähe, võisid sellise matuse saada üksnes väljavalitud, kellelt võidi surma järel loota kaitset ja soosingut.
Kammkeraamika kultuuri ajajärk oli püügimajanduse kõrgajaks. Peale hallhülge ja viigri tulid kütitavate mereimetajate hulka grööni hüljes ja pringel. Peamiseks püügikalaks muutus avamere kala tursk, mis lubab oletada, et kala püüti üha kaugemal rannikust ning täiustusid merel navigeerimiseks vajalikud oskused.
Metsloomadest kütiti peamiselt metssigu, lisaks valgejänest, kobrast, rebast, metsnugist, põtra, tarvast jt, lindudest laululuiki, merikajakaid, jääkosklaid, merikotkaid. Sellest ajajärgust pärinevad ka esimesed märgid maaviljelusest. Just keskneoliitikumi on dateeritud Vedruka soost leitud kaera õietolm. Teadmised põllumajandamisest saabusid ilmselt Kesk-Euroopa põhjaosast või ka Lõuna-Skandinaaviast.
Kontakt Skandinaaviaga
Alates aastaist 3200–3000 eKr ilmus hilise kammkeraamika kõrvale nöörkeraamika kultuur, mis ei tõrjunud esimest siiski täielikult välja. Peale nöörornamendiga savinõude on sellele kultuurile iseloomulikud ka venekujulised kivikirved (siit ka minevikus kasutatud nimetus „venekirveste kultuur“).
Enamasti seostatakse seda kultuuri, mis hõlmas peagi suure osa Euroopast, indoeurooplaste rohkearvulise füüsilise rändega. Tõsi, kohati võis toimuda ka ainult kultuuri ränne, mille puhul liikusid üksnes tavad ja arusaamad ning ka esemete valmistamise meetodid.
Saaremaalt on leitud suhteliselt palju nöörkeraamika kultuuri asulakohti, matmispaiku ja juhuleide, mis ei viita otseselt füüsilise sisserännu võimalikkusele. Samas muutusid inimeste asustusviis ja majandustegevus. Sestpeale paiknesid asulakohad mitte enam rannal, vaid juba sisemaal. On tõenäoline, et sellal tekkis ka üksikpereline asustusviis. Kasvas maaviljeluse osakaal, mille puhul tegeldi alepõllundusega ning hakati kasvatama koduloomi. Toidulaua järgi domineeris koduloomade pidamise üle siiski veel selgelt küttimine. Sellest ajast pärineb ka esimene kindlam tõend Saaremaa asukate kontaktidest Skandinaaviaga, nimelt on Koki külast leitud Rootsi päritolu tulekivist pistoda.
Varane pronksiaeg aastail 1800–1000 eKr ei teinud Saaremaa elanike puhul suuri korrektiive, vaid jätkus neoliitikumis kinnistunud eluviis. Pronksesemed olid üliharuldased ja pigem oli nende kasutamine sotsiaalse staatuse sümbol või siis kasutati neid rituaalriistadena. Kõik vajalik valmistati ikka kivist, puidust ja luust.
Sellel ajal oli asustatud põhiliselt Kesk- ja Lääne-Saaremaa, asulakohad olid endistviisi sisemaal, kõrgematel küngastel ja siseveekogude kallastel. Matmistavasid sellest ajast teada ei ole, võimalik, et surnutega käituti viisil, mis jälgi ei jäta.
Ajavahemikust 1000–500 eKr, mil meie aladele jõudsid läänemeresoomlased ning tekkisid ja funktsioneerisid Asva ja ka Ridala kindlustatud asulad, me tavalisi avaasulaid Saaremaalt ei leia. Selle ühe põhjusena on nimetatud kergetel paepealsetel muldadel toimunud ekstensiivset põllumajandust, mis kurnas maa kiiresti välja. See tingis aina uute põllumaade kasutuselevõtu ning koos sellega ka majapidamise asukoha nihutamise, mistõttu jäi selliste asulate kultuurikiht õhukeseks ja on raskesti tuvastatav.
Nooremal pronksiajal sai alguse surnute kivikalmetesse matmise traditsioon, mis kestis kuni ristiusu üldise vastuvõtmiseni 13. sajandil. Igat kivikalmet peetakse ühe perekonna matusepaigaks. Arvatavasti mattis oma surnud sel viisil peamiselt ikkagi ainult ühiskonna eliit ja enamik inimesi maeti mingil meile mitte teadaoleval viisil.
Kalmed tekkisid silmatorkavatesse kohtadesse, manifesteerides maetute staatust. Esimene, nooremal pronksiajal kasutuses olnud kivikalme vorm oli kivikirstkalme. Seejuures toimis kahekordsete matuste süsteem: kõigepealt maeti surnu kuhugi mujale või eemaldati liha luudelt muul moel, seejärel luud purustati, mõnikord ka põletati, ning maeti ümber kivikalmetesse. Seejuures viidi lõplikku kalmesse üksnes osa luudest.
Erandina on Sõrvest leitud ka põletatud matustega laevkalmed, mille paralleelid on teada Ojamaalt, Kuramaalt ja Edela-Soomest. Hauapanused sel ajajärgul puudusid või koosnesid vaid savinõust, mis ilmselt sisaldas toitu ja jooki.
Üllatused on ootel
Pronksiaeg lõppes Eesti aladel umbes 500. aastal eKr. Asva kindlustatud asula oli siis veel kasutusel, tõsi küll, kindlustatud asula vanim järk hävis kogu linnust haaranud tulekahjus, mis toimus ajavahemikul 685–585 eKr. Seda, mis oli hävingu põhjus, me ei tea. Mõni autor on oletanud, et tulekahju põhjustas Kaali meteoriidi langemine, kuid asula söestunud kihist ei ole leitud meteoriidiga seostatavat materjali, mida sel sellisel juhul peaks seal ohtrasti leiduma.
Kogu asula kadus küll maa pealt, kuid meie õnneks säilis sellest põlenud kihist allpool juba eespool mainitud odravilja kiht. Õige varsti kerkis samale kohale uus asula, mis oli aga tunduvalt väiksem. Eelrooma rauaaja varajase perioodi lõpuks ehk umbes 3. sajandiks enne Kristust oli Asva asula juba peaaegu poole väiksem, kui oli olnud kunagine kindlustatud asula.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ajaloolaste arvates toimusidki sellel ajal või kõige hiljem eelrooma hilisemal perioodil (u 2.–1. saj eKr) muutused Saaremaa ühiskondlikus süsteemis. Suurte ja rohkesti inimesi mahutanud kindlustatud asulate asemele tekkisid siis väikesed ringvall-linnused, mis olid pigem kindlustatud talud ning mõeldud ühe eliidipere ja nende kaaskondsete majutamiseks ja kaitseks.
Millalgi vahetult Kristuse sünni eelsel ajal näib Asva olevat kas üldse hüljatud või jäänud väga vähesesse kasutusse.

- Hülgeküttimine oli saarlastele oluline tegevusala ka viikingiajal. © Robin Raspel
Taas võeti Asva maalinn arheoloogide arvates kasutusele viikingiaja saabudes ehk 7.–9. sajandil, mil linnamägi sai tänapäevani nähtavad muldvallid. Selle asustusaja avastas Vello Lõugas oma 1965.–1966. aastail teostatud kaevamiste ajal.
Kahjuks on viikingiaegne kiht hilisema kündmise tõttu enamasti lõhutud. Kindlalt viikingiaega dateeritavaid linnuseid ongi tänapäeva Saaremaal teada ainult kaks: Asva ja Pöide.

- Ojamaa (rts Gotland) muutus hiljemalt 11. sajandil Saaremaa üheks olulisemaks kaubanduspartneriks. Just sellel ajal hakkas Birka languse järel domineerima Ojamaalt alguse saanud Idadee haru, mis läbis Muhu ja mandri vahelise Suure väina, jätkudes Tallinna lahe suunas. © Scanpix
Saaremaa vend Ojamaa
Idakaubandus tõi Ojamaale märkimisväärse jõukuse, sest saarelt on leitud hämmastavalt palju araabia dirhamitest koosnevaid aardeid: üle 350. Aastail 770–1050 pKr on saarel maapõue jõudnud umbes pool miljonit araabia münti, mis tähendab, et neid hõbemünte on sealt leitud rohkem kui ühestki teisest Lääne-Euroopa paigast. Dirhamite koguarv on enam-vähem sama suur kui terves moslemimaailmas välja kaevatud müntide arv.
Ojamaa vanima asustuse jäljed leiab Ajvide asulast (Ajvideboplatsen), mis asub Ojamaa läänerannikul Ekstas. Muinasasula laiub 200 000 ruutmeetri suurusel alal ning paik oli asustatud hilismesoliitikumist kuni pronksiaja keskpaigani.
Inimtegevus oli intensiivseim ajavahemikul 3100–2700 eKr ehk keskneoliitikumis, mil asulas toimetasid kammkeraamika kultuuri küttidest-korilastest esindajad. Umbes 2900. aastal eKr hakkas aga asulat üha enam ohustama merevee kõrge tase, kuni tõenäoliselt kiviaja lõpuks paik hüljati.
Ojamaa keskneoliitikumist pärit kolme hülgeküti 5000aastaste skeletijäänuste DNA-uuring näitas, et nad on lähedased tänapäeva soomlastele, kuid mandrilt Västergötlandist leitud nöörkeraamika kultuuri esindaja DNA on väga sarnane tänapäeva Vahemere maade elanike omaga. See tähendab, et nagu meie aladele, nii jõudsid umbes 4. aastatuhandel eKr ehk hilisneoliitikumis ka Ojamaale põhiliselt põllupidamise ja karjakasvatusega tegelnud nöörkeraamika kultuuri esindajad. Viimaks assimileerusid varasemad olijad uute tulijatega. Kuidas aga moodustus muinasgötalaste populatsioon, on tänini eri teooriate pärusmaa.
Kui kaugeneda korraks teadusest, siis näiteks „Gutasaga“ sisaldab legende sellest, kuidas saare asustasid müütiline Þieluar ja ta järeltulijad. Saaga põhjal pidi kolmandik elanikkonnast emigreeruma ning asuma elama Lõuna-Euroopasse. Küllap on see lugu seotud rännanud gootidega, kelle järgi on nimetatud nii götalased (vananorra keeles Gotar, põhjagermaanlastel Gutar) kui ka Gotlandi ehk Ojamaa saar.
Kristluse saabudes andsid götalased eesotsas Awair Strabainiga end Rootsi kuninga alla ning legendi järgi põhines see alistumine vastastikusel kokkuleppel. Samuti märgitakse saagas ära Rootsi kuninga ja piiskopi kohustused ning õigused seoses Ojamaaga. Mõne ajaloolase arvates püütakse saagas rõhutada pigem Ojamaa teatavat iseseisvust. See on pseudoajalooline üllitis, mis võib olla mõjutusi saanud 9. sajandi lõpu allikaist.
Visby tõus Ojamaa ja saare olulisim linn Visby on hiljemalt 1000. aastast pKr peaaegu sünonüümid. Kuigi Visby varaseim ajalugu on pisut segane, on arheoloogia tuvastanud, et piirkond oli asustatud juba kiviajal, ju oli see seotud juurdepääsuga mageveele ja loodusliku sadamaga. Vanimad leiud tänapäeva Visby linnast on dateeritud eelviikingi- ja viikingiaega ehk 7.–9. sajandisse pKr.
Umbes 900. aastal eKr oli Visby juba kaubakeskus, mis oli omandamas rahvusvahelist tähtsust. Teatav tagasiminek ja seisak kaubanduses tekkis umbes 1020. aastate paiku, mil lõppes tulus kaubandus kalifaadiga ning ka Loode-Venemaal ja Eesti aladel toimusid 11. sajandi keskpaigas sotsiaalsed ja poliitilised muutused.
Pärast Lübecki asutamist 1143. aastal hakkasid Saksa kaupmehed oma huvisfääri laiendama Läänemerele ja asusid elama Visbysse. Just siis muutus Visby regiooni ainukeseks kauplemiskeskuseks, millel oli eesõigus kaubelda Saksamaa linnadega, ning seega sai linnast Hansa Liidu peamine keskus piirkonnas.
13. sajandil muutus Visby hooajalisest kauplemispaigast võimsaks suurlinnaks, mida ümbritses tugev kaitsemüür ja mis lahutati üha enam oma maapiirkonnist. Müür seadis Ojamaa kaupmeestele uued piirangud, mis tekitasid pingeid ning mis päädis 1288. aastal kodusõjaga. Saksa, Vene ja Taani kaupmehed ehitasid sadamas paralleelsetes ridades kiviladusid ning kogukond laienes gildimajade, kirikute ja elamutega.
1350. aasta paiku hakkas Visby katku tõttu oma juhtpositsiooni Hansa Liidus kaotama ning seda kiirendas omakorda 1361. aastal Taani armee sissetung kuningas Valdemar Atterdagi juhtimisel. Linna juures peetud lahingus hukkus 1800 ojamaalast. Valdemar lõhkus pärast võitu osa müürist maha.
Küllap oli viikingiagne Asva tunduvalt väiksem ja nõrgemini kindlustatud kui näiteks viikingiaegne Pöide. Tõenäoliselt elas tollal Asval keskmisest jõukam perekond, kes oli väga mõjukas, sest Saaremaal ei ole tollest ajast teada rohkem kindlustatud linnuseid.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
11. sajandil hüljati paljud varasemad linnused ja asulad ning arvatavasti juhtus sama ka Asvaga. Selle põhjus võis olla Asva mittevastavus uutele oludele, mis nõudsid kõrgetel nõlvadel asuvaid või soo poolt kaitstud tugevalt kindlustatud linnuseid. Hülgamise põhjus võis peituda aga ka selles, et Asva võimuperekond kaotas oma mõjuvõimu ja võib-olla ka elu.
Kuna arheoloogide tegevus Asva asulakohas jätkub, ei saa me Asva ajaloole veel joont alla tõmmata. Loodame, et maapõu suudab meid veel üllatada ning lubab Asva linnusasulast kirjutada mõne uue peatüki.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!