• 08.10.24, 06:58

Artiklisari Eestimaa linnused: Pöide oli Saaremaa keskus viikingiajast kuni Jüriööni

Pöide linnus koos Asvaga oli viikingiajal oluline Saaremaa keskus, kust kontrolliti rahvusvahelist kaubateed. Viimased uuringud näitavad, et linnus püsis kasutuses Jüriöö ülestõsuni. Kas linnuse peremees võis sellel ajal olla ka eesti soost ülikuperekond?
© Robin Raspel
  • © Robin Raspel
Pöide linnust uuriti arheo­loogiliselt põhjalikult aastail 1990–1993, mil seal tegutses arheoloog Vello Lõugas. Toona kaevati läbi 160 ruutmeetri suurune ala. Tänapäeval jätkuvad Pöides kaevamised arheoloog Marika Mägi juhatamisel; tema osales muide ka eelmistel kaevamistel. Seetõttu saab nüüd jutustada lugu nii Pöide linnusest kui ka Saaremaa muinasajaloost, mis on väga tihedasti oma­vahel seotud.
Pöide linnus või ka maalinn, nagu seda sageli nimetatakse, asub Saaremaal Pöide külast umbes kahe kilomeetri kaugusel läänes, jäädes praeguse Kahutsi küla territooriumile. Linnus on rajatud kuni umbes viie meetri kõrgusele loodusliku seljaku kirde­poolsele otsale. Õueala on linnusel umbes 3700–3800 ruutmeetri jagu, mis paigutab linnuse pigem suhteliselt väikeste linnuste hulka.
Maalinn asub Pöide külast umbes 2 kilomeetri kaugusel läänes Kahutsi küla territooriumil. © Maa-ameti kaldaerofoto 2021
  • Maalinn asub Pöide külast umbes 2 kilomeetri kaugusel läänes Kahutsi küla territooriumil. © Maa-ameti kaldaerofoto 2021
Kuigi Pöide pealinnus valmis millalgi 8. sajandil ehk enam-vähem samal ajal, mil Saaremaa teises otsas maeti Salme laevad koos nende Skandinaavia päritolu meeskondadega, on inimtegevus alanud linnuse asukohas palju varem. Selle tunnistajaks on vahetult kirde­värava juures asuv lohukivi (ka teine sarnane ei ole sealt kaugel) ning linnusest põhja suunas jäävad kivikalmed, mis arvatavasti on pärit Kristuse sünni ajast. Tulevase linnuse alalt ei ole selleaegseid leide õnnestunud tuvastada.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Pöide linnuse valmimise aega ehk 8. sajandit nimetavad ajaloolased, kellele meeldib eri aegu periodiseerida, meie kandis eelviikingiaja või ka hilise rooma rauaaja lõpuks.

Kui palju on Eestis linnuseid?

Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitse­arhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.

Loe lisaks

  • Risto-Pearu Koovit
    Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025

Paeplaatidest põrand

Tänapäeval võib linnamäel näha kahte kinnivarisenud väravakäiku, mis tõenäoliselt on samas kohas asetsenud juba alates linnuse rajamisest ning millest üks avanes toona teede ja asustuse poole põhja ja kirde suunas, kuid teine viis rabasse.
Ajastule iseloomulikult kaitses linnust toona kividest, kruusast ja liivast vall, mille peal võis asetseda pihttara. Sisemisel ehk hoovipoolsel küljel paiknesid valli ääres rõhtpalkidest rajatud eriotstarbelised hooned.
1990. aastail arheoloogide kaevatud kaevandist, mis ulatus osaliselt linnuse valli sisse, avastati kahe viikingi­aegse kerisahjudega hoone jäänused. Ahju­varede kõrval oli säilinud põranda pae­plaatidest sillutis.
Viikingite meretee möödumine Saaremaa rannikult andis saarlastele võimaluse tegelda transiidi, tollimaksu kogumise ja rauakaubandusega. © Viktor Rudko, Jüri Vendelin / Saaremaa muuseum
  • Viikingite meretee möödumine Saaremaa rannikult andis saarlastele võimaluse tegelda transiidi, tollimaksu kogumise ja rauakaubandusega. © Viktor Rudko, Jüri Vendelin / Saaremaa muuseum

Viikingiaegne Saaremaa elas väliskaubandusest

Eelviikingi- ja viikingiajal oli Saaremaal asustus koondunud peamiselt kõige viljakamate muldadega aladele. Hilisema aja ja naaberalade asustus­viiside põhjal võib oletada, et seal leidus nii muinasmõisu, suuremaid ja väiksemaid üksiktalusid kui ka suuremaid ja väiksemaid külasid.
Põlluharimises kasutati kahevälja­süsteemi, mille puhul üks pool põllust oli kesa all ja teisel poolel kasvatati mitut kultuuri: rukist, otra, kaera, nisu, hiljem ka talirukist.
Saaremaa mullad on üsna vähe­viljakad ja nii oli majandustegevuses oluline roll ka karjakasvatusel, kala- ja hülgepüügil, merekaubandusel ning hiljem ka viikingiks käimisel ehk rööv­retkedel. Peamine importkaup oli ilmselt sool ja ülikkonna käsutusse minevad prestiižikaubad, nagu teatud relvad, karusnahad, vürtsid, siid ja vein. Eelviikingi- või viikingiajaks olid tõe­näoliselt välja kujunenud halduspiirkonnad, mis vastasid hilisematele kihelkondadele.
Hiljemalt 11. sajandil tekkis kaksik­kihelkondade süsteem ehk toona moodustunud piirkonnad hõlmasid kahte hilisemat kirikukihelkonda. Kalmete paiknemise järgi saab eristada Pöide, Valjala, Kaarma, Kärla ja Kihelkonna piirkonda. Neist viimase asustus­­muster ja leiumaterjal sarnaneb suuresti naabersaare Ojamaa omaga.
Saaremaa asustuse ja linnuste asu­kohtade kujunemisel mängis viljakate põllumaade paiknemise kõrval olulist rolli ka lähedus sadamakohtadele. Tähtsamad sadamakohad, kus vee­sõidukite jaoks olid rajatud paadisillad, kaid ja kohati ka hooneid parandus­töödeks jm, olid tõenäoliselt kohaliku eliidi kontrolli all ja nende tegevust reguleerisid tavad ja seadused.
Selle aja linnustest on kindlalt teada Pöide linnus ja taas kasutusele võetud Asva linnamägi ning võib-olla on juba viikingiaja lõpus rajatud ka Muhu, Kaarma ja Lihulinna linnus.
Hiljemalt 11. sajandil hakati kasutama mereteed, mis lähtus Ojamaalt ning läbis Muhu ja mandri vahelise Suure väina. Saaremaa toll­aseid sisse­tuleku­allikaid võiksime vast iseloomustada sõnadega „toll“, „rauakaubandus“ ja „soola­transiit“. Skandinaavia 9.–11. sajandi aarded koonduvad enamasti väikesele Ojamaa saarele, mille elanikud ammutasid tulu transiitkaubandusest. Loogiline on oletada sama ka saarlaste kohta.
Viikingite veetee Euroopast Bütsantsi ja Kesk-Aasiasse, kus see saavutas ühenduse Siiditeega, möödus vahetult Saaremaast.
Ojamaalt purjetati otse Saaremaa Panga peale – kõrge valge kivikalju on kaugele paistev meremärk.
Seejärel hargnes meretee kaheks: üks haru suundus Väina suudmesse (mida ilmselt kontrollisid samuti saarlased) ja teine Soela väina kaudu Soome lahele.
Ilmselt oli tolleaegne Pöide linnus kohaliku võimu­perekonna residents. Kas linnus oli võimuperekonna alaline elamispaik või ainult koht, kus käidi aeg-ajalt oma võimu demonstreerimas ja/või kus hoiti kogunenud vara, seda me ei tea.
Umbes kilomeetri kaugusel linnusest asub Iruste küla, kust arheoloogid on leidnud 8.–10. sajandist pärinevaid keraamikakilde, mis on väga sarnased linnusest leituga. Võib arvata, et Pöide linnusega oli seotud ka umbes seitsme kilomeetri kaugusele jääv Tornimäe sadamakoht, millest leitud keraamika sarnaneb nii linnusest leitu kui ka Iruste küla materjaliga. Kõigi kolme puhul on täheldatav, et päris viikingiaja lõppu jäävat materjali kas ei ole või on väga vähe.

Muutuste aeg

Arheoloogilisi andmeid, et viikingiajal eksisteerinuks linnuse kõrval mingi avaasula, meil ei ole, kuid linnuse enda kultuurikihi paksus, mis on välja tulnud eri kaevamiste käigus, osutab, et Pöide linnuses elati üsna intensiivselt, kuni linnus umbes 10. sajandi lõpus maha põletati. Meenutame, et samal ajal ehk umbes 975. aastal jäeti Rootsis maha Birka, mis oli seni Eestit läbinud olulise Idatee alguspunkt. Birka hülgamine päädis sellega, et 11. sajandil leidis üha enam kasutust uus meretee, mis lähtus Ojamaalt, läbis Muhu ja mandri vahelise Suure väina ning jõudis tulevase Tallinna alla.
Tõsi küll, 11. sajandil on Pöide linnuses täheldada väga vähest, et mitte öelda olematut tegevust. Samas oli see 11. sajand kurikuulus sajand, mille teisel poolel said peaaegu kõikjal Eestis alguse intensiivsed poliitilised, ühiskondlikud ja sotsiaalsed muutused, mille tunnusmärgid ongi mastaapsed linnusepõlengud ja rahutute aegade tõttu maapõue maetud aarded. Küllap kadusid siis ka paljud vanad eliidiperekonnad ning tekkisid uued. Mitu seni kasutusel olnud väikelinnust, mille kõrval paiknesid sageli ka avaasulad, jäeti kas maha või muutsid asukohta. Kolmas võimalus oli linnuste senisest tugevam kindlustamine.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Pöides need märgid kombineeruvad. Tundub, et Pöide hüljati, mistõttu on võimalik, et linnuse senine võimuperekond kadus nii-öelda pildilt, ent juba 12. sajandil algab linnuses taas intensiivne tegevus, mis meie praeguste teadmiste valguses ei lõppenud sugugi ka 13. sajandi keskpaigas.
Baltisaksa ajaloolase Friedrich Karl Hermann Kruse 1830. aasta joonistusel on näha linnuse väline ringvall. © Necrolivonica oder Alterthümer Liv-, Esth- und Curlands. Dorpat: 1842, lk 255.
  • Baltisaksa ajaloolase Friedrich Karl Hermann Kruse 1830. aasta joonistusel on näha linnuse väline ringvall. © Necrolivonica oder Alterthümer Liv-, Esth- und Curlands. Dorpat: 1842, lk 255.
Tänapäeval näha olev ringvall, mille kõrgus siseküljel on peaaegu 6 meetrit ja välisküljel kuni 11 meetrit, ongi just 12. sajandil alguse saanud tegevuse nähtav tunnistaja. Ringvalli kõrgemaks ja massiivsemaks ehitamiseks kasutati palkkaste, mis täideti liivaga, mille tõttu oli praegu nähtav vall tegelikult veel õige mitu meetrit kõrgem. Selle peal asetses kindlasti kas puidust palissaad või mingi veel keerukam puidust kindlustis.
Linnuseõue keskel asetseb kividega täidetud lohk, mis võiks olla muistne kinni aetud kaev. Arvestades linnuse olulisust ning selle kindlustamiseks tehtud ulatuslikke töid, võiks eeldada, et linnuse sees pidi olema veel mõni kaev. Üksainus hobune vajab päevas umbes 50 liitrit vett ning piiramise korral viibis linnuses peale inimeste ka ohtralt pudulojuseid, sest toidutagavara oli piiramise ajal mõistlik ladustada elusana, eriti kui piiramine toimus suvel.
Nagu Valjala linnusel, nii oli ka Pöide omal topelt- ehk välimine ringvall, mis oli maastikul tajutav veel ka 20. sajandi alguses. Eriti hästi torkab see silma Friedrich Karl Hermann Kruse joonistusel, mis on tehtud 1830. aastail. Siin paistavad väga hästi ära ka juba hilisemas etapis mõlema värava kaitseks rajatud lisakindlustused.
Saaremaa linnuste arv kasvaski just 11.–12. sajandil. Kui viikingiajal oli saarel praeguste teadmiste valguses kasutusel ainult Pöide maalinn ning ajutiselt ilmselt ka Kärla Lihulinn ja 7.– 9. sajandil oli taaskasutusel veel Asva maalinn, siis pärast 11. sajandit võeti kasutusele Muhu, Valjala, Kihelkonna, Kärla, Paatsa, Kaarma ja taas Pöide linnus.

Raud, sool ja orjad

Viikingiaja lõppedes avanes saarlastele uus ja tulus rahateenimisvõimalus. 12. sajandil kasvas Euroopas nõudlus raua järele, seejuures ei tehtud vahet, kas rauda müüsid paganad või kristlased.
Eesti üks suurimaid muistseid rauasulatuskeskusi asub Põhja-Saaremaal Tuiu Rauasaatme mägedes. Raua­tootmine algas Tuius viikingiaja alguses, kuid tootmise põhiraskus langes 12.–14. sajandisse. Kahe ja poole sajandiga toodeti seal umbkaudu 1500–2000 tonni rauda ning sellest võis Saare­maa omakasutusest üle jääda umbes 1000 tonni, mis läks müügiks. Aastas müüdi seega keskeltläbi neli tonni rauda.
Arheoloog Jüri Peets on väitnud, et toona võisid künnihobune ja kirves olla ühes hinnas. Künnihobuse hind oli umbes 20 grammi hõbedat. Et kirves kaalus enamasti pool kilogrammi, siis oli kaaluhõbe rauast 25–50 korda kallim. Kui kilogrammi raua eest saadi vähemalt 20 grammi hõbedat, siis 1000 tonni raua müügist mitte vähem kui 20 tonni hõbedat. Puhaskasu võis sellest olla vast pool. Kahe ja poole sajandiga kokku teeniti Tuiu kompleksi abil 10 tonni hõbedat – 2 tonni hõbedat poole sajandi kohta ehk 40 kilogrammi aastas.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Vaade ahjuvaredele Pöide maalinna 1992. aastal tehtud kaevandi lõunaotsas. © Rein Kärner / Saaremaa muuseum
  • Vaade ahjuvaredele Pöide maalinna 1992. aastal tehtud kaevandi lõunaotsas. © Rein Kärner / Saaremaa muuseum
Sellega aga saarlaste äriettevõtmised veel ei piirdunud. Ilmselt oli nende kontrolli all ka kohalik soolatransiit, mis kattis vähemasti Mandri-Eesti. Väheoluline polnud ka inimkaubandus, seda enam, et mõne hinnangu kohaselt võisid enne 13. sajandit ligi veerandi kõigist Saaremaa elanikest moodustada träälid ehk orjad. Valdavas osas olid nad sõjavangid ning nende saarel sündinud järglased jäid enamasti ikka veel orjaseisusesse.
Kuivõrd suur osa oli Pöidel eespool mainitud rauakaubanduses, me ei tea, kuid oleks ülimalt naiivne eirata fakti, et hiljemalt alates 11. sajandist asus Pöide uue meretee ääres. Selle toona üha olulisemaks muutunud tee puhul oli Väike väin koos arvukate lahe­soppidega sobiv peatuspaik, mille kauba­rahu tagamine arvatavasti andiski Pöidele uue hingamise.
See tõus ei hõlmanud üksnes Pöidet. Arheoloogid ja ajaloolased on oletanud, et Muhu ja Pöide linnuse ümber tekkinud kihelkonnad võisid moodustada vähemalt 13. sajandi alguseks ühise kaksikkihelkonna. Võimalik, et mõlemat kihlekonda haldas sama perekond või perekondade põhjal moodustunud muinaskonglomeraat, mis võis põhineda sugulussidemetel. Saare teises otsas võis tegutseda Kaarma-Valjala muinasliit. Just seetõttu võis Saaremaa hiljem jaguneda ordu ja Saare-Lääne piiskopkonna vahel just nii, nagu see jagunes.
Tõenäoliselt võib Kuressaare eellaseks pidada Kaarma maalinna, mis asub piki Põduste jõge umbes 7 km kaugusel Upast. Põduste jõe kunagisel alamjooksul paiknes nimelt üks Saaremaa soodsaimaid sadamakohti, kuhu veel keskaja algul ulatus merelaht.  © Carl Sarap / Tallinna linnamuuseum
  • Tõenäoliselt võib Kuressaare eellaseks pidada Kaarma maalinna, mis asub piki Põduste jõge umbes 7 km kaugusel Upast. Põduste jõe kunagisel alamjooksul paiknes nimelt üks Saaremaa soodsaimaid sadamakohti, kuhu veel keskaja algul ulatus merelaht.  © Carl Sarap / Tallinna linnamuuseum

Kuidas Kuressaarest sai Kaarma asemel piiskopi residents

Peale sadamakoha olid seal kandis ka head põllumaad, mille ümbrusest on teada rohkesti arheoloogilisi muistiseid. Poliitiline keskus kujunes mõni kilo­meeter ülesvoolu Põduste jõe kaldale, kuhu rajati Kaarma linnus.
Selle maalinna rajamise aeg on täpselt dateerimata ja seetõttu on meie paljud praegused teadmised tegelikult oletused. 1860. aastail tegi Kaarmas kaevamisi Saaremaa uurija Jean Baptiste Holzmayer, kelle tulemused on aga ülinapilt publitseeritud. Ainsad linnuse vanusele viitavad leiud on ristpeaga nõel ja käevõru, mis aga võivad oma tüübilt pärineda nii 12. kui ka 13. sajandist.
Holzmayeri järgi koosnes linnuse vall kividest ja selle peal olnud palkehitisest oli ka säilinud söestunud juppe.
Kaarma tegi eriliseks see, et erinevalt teistest Eesti muinasaegsetest linnustest oli seal vallikraav. Idaosas mängis vallikraavi rolli Põduste jõgi, ülejäänud osas oli tegemist tehisliku vallikraaviga, mis sai vett jõest. Nii on 1407. aastast teada infokild, mille järgi oli Kaarma preestril ainuisikuliselt luba vanas vallikraavis kalu püüda. Tõenäoliselt oli sel ajal vallikraav ikka veel vett täis.
Kraaviga Kaarma maalinn, mis on ka peaaegu nelinurkse põhiplaaniga, erineb niivõrd palju kõigist meie teistest muinaslinnustest, et pole võimatu, et linnus on saanud sellise kuju juba päris muinasaja lõpul nagu ka Valjala linnus. Ilmselt sobis just Kaarma 13. sajandi esimesel poolel piirkonnakeskuseks, kuhu rajas oma resident­si ka piiskop. Analoogse sobivuse tõttu rajas ordu oma esimese keskuse just Pöidesse.
Keskuse olulisusele viitab ka Kaarma kirik, üks vanimaid Saaremaa kivihooneid, mis ehitati otse maalinna kõrvale. Kaarmat seni teenindanud muinassadam (asus see siis Upal või mujal) ei sobinud enam uute oludega, sest kasutusele tulid suurema süvisega laevad ning just sellel ajal hakkas ka maa­kerge rannikut kaugemale liigutama.
Seetõttu leitigi sobivam sadamakoht tänepäeva Kuressaare alalt, mis ei kaotanud oma tähtsust ka keskajal. Väljaulatuva neemiku otsale rajas piiskop sadama kaitseks kindluse. Muutudes üha enam Saaremaa kõige olulisemaks keskuseks, sai see koht eestlaste hulgas nimeks Kuressaare, mis oli ühtlasi Saare­maa arhipelaagi suurima saare nimeks - toona polnud Saaremaa veel üheks saareks „kokku kasvanud“.
Varsti pärast kindluse rajamist tekkis selle ümber ka avaasula, mis üsna kiires­ti muutus linnaks. Nii tekkis Kuressaare linn.
Selles, et endised vallutusaegsed keskus­ed muutusid üsna lühikese aja jooksul sobimatuteks, pole midagi eris­kummalist. Samamoodi tõusis Otepää asemel esile Tartu ning Lihula asemel eelistas piiskop oma residentsi asu­kohana Haapsalut.
Tuleb aga lisada, et isegi kui Saaremaal eksisteerisid 12.–13. sajandil mingid omavahel konkureerinud kild­konnad, siis väljapoole paistis Saaremaa ometi väga ühtsena.
Pöide linnust pole mainitud „Henriku Liivimaa kroonikas“. Selles käsitletud sündmuste ajal eksisteeris Saaremaal teadaolevalt neli suuremat linnust, mida võiks pidada ka poliitiliseks keskuseks: Muhu, Pöide, Valjala ning Kaarma. Henriku kroonikas nimetatakse neist ainult Muhut ja Valjalat, kusjuures viimast pidas kroonik Saaremaa keskuseks. Huvitaval kombel jäi Valjala aga järgmisel Saaremaa jagamisel piiskopi valduste äärealale. Üha enam kasvas hoopis Kaarma olulisus.
See sarnanes pisut muutustega ordu aladel, kus kasvas Pöide olulisus ja Muhu arvatavasti stagneerus. Mingil määral tundub see loogiline, arvestades, et saarlaste senine mere(röövi)põhine majandus asendus uue elu­korraldusega, mis keskendus ordu ja piiskopi tagamaade haldamisele. Kaarma ja Pöide lähedale olid toona koondunud head põllumaad ja mõlemas kohas eksisteeris looduslikult sobiv sadamakoht, mis tagas vajaliku ülemerekommunikatsiooni.

Kas Pöides tegutses saarlaste kool?

Kirjalik allikas, mis on pärit 14. sajandi lõpust või 15. sajandi algusest, mainib kooli, mis olevat tegutsenud Pöides juba enne ordu võimu ja kus olevat õppinud noored orduvennad. Teksti kirjapaneku ajal olevat kooli varemed veel näha olnud.
Millest on jutt? Kui selline kool tõesti eksisteeris, siis kus? Kooli asumine Pöide Maarja kiriku juures on meie praeguseid teadmisi arvestades vähetõenäoline, kuid siiski mitte võimatu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Saaremaa vallutamise järgsest ajast on säilinud Riia piiskopi vastus Lübecki linna raele. Sellest selgub, et Lübeck oli pöördunud saarlaste poole, taotledes neilt abi oma tülis Taaniga. Riia andis teada, et saarlased olid neile alistunud, kuid et nad olid kirja hästi vastu võtnud ja lubanud Lübeckile abi anda.
Viikingiajal ehitati Pöide linnuse valle kõrgemaks ning selleks kasutati liiva, kive ja kruusa. Nende materjalide kooshoidmiseks olid kasutusel erinevad meetodid ja vahendid, sh roikad. © Robin Raspel
  • Viikingiajal ehitati Pöide linnuse valle kõrgemaks ning selleks kasutati liiva, kive ja kruusa. Nende materjalide kooshoidmiseks olid kasutusel erinevad meetodid ja vahendid, sh roikad. © Robin Raspel
Kirjast selgub kaks aspekti: Saaremaa oli tollal Läänemere piirkonnas arvestatav sõjaline jõud ning Saaremaa oli poliitiline suurus, kellega sai kirja teel diplomaatiliselt suhelda. Seega pidid saarlased tundma ja oskama kasutada mingit rahvusvahelist suhtluskeelt, ükskõik kas siis ladina või alamsaksa keelt. Võimalik, et „kommunikatsiooniekspertidena“ kasutati trääle või mingit muud kõrvalist abi, kuid ilmselgelt oli vähemalt 13. sajandi keskpaigaks Saare­maa eliidile selge kirjaoskuse olulisus. Isegi kui nad kirjakunsti ise veel ei valla­nud, oodati selle oskust nooremalt põlvkonnalt. Seetõttu on kooli eksisteerimine täiesti võimalik.
Ühtlasi on Pöide linnuse keskel täheldatav massiivsete hoonete kompleks, millest osal on näha suurtest kividest ja kruusast koosnev kuni 20 sentimeetri paksune aluslade. Selle kaevamistel leidsid arheoloogid kaevandi pealmistest kihtidest ehk linnuse hilisemast asustusajast just 13.–14. sajandisse dateeritavaid esemeid. Neist üks oli eriti peen pronksist detailidega käepidemega väike nuga, mis ei saanud toona olla iga mehe tarbeese. Ehituslikest objektidest tuleks märkida ühte väga hästi säilinud ahjualust.
See kõik viitab, et Pöide maalinn oli intensiivselt kasutusel veel 14. sajandi keskel ehk kuni Jüriöö ülestõusuni. Arheoloog Marika Mägi oletab seetõttu, et kirjalikes allikais 1300. aasta paiku mainitud koht Pöide (Peude), mille orduvennad tollal vallutasid ning mille üle saarlased võtsid kontrolli 1343. aasta ülestõusu ajal tagasi, võis olla praegune Pöide linnus, mitte Pöide kiriku juures asunud linnus. Viimasest pole leitud nii varasele aktiivsele tegevusele viitavaid esemeid.

Kas vallutamine või kokkulepe?

Mis küsimus see on, võib lugeja nüüd pahandada. On ju üldteada, et Saaremaa alistati 1227. aastal, mil kõigepealt piirati ja vallutati tomijooksuga Muhu linnus ning pärast mida siirdus risti­sõdijate vägi Saaremaa tugevaima linnuse alla Valjalas. Hakati rüüstama ümbruskonda ja alustati piiramise ettevalmistamist. Valjalased taipasid Muhu linnuses toimunu põhjal, et vastupanu polnud kuigi mõistlik, ning pakkusid sakslastele rahu. Sellega sai eestlaste muistne vabadusvõitlus otsa.
Päris elu ja ajalugu on aga keerukamad. Alustame faktist, et 1227. aasta alistumine Riia piiskopile, Mõõga­vendade ordule ja Riia linnale oli saarlastel teadolevalt juba kolmas kord, sest esimesel kahel korral aastail 1206 ja 1222 alistusid nad Taani kuningale. Kolmaski kord ei olnud kohtu seadus, sest edaspidigi jõudsid saarlased veel korduvalt alistuda või lasid alistumistingimusi korrigeerida (seda tehti enamasti seoses mõne järjekordse eba­õnnestunud mässuga). Niisugused alistumised on teada aastaist 1241, 1255 ja ilmselt ka 1264. Rõhutada tuleb sõna „teada“, sest üksnes jumal ise teab, kui palju kokkuleppeid mingites triviaalsetes asjades veel sõlmiti.
Igatahes on mainitud ürikud või kokkulepete kinnitused seotud enamasti ordu (esiti Mõõgavendade ja hiljem Liivi ordu) suuremate sõjaliste kaotustega mujal. Seetõttu vast leidis Saaremaa kohalik ülikkond nendel puhkudel olevat soodsa võimaluse lugeda end vabastatuks vähemasti osast varem kokku lepitud punktidest. Etteruttavalt võib öelda, et ristisusust taganemine, mida heidetakse ette kroonikais, ei olnud nende kokkulepete puhul üld­juhul teemaks. Võimalik, et lahti öeldi mõnest punktist, mida omal ajal käsitleti kui kristliku õiguse põhimõtete rikku­mist.
Vaatleme lähemalt neljandat kokku­lepet, mis sõlmiti 1241. aastal pärast viieaastast mässu. Selle kokkuleppe teeb eriliseks asjaolu, et see sõlmiti enne ristisõdijate väe sissetungi toona mässanud Saaremaale. Tekib küsimus, mida tegi Saaremaa mässu ajal ordu või piiskopi kohalik garnison? Midagi ei teinud, sest Saaremaal puudus pärast 1227. aastat teadolevalt ristisõdijate alaline sõjaline jõud (tõenäoliselt polnud saarel ühtegi rüütlit või orduvenda). Maahärrade foogt – lepingu järgi jääb mulje, et nii ordut kui ka Saare-Lääne piiskoppi esindas üks isik – pidi käima saarel kord aastas ja mõistma seal kohut koos saarlastest kaasistujatega. Ise­enesest ei ole selles midagi erilist, sest ka muudes keskaegse Liivimaa piirkondades pidas foogt kohut kuni neli korda aastas koos kohalike elanike seast pärit kaasistujatega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Hiljutised leiud kinnitavad, et veel 13.–14. sajandil kees Pöide linnuses elu. Linnuses elati oma aja kohta igati moodsates hoonetes, kus olid näiteks paeplaatidest põrandad. © Robin Raspel
  • Hiljutised leiud kinnitavad, et veel 13.–14. sajandil kees Pöide linnuses elu. Linnuses elati oma aja kohta igati moodsates hoonetes, kus olid näiteks paeplaatidest põrandad. © Robin Raspel
Nõnda siis saatsid saarlased ise oma saadikud Saksa ordu väelaagrisse Lääne­maal, pidasid seal alistumis­läbirääkimisi ja jõudsid mõlemaid pooli rahuldavale kokkuleppele. Kokkuleppe teksti pani kirja Saksa ordu Liivimaa maameister, kes vormistas selle teavitusena saarlaste alistumistingimuste kohta tollal Roomas viibinud Saare-Lääne piiskopile.
Saarlased kohustusid maksma sama suurt maksu kui kuralased 1230. aastal ehk siis pool laevanaela ehk 81,5–86 kilogrammi rukist ühe adramaa ehk normaaltalu kohta. Maksuvilja pidid saarlased ise transportima sadamasse, kus see lossiti maahärrade – Saksa ordu ja Saare-Lääne piiskopi – laevadele. Seega kohustusid saarlased osutama uutele isandatele veoteenust piiratud ulatuses ning nad pidid andma kihelkonnakirikutele ja preestritele prebendid ehk maavaldused või mingisuguse stabiilse sissetuleku, mis olid mõeldud kirikute ülalpidamiseks ja preestrite elatiseks. Samuti pidid nad tagastama kogu vara, mille nad olid 1236. aastal alanud ülestõusu ajal preestritelt ära võtnud. Viies saarlaste kohus­tus oli alluda oma maahärrade kohtuvõimule.
Huvitaval kombel puudusid iga­sugused viited saarlaste kohustusele osaleda ordu või piiskopi sõjalistes kampaaniates kristlaskonna vaenlaste vastu, mistõttu tuleb oletada, et saarlased suutsid läbirääkimistel veenda maahärrasid, et see polnud vajalik. Kui see oli nii, siis näitab see saarlastest diplomaatide oskuste kõrget taset!
Lepingu teksti lõpus mainitakse nimepidi kaheksat saarlast, kes nähtavasti olid saarlaste vanemad. © Jüri Uluots, "eestlaste lepingud võõrastega XIII sajandil"
  • Lepingu teksti lõpus mainitakse nimepidi kaheksat saarlast, kes nähtavasti olid saarlaste vanemad. © Jüri Uluots, "eestlaste lepingud võõrastega XIII sajandil"

Ordumeistri kokkulepe saarlastega

Fotol on ordumeister Anno von Sangershauseni 1255. aastal välja antud ürik, mis kinnitas saarlastega saavutatud kokkulepet ja mille tunnistajad olid kaheksa saarlaste vanemat: Ylle, Culle, Env, Muntelene, Tappete, Yalde, Melete ja Cake. Peamiselt käsitles see tekst eri kohtuasjade lahendamisega seotud küsimusi. Näiteks vabastas ordu­meister saarlased kohustusest maksta kompensatsiooni paganluse ajal sooritatud röövimiste ja vägivalla­tegude – välja arvatud tapmise – eest. Ilmselt olid saarlaste varasemate rüüsteretkede ohvrid või nende omaksed hakanud nõudma neilt kohtu teel kahjude hüvitamist.
Enamik leppe klausleid käsitles aga kohtuasju, mille tulemusena võinuks mõne saarlase pärusvaldus langeda maahärra ehk siis ordu või Saare-Lääne piiskopi kätte. Nähtavasti püüdsid saarlased igati hoida oma pärusvaldusi endi käes ning lepe piiras vaieldamatult maa­härra võimalusi saada kohtulahendite teel endale Saaremaal maavaldusi. Samuti pani lepe paika maahärrasid esindava foogti saarel viibimise aja:
mihklipäevast vastlapäevani. Saarlased said ka õiguse mõista kohut kõigis neis kohtuasjus, mida foogt oma saarel viibimise ajal lahendada ei suutnud.
Vastutasuna kohustusid saarlased osalema Saksa ordu sõjaretkedel.
1241. ja 1255. aasta lepetes torkab selgesti silma saarlaste eriline staatus, mille järgi ei olnud uutel isandatel püsivalt saarel resideerivaid foogte.
Saaremaa eristaatust ei saa siiski üle hinnata – täitsid ju saarlased üldjoontes samu kohustusi kui teised ristisõdijatele allutatud rahvad. Ainukene erand oli sõjateenistus­kohustuse puudumine 1241. aasta leppes, kuid see kohustus kehtestati 1255. aasta leppega.
Peale saarlaste kohustuste pandi kokkuleppes paika ka karistused nelja kuriteo – saarlaste ja võõramaalaste vahel toime pandud tapmise, imiku tapmise, paganlikul kombel ohverdamise ning paastuajal liha söömise – eest.
Ajaloolased arvavad, et need punktid pandi kirja saarlaste endi initsiatiivil. Võib-olla oli saarlastel olnud aastail 1227–1236 neis küsimusis erimeelsusi ordu ja piiskopi foogtidega või siis oli saarlastest eliidil tarvis kohut mõistes tugineda neis küsimusis maahärra kirjalikule autoriteedile. Laiemas perspektiivis seadsid alistumislepped paika ristisõja käigus allutatud rahvaste peamised kohustused oma uute isandate ees – need on teada kui iura christianorum (kristlik õigus). Neid leppeid sai hiljem muuta, täpsustada ja täiendada. Muudatused ja täiendused tehti valdavalt läbirääkimiste põhjal allutatud rahvaste liidritega. See tähendab, et kohalikele rahvastele jäi väga oluline võimalus rääkida kaasa enda valitsemise üksik­asjade üle, kuigi nad olid nominaalselt allutatud vallutajate võimule.
Nii panigi ordumeister 1255. aastal kirja üriku, millega ta enda sõnul andis saarlastele uusi privileege. Üriku tunnistajad olid kaheksa saarlaste vanemat, kes kasutasid kollektiivset pitserit. Sisuliselt oli tegemist ordumeistri ja saarlaste vanemate vahel peetud läbirääkimiste tulemusel saavutatud kokku­leppega.
Valjala kirik © Carl Sarap / Tallinna linnamuuseum
  • Valjala kirik © Carl Sarap / Tallinna linnamuuseum
Kõik mainitud kokkulepped on vallutajate koostatud ürikud, mis kirjeldavad suuliselt sõlmitud kokkulepete sisu. Võimalik, et need ei kajasta suulisi kokku­leppid täies mahus, vaid annavad edasi üksnes osa kokku­lepitust.
Üldse on meil nii kaugest ajast säilinud väga vähe dokumente, mis käsitlevad meie piirkonda. Tänapäeval on ajaloolaste käsutuses peamiselt kolm niisuguseid leppeid kirjeldavat teksti: Lätis asunud Vannema muinasmaakonna kuralaste alistumine 1230. aastal, juba mainitud saarlaste alistumine Saksa ordule ja Saare-Lääne piiskopile 1241. aastal ning semgalite alistumine Saksa ordule ja Riia peapiiskopile 1272. aastal.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lisaks on säilinud kaks varasemaid leppeid täpsustanud ja täiendanud ürikut: ordumeistri poolt 1255. aastal välja antud ürik, mis kinnitas saarlastega saavutatud kokkulepet, ning ordu 1267. aasta lepe kuralastega. On teada ka kaks paavsti viitselegaadi Aulne Baudoui­ni lepet kuralastega aastaist 1230–1231.

Saaremaa kirikud

Ilmaasjata ei peatunud me eespool nii põhjalikult rauasulatamisest tekkinud kasumil, sest kui see tegevus tõi sisse 40 kilogrammi hõbedat aastas, akumuleerus juba kümne aastaga 400 kilogrammi või veelgi rohkem hõbedat. Kui uskuda ajaloolast Ivar Leimust, saanuks säärase hõbedahunniku eest ehita­da õige mitu kivikirikut. Saarlaste suured tulud rauamüügist, mis sai alguse 12. sajandil, säilisid kindlasti veel kuni 1264. aastani.
Miks pidanuks Saare eliit pärast vägivaldset allaheitmist ehitama kirikuid? Ja veel kivist! Tasub tähele panna, et Saksa ordu ning saarlaste vahel aastail 1241 ja 1255 sõlmitud lepingud (samamoodi „Henriku Liivimaa kroonika“) ei välista juba eksisteerinud kivikirikuid Saaremaal.
Küllap võitsid mõned kohalikud ülikud uute maaisandate tulekust rohkem kui teised ning nad soovisid oma võimu ja mõju manifesteerida kirikute ehitamise teel. Nagu piibliloos sai Saulusest Paulus, nii võis ka mõne Saaremaa üliku puhul mängida rolli leitud siiras usk ja sellega kaasnenud kristlik vagadus ehk religioosne aspekt.
Pöide Maarja kirikut on praeguseks uuritud mitmel korral ja päris põhjalikult, kuid ikkagi on kiriku ajalugu just kui pusle, mille kokkupanekut takistavad suured lüngad. © Carl Sarap / Virumaa muuseumid
  • Pöide Maarja kirikut on praeguseks uuritud mitmel korral ja päris põhjalikult, kuid ikkagi on kiriku ajalugu just kui pusle, mille kokkupanekut takistavad suured lüngad. © Carl Sarap / Virumaa muuseumid

Pöide Maarja kiriku ehitasid saare ülikud

Tõenäoliselt hakati kivist kirikut rajama 1240. aastail ehk pärast 1241. aasta uut kokkulepet saarlaste ja ordu vahel. Nagu võib järeldada kahest massiivsest postiaugust, mis on kaevamistööde ajal välja tulnud praeguse kiriku kõrvalt, võis kivikirikule eelneda puukirik. Seetõttu võisid kivikiriku planeerimine ja esialgsed ettevalmistavad tööd alata veel varem, juba 1230. aastail.
Ajaloolased ja kultuuriloolased on tänapäeval üsna ühisel seisukohal, et kiriku vanim osa rajati romaani stiilis ning alg­kirikust on säilinud pikiseinad, mis moodusta­vad praeguse lõuna- ja põhjafassaadi keskosa. Seejuures olid alg­kiriku müürid praegustest madalamad. Nähtavasti liitus sellega ka kitsam kooriruum. Romaani ajajärgust on säilinud kaks portaalikohta ning tuvastatud pikiseinte kuue aknaava allosad.
Peagi jäi kirik millegipärast väikeseks, kuid selle laiendamisel eelistati gooti stiili. Algkiriku idaosa ja läänesein lammutati ning kummalegi poole ehitati sama laiad lisavõlvikud. Sel ehitusetapil sai Pöide kirik oma siiani säilinud plaani­lahenduse ja kõrguse.
Kirikut pikendati toona nii ida kui ka lääne suunas. Kirik sai võlvid ja kooriruumi põhjaseina ehitati müüritrepp ning läänevõlviku pealne eraldati vahemüüriga.
Osa ajaloolaste arvates ei saanud uus kirik valmis enne 13. sajandi lõppu, ent teised leiavad, et uus etapp valmis üpris kiiresti aastail 1250–1254.
On üsna tõenäoline, et nii see uus kui ka eelmine romaani kirik olid rajatud mitte ordu eestvedamisel ja rahadega, vaid kohaliku ülikupere eestvõttel ja toel. Sellele võimalusele vihjavad ka kiriku interjööris säilinud skulptuurid mehest ja naisest, kes nähtavasti kujutavad kohalikku ülikupaari. Mees on tüüpilise 13. sajandi üliku rõivastes ning naisel on märkimis­­väärne hulk kohalikku pärit­olu ehteid.
Mingil määral tekitab vaidlusi küsimus, kumb oli enne, kas kirik või selle juures olnud linnus (mitte segi ajada Pöide maa­linnaga, millest räägib põhilugu). Kui me eeldame, et mõlemad varased kirikud valmisid kohalike vahendite ja ülikute eest­võttel, siis ilmselt puudus vajadus linnuse järele – see vajadus tekkis alles hiljem ordul. Seega võib pigem õigus olla arheoloogidel Villu Kadakal ja Jaak Mällil, kes arvavad, et järgmises, st kolmandas suuremas ehitusetapis sobitati olemas­ olnud kirik ehitatava ordulinnusega.
Küsimus on üksnes selles, millal tekkis ordul vajadus oma linnuse järele ning kas see tähendas Pöide vana linnuse hülgamist või jäi Pöide maalinn ikka eesti soost ülikupere valduseks? Kui me vaatame ordu ja saarlaste kokkuleppeid, siis enne 1264. aastat ei viibinud ordu (või vähemasti sõjaline osa ordust) Saaremaal püsivalt. Leidude põhjal võime selle piiri tõmmata veelgi kaugemasse aega, järgmisesse sajandisse, sest Pöide kiriku ümbrus ja sealne linnus muutuvad suurema intensiivsusega kasutatavaks alaks alles 14. sajandi keskel. Pöide maalinn oli aga väga intensiivselt kasutusel kuni Jüriööni.
Seetõttu on üsna tõenäoline, et Pöide kirikuga seotud ordulinnust hakati ehitama esialgu arvatust (1260ndad) palju hiljem ning Jüriöö ajaks ei olnud see veel täiesti valmis või polnud seda ehitama asutudki. Võib arvata, et kirikuga seotud kindlustis ehitati üleni kivist kujul alles uusaja algul. Samas teame kirjalike allikate andmeil, et mässanud saarlased vallutasid 1343. aastal Pöide linnuse ja lammutasid selle.
Arheoloogiliste uuringute põhjal ei saa seda kiriku ja sealse kindluse puhul täheldada, mistõttu on võimalik, et kroonik pidas silmas Pöide „vana“ maalinna, kus sellel ajal resideerus juba arvatavasti mõni ordu käsknik. Küllap oli ta kohaliku eliidipere linnusest välja puksinud või oli too perekond näiteks naisliini pidi juba täielikult saksastunud.
Kivikiriku ehitamine ei olnud aasta või kahe pikkune ettevõtmine. Esmastest ettevalmistusest jõuti valmis kirikuni aastakümnete jooksul, mistõttu näiteks 1255. aasta kokkuleppe sõlmimise aegu käis juba usin Pöide kiriku ehitamine (alustati 1240. aastail), ilmselt ehitati juba ka Kaarma (valmis umbes 1260. aastal) ja Muhu kirikut (valmis enne 1270. aastat).
On raske uskuda, et need ehitustööd toimusid ilma kohalike ülikute osa­võtuta või ainult vallutajate initsiatiivil, seda enam, et kokkuleppeist pole võimalik välja lugeda kohalikele ülikutele pandud kohustust ehitada kivist kirikuid. Ju oleks asja ära ajanud ka korralik puukirik. Millegipärast ehitati Saaremaa täis aga kivikirikuid, mis oma mõõtmetelt ületasid näiteks Taani asevalitseja kirikut Jõelähtmes.
Kuigi me ei oska täie kindlusega öelda, millised motiivid või põhjused sundisid toonaseid Saaremaa kohalikke kröösusi oma hõbedatagavara kirikuehitamise peale ära kulutama, kutsudes ehitustele kalleid Ojamaa meistreid, ei tasu kahelda, et initsiatiiv sedasi toimi­da oli pigem kohalikku päritolu.

Loe lisaks

  • Risto-Pearu Koovit
    Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
  • Vello Lõugas ja Marika Lõugas-Mägi
    Pöide maalinna kaevamiste aruanne, 1993
  • Jaak Mäll ja Villu Kadakas
    Pöide kirik. Ehituslooline ülevaade (Muinsuskaitseameti arhiiv), 1996
  • Jälgi ka viimaseid uudiseid Pöidest SA Osiliana koduleheküljel: https://osiliana.eu/

Seotud lood

Kuulsad ehitised

Kuritöö ja karistus

Viikingid

Poliitika

Katastroofid

Arheoloogia

Tagasi Imeline Ajalugu esilehele