• 08.06.24, 06:47

Artiklisari Eestimaa linnused: Rõuge linnuse võim tugines kaubandusele

Ajal, mil Otepää, Viljandi ja Tartu olid üksnes kohaliku tähtsusega linnused ja asulad, eksisteeris Kagu-Eestis üks Mandri-Eesti olulisimaid viikingiaja tõmbekeskusi – Rõuge muinaslinnus. Rõuge tõusis esile tänu vilkale kaubavahetusele, mille üks osa võis olla orjakaubandus.
© Robin Raspel
  • © Robin Raspel
Enne Rõuge linnuse põhja­likumat käsitlemist tuleb vaadelda aega ja ruumi, milles too muinas­linnus esile kerkis. Ajaloolased on seda ajastut nimetanud keskmiseks rauaajaks ja Eesti alal dateeritakse seda ajavahemikku 450–800 pKr. See oli rahutu aeg, mil peaaegu kogu Euraasias toimus suur ja intensiivne rahvaste ümberpaiknemine.
See avaldus ka meil ja meie lähi­aladel. Nii liikusid balti hõimud läänemeresoome hõimude arvelt põhja ning idast ja kagust lähenenud slaavi hõimud panid omakorda loode suunas liikuma idapoolseid soomeugrilasi. Ühiskonna tasakaal Eesti aladel oli lagunemas ja esilekerkinud uued liidrid pidasid omavahel võimuvõitlust ning selles pealejääjate jõukus kasvas. Seega oli sisemine „kodusõda“ ning üha suurenev välisoht osa protsessist, mis sundis uusi linnuseid rajama.
Reljeefkaardilt on hästi näha 8–12 meetri kõrgune seljak, millel Rõuge neemiklinnus asus. Paremal paistab Liinjärv. © Maa-amet
  • Reljeefkaardilt on hästi näha 8–12 meetri kõrgune seljak, millel Rõuge neemiklinnus asus. Paremal paistab Liinjärv. © Maa-amet
Linnuste asukoha valikul olid olulisel kohal nii kontroll kaubateede kui ka toorme üle. Need uued võimukeskused tõmbasid inimesi ligi, mistõttu mõne linnuse ümber tekkisid üsna suured asulad. Arheoloog Valter Lang on pakku­nud, et Eestis kujunes põllumaa eraomand välja hiljemalt pronksiajal (Eestis 1800–500 eKr) ning umbes Kristuse sünni ajal tekkisid siin kandis juba suurmaaomand ja maaomandil põhinenud sõltuvussuhted. Järgmine oluline uus arenguaste kujunes välja keskmisel rauaajal ning oli seotud just linnuste ja Rõuge kompleksi sarnaste linnusasula süsteemide tekkimisega, mis oli linnusepiirkondade kujunemise alguseks. Linnusasula süsteemi õitseajaks võib pidada aga juba viikingiaega 9.–10. sajandil ning ka 11. sajandi esimesel poolel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui palju on Eestis linnuseid?

Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitse­arhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.

Loe lisaks

  • Risto-Pearu Koovit
    Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Meenutame, et linnused olid mitte üksnes kaitserajatised või mingi piirkonna elanikkonna varjumiskohad, vaid piirkonna võimukeskused, kus elas või hoidis omi ressursse omaaegse ühiskonna eliit. Enamik viikingiaja küladest paiknes linnusest eraldi, kuid need kuulusid arvatavasti linnuse tagamaade hulka. Linnuse ehitamisest, korrashoiust ja kaitsmisest võttis osa laiem ümbruskond. Arvatavasti ei olnud see osavõtt alati vabatahtlik.

Rõuge ja Urvaste sõda

Rõuge linnus asub Võru maakonnas Rõuge vallas Tindi külas Liinjärve ja Ööbikuoru vahelise seljaku lääne­poolsel otsal ning oli samal kõrgendikul paiknenud asulast eraldatud valli ja kraaviga. Linnus oli tüübilt neemik­linnus, mille õue mõõtmed olid 70 m × 12–19 m. See teeb linnuse pindalaks 850 ruutmeetrit. Seega oli Rõuge linnus poole väiksem kui näiteks tulevane Lembitu Lõhavere linnus, rääkimata teistest suurtest linnustest.
Rõuge on üks nendest paljudest Põhja-Euroopa viikingiaegsetest asulatest, kus suur küla ja väike linnus paiknesid külg külje kõrval, kuid samas eraldasid linnuseelanikke külast vall ja vallikraav. Ilmsesti resideerus linnuses võimuperekond ja tema lähem kaaskond, kes valitsesid külaelanike ja mingi laiema piirkonna üle. Võimu­perekonna pea otsustas tähtsamate kogukonna asjade üle, tema vastutada võisid olla maksude kogumine, kohalik kohtupidamine, kaitse ja sõjaretkede korraldamine. Tõenäoliselt oli just niisuguse pealiku kanda ka kaubasuhete organiseerimine, mis ühtlasi tagas talle suure osa kasumist.
Linnuse õuel asunud tared olid ehitatud koerakaelatapiga . Sama meetodit kasutati ka muinastalu rekonstruktsioonis, mille esimene hoone valmis 2011. aastal linnamäe ligidal. © Margus Ansu / Postimees / Scanpix
  • Linnuse õuel asunud tared olid ehitatud koerakaelatapiga . Sama meetodit kasutati ka muinastalu rekonstruktsioonis, mille esimene hoone valmis 2011. aastal linnamäe ligidal. © Margus Ansu / Postimees / Scanpix
Oma positsiooni kindlustamiseks vajas võimuperekond kindlasti ka sõjalist jõudu, mistõttu võis tema alalise kaaskonna hulka kuuluda ka relvastatud sõjasalk. Rõuge linnuse kultuuri­kihist leitud rauast odaotsad võivad viida­ta just sellele kaaskonnale.
Rõuges osutavad mitu järjestikust põlenud tukkide kihti linnamäe otsavallis järjestikku toimunud konfliktidele. Rõuge näib olevat 7.–9. sajandil lühikese aja jooksul vähemalt kolm korda maha põlenud või põletatud, samas on kaitserajatised iga kord taas üles ehitatud. Siinkohal tasub märkida, et Rõuge linnuse ja asula lähedal (linnulennult u 35 km kaugusel) asub Urvaste muinas­linnus ning arheoloogiliste leidude järgi otsustades olidki Urvaste ja Rõuge ümbruskond sel ajal kõige tihedamini asustatud.
Samas on aga arheoloog Heiki Valk 2006. aastal Urvastes toimunud väikesemahuliste kaevamiste põhjal järeldanud, et keskmise rauaaja kontekstis nõrk 6.–7. sajandi kultuurikiht, mis oli ladestunud valli alla, lubab järeldada, et linnus jäeti üsna pea pärast vallide rajamist maha. Sellele viitab ka teadmine, et linnuse kõrvale ei tekkinud asulakohta (vähemasti ei ole seda seni avastatud), mis annaks märku kujunevast võimukast tõmbekeskusest. Võimalik, et me näemegi siin 6.–7. sajandil toimunud piirkondliku võimuvõitluse tagajärge, millest Rõuget valitsenud perekond väljus võitjana, allutades oma kontrolli alla ka Urvaste alad. Linnuse suurus ei olnud sugugi määrav, sest Rõuge ja Urvaste pindala võrdluses oli Rõuge nagu Taavet ning Urvaste oma 2700 m2 suuruse linnusega oli Koljat. Urvaste jäeti maha ilmselt iga­veseks, sest seal puuduvad ka järgmise, noorema rauaaja leiud.

Eesti viikingiaja sümbol

Rõuge linnamäge on arheoloogiliselt kaevatud ja uuritud põhjalikult, see on praeguseni üks väheseid täiesti läbi ­uuritud õuepinnaga Eesti linnuseid. Põhjus on üsna proosaline: Nõukogude aja algusaastail pöörati Eestis poliitilistel põhjustel suurt tähelepanu Eesti-Vene ajaloolistele suhetele, mille valguses taheti uurida ka mõnd Kagu-Eesti muinaslinnust. Valik langes Rõugele kui võrdlemisi väikese pindalaga linnamäele. Nõnda kaevati juba aastail 1951–1955 Rõuge linnuse õueala arheoloogide Harri Moora ja Marta Schmiedehelmi juhtimisel korralikult läbi. Kaevamisalast jäi välja ainult enamik linnuse idapoolsest vallikuhjatisest.
Kaevamistega avastati linnamäe kõrval asuvalt alalt muinasaegse küla kultuuri­kiht, mida kaevati juba aastail 1956–1959 Marta Schmiedehelmi eestvedamisel. Ligi 0,75 hektari suurusest asulakohast kaevati toona läbi kuni kolmandik. Kaevamistel kogutud andmete ja leidude tõttu sai Rõugest arheoloogias üks Eesti viikingiaegsete linnusasulate musternäidiseid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

2008. aastal korraldas Tartu ülikool arheoloogide Anti Lillaku ja Heiki Valgu eestvedamisel väikesemahulised kaevamised linnusevallil ja vallikraavi põhjas, et teada saada linnuse idavallis leidu­vate põlengukihtide vanust. Viire Kobrusepp on seoses muinastalu rekonstrueerimise ja ürgoru serval asuva kiige ehitamisega teinud väiksemaid arheoloogilisi uuringuid rauaaegse külaaseme alal. Praegu hoitakse enamikku kaevamiste käigus leitud muinasesemeid Tallinna ülikooli arheoloogia teaduskogus ning osa nendest on deponeeritud Eesti Rahva Muuseumi püsinäitusele „Kohtumised“. Leiud, mis tulid välja 2008. aastal linnuse kaevamiste käigus, asuvad Tartu ülikooli arheoloogiakogus.

Linnus ja asula

Linnuse kultuurikihi paksus on keskmiselt 0,4–0,5 meetrit. Idapoolses vallis on eristatavad mitu ehitusjärku. Õue põhja- ja idapoolsest osast on avastatud 5–6 elamukohta, täpsemalt 5–6 ebamäärase kujuga õhukest savipõrandat, mille põhjal on oletatud hoonete mõõtmed. Väiksemate mõõtmed piirdusid 2,5 × 3 meetriga, kuid suuremad küündisid 5 × 6 meetrini. Elamud olid tõenäoliselt kolde või algelise kerisahju ja savipõrandatega nelinurksed rõhtpalk­ehitised. Tõenäoliselt oli tegemist peami­selt ristpalktaredega, mille ühes nurgas asus maakividest keris või savi­kummiga ahi. Hoonete seintest on heal juhul säilinud ainult alumise palgikorra söestunud jäänused, millel võib vahel harva täheldada ka koerakaelatappi.
Kõrvalhoonetest on võimalik eristada väikest sepikoda (2,5 m × 3 m), mille kaevamisel leiti rohkesti valamisvorme ning nende katkeid ja tiiglitükke. Peale selle, et siin töödeldi rauda, valati arvatavasti siin ka tinast, pronksist või hõbedast ehteid. Õue lõunaosas on näha mitu kividest laotud leeaset ehk siis soojal aastaajal võidi toitu valmistada koonusekujulistes lattidest laotud suveköökides.
Teise võimalusena võisid seal asuda ajutised elamud, milles majutati näiteks sõjakäiguks kokku tulnuid. Samuti võidi neis vajaduse korral majutada kaugelt saabunud kaupmehi.
Palktares andis sooja lihtsakoeline kerisahi. © Aldo Luud / Õhtuleht / Scanpix
  • Palktares andis sooja lihtsakoeline kerisahi. © Aldo Luud / Õhtuleht / Scanpix

Lauanõud, riided ja nõud valmistati ise

Viikingiaegseid nõusid on põhiliselt kahte tüüpi. Esimesed on jäme­keraamilised ning üsna suured ja lihtsa viimistlusega. Arvatavasti kasutati neid toiduainete hoidmiseks. Mõnikord on selliste pottide ülaserva, kaane koha alla, torgatud rida väikesi õhuauke. Teine tüüp oli peen­keraamika, mis oli enamasti hoolikalt silutud pinnaga ning mõnikord mustritega kaunistatud. Selliseid potte ja kausse kasutati ilmselt toidu serveerimiseks. Võimalik, et need toodi välja üksnes siis, kui tulid külalised.
Rõivaid pole aga Rõuge kultuurikihis säilinud, seega on meil neist vähe aimu. Küllap oli lõngaketramine oluline, sest kedervarre külge kinnitatud värtnakedrad on muinasleidude seas väga tavalised.
Ju oli see lausa igapäevane töö, millega tegelesid naised. Arvatavasti ei olnud haruldane, et see naine võis olla ka ori. Rõivaste valmistamisest annavad tunnistust ka leitud kangaraskused, naasklid ja nõelad. Lõnga ja kangast saadi linast ja lambavillast. Talveriideid valmistati loomanahkadest, millest tehti ka jalatseid ja vöösid. Eliidi puhul olid olulised ka karusnahad.
Ehteid kandsid tollal nii mehed kui ka naised. Eri soo puhul olid sageli rõhutatud eri kehapiirkonnad, levinud olid mitme­sugused kaela- ja rinnaehted. Leitud kaelavõrudest on säilinud ainult väikesed katked, kuid nende küljes rippusid tihti trapetsikujulised pronksplekist ripatsid. Populaarsed olid helmekeed; kallimate klaashelmeste kõrval kanti ka ise­valmistatud savihelmeid. Naiste ehte­komplekti kuulusid pikad rippuvad ketid, mis kinnitusid õlgade kohal rõivaste külge ehisnõeltega. Kaelas või ehtekee küljes kanti loomahambaid. Naiste pearättide külge kinnitati teinekord oimurõngad. Käte ümber kanti otstest lahtisi kaunilt ornamenteeritud käe­võrusid ning sõrmedes pronkstraadist spiraalsõrmuseid.
Rõivaste kinnitamiseks kasutatud hoburaudsõled olid enamasti valmistatud rauast ja nende lihtsa tegumoe tõttu oli oletatavasti tegemist praktilise tarbeesemega.
Linnuse kõrval külas olid kindlasti kõrvalhooned: aidad, laudad, saunad. Kohati on nende asukohad ka maa­pinnas märgatavad. Muinasajal võis Rõuge linnuse kõrval asunud asulas olla mõnisada püsielanikku. Rohkem kui tuhande aasta vanustest hoonetest on praeguseks säilinud siiski vähe.
Ka linnusevallidel seisvad kaitse­rajatised olid ilmselt raiutud palkidest, kusjuures mõnes nendest võisid olla elamiseks kohandatud ruumid. Linnuselt ja külaasemelt on leitud arvukalt süvendeid, mida kasutati nähtavasti toidu säilitamiseks, jäätmete ladusta­miseks, miilipõletamiseks jms.

Igapäevane tegevus ja olme

Et viikingiaja inimene sai oma peamise toidu põllult, siis oli levinud aletamine, mille puhul raiuti maha maalapil kasvanud puud-põõsad ning pandi põlema. Tuhaga väetatud maa andis mõne aasta jooksul väga head teraviljasaaki, kuid seejärel tuli see maha jätta ja puhastada uus alemaa. Põllutööriistadest on küla­asemelt leitud üks sirbi ja üks vikati katke. Suurem osa tööriistadest oli valmistatud puidust ega ole tänapäevani maapõues säilinud. Viikingiajal Rõuge järvedesse sadenenud põhjamuda­kihtides on tuvastatud odra, nisu ja rukki õietolmu, ent arvutused näitavad, et põllumaid oli sellal Rõuge ümbruses nähtavasti veel üsna vähe. Linnamäelt on leitud terve pott odrateradega ning vahel on keraamikakildudel säilinud nõu valmistamisel savi sisse jäänud vilja­tera (nt rukkitera) jäljendid.
Muinas-Rõuge elanike toidulaua kohta pole meil eriti palju andmeid. Kõige tavalisemad olid mitmesugused tera­viljatoidud: leib ja pudrud. Odrast pruuliti ka õlut. Jahu jahvatati pihku mahtunud ümmarguste jahvekividega. Söödi nii koduloomade (sh ilmselt hobuste) kui ka metsloomade (nt põtrade ja kobraste) liha. Nagu näitavad õngekonksud ja kultuurikihis esinevad kalaluud, oli kaladelgi toidulaual kindel koht. Kuivõrd ja mida korjati metsast, on raske öelda. Mets ei olnud tollasele inimesele enam ammu „sõber“. Ohu korral varjuti enamasti pigem soodes ja rabades kui paksus metsas. Kuigi võib arvata, et korjati marju ja pähkleid ning võib-olla koguti ka metsmesilaste mett. Viimasest valmistati ju mõdu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Loomad ja uskumused

Selleaegsed leitud ehted lubavad meil oletada, et imetajatel, lindudel ja kaladel oli oma kindel koht toonaste inimeste uskumustes ning maailmapildis. Võib arvata, et selles põimusid inimesed ja metsloomad.
Sellised uskumused kajastuvad nii leitud loomakujukestes, nagu sarvest kammripatsitel kujutatud ussikehaga veelinnud, kui ka surnutele kaasa pandud andides, nagu hobusekujukesed, koerad ja lihamoon.
Rõugest leitud keraamikakildude näidised. © TLÜ arheoloogia teaduskogu arhiiv
  • Rõugest leitud keraamikakildude näidised. © TLÜ arheoloogia teaduskogu arhiiv
Rõuges on inimese ja looma suhte väljendajaks ka mitmesugused luu- ja hammasripatsid. Kaelas või vööl kantud kopra kannaluust ripatseid saab otseselt seostada karusnaha- ja kopranõre­kaubandusega ning sealt saadud tuluga. Ilmselt kanti neid ripatseid ka edasise jahiõnne kindlustamiseks, võib-olla pidi selline ripats kandjat kaitsema ka jahilooma või tollega seotud vaimude viha eest.
Rõuge inimesed on kandnud ka karu, hundi, nugise ning mets- ja kodusea kihvasid. Viimased olid sageli lisatud ehtekee külge. Võib-olla usuti, et hamba kaudu sai kandja selle looma väe endale. Leitud hobusehambast ripats võib viidata selle looma väärtusele töö- ja ratsaloomana või on tegu olnud lemmiklooma ja omaniku vahelise vaimse sideme sümboliga.

Rõuge võim põhines kauplemisel

Mille najal püsisid Rõuge võimuperekonna jõukus ja mõju? Lühivastus on, et selleks olid kaubandus ja ilmselt otsesidemed naaberpiirkondadega.
Eestist on varaseimad araabia rahad ehk dirhamid avastatud just Rõuge linnuse arheoloogilistel väljakaevamistel. Peale aardekese, mis sisaldas nelja Abbassiidide dirhamit (8. sajandi teisest poolest ja 9. sajandi algusest), on Rõugest leitud veel suur hulk samast ajast pärit üksikmünte. Me võime spekuleerida, et valdav osa neist on kaotatud igapäevaste tegevuste käigus ning neid ei ole meelega peidetud.
1950. aastail kaevati Rõuge linnuse hoov põhjalikult läbi, et uurida lähemalt eestlaste ja venelaste ajaloolisi sidemeid, mis toona oli poliitiliselt korrektne ja soositud uurimisteema. © Eesti Rahva Muuseum
  • 1950. aastail kaevati Rõuge linnuse hoov põhjalikult läbi, et uurida lähemalt eestlaste ja venelaste ajaloolisi sidemeid, mis toona oli poliitiliselt korrektne ja soositud uurimisteema. © Eesti Rahva Muuseum
Sarnaseid münte on praeguseks leitud mitmest teisestki Kagu-Eesti linnus­asulast, nagu Kivivare, Aakre, Vooru, Viljandi, veel on neid leitud Setumaa idaosas paiknevast Irboskast, mis oli toona asustatud läänemeresoomlastega. See on aeg, mil araabia hõbe­mündid alles hakkasid põhjamaadesse saabuma ja ka mujalt Euroopast pole teada arvukalt leitud araabia münte, mida võib dateerida 8. sajandi lõppu ja 9. sajandi esimesse aastakümnesse.
Märkimisväärselt koondub aga üks väike rühm samast ajast pärit münte Rõuge naabrusesse tänapäeva Loode-Venemaal. Kogu Euroopa vanim säärane mündiaare on tulnud päevavalgele Staraja Ladogast (varem Vana-Laadoga), omaaegsest lääne­meresoomlaste (vepslaste) kauba­keskusest, mis oli 8. sajandi teisel poolel skandinaavlaste võimu all. Seega võiksime oletada kauplemisega seotud kokkuleppeid Rõuge eliidi ja piiri­taguste võimurite vahel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Loomakujulised ripatsid võisid tagada jahiõnne või kaitsta jahimeest looma vaimu viha eest. Fotol on tänapäeval järele tehtud muinasaegses stiilis ehted. © Kristjan Teedema / Postimees / Scanpix
  • Loomakujulised ripatsid võisid tagada jahiõnne või kaitsta jahimeest looma vaimu viha eest. Fotol on tänapäeval järele tehtud muinasaegses stiilis ehted. © Kristjan Teedema / Postimees / Scanpix
Suure tõenäosusega oli Rõuge linn­asula 800. aasta paiku või pisut hiljem muistne kaubakeskus ehk kaupang, milliseid võime me leida nii Loode-Venemaalt, Volga aladelt, Skandinaaviast, Soomest kui ka lääneslaavlaste juurest. Niisugust keskust juhtis linnust omanud ning võib-olla seal ka pidevalt elanud kohalik ülik, kes Rõuge puhul tegeles arvatavasti eelkõige kopra­nahkade turustamise, aga vahest ka orjakaubandusega.

Koprad ja orjad

Kuigi tollal olid karusnahad ja hiljem sooraud, teravili jpm kaubaartiklid nii-öelda popid ja moodustasid kohalikust ekspordist olulise osa, siis on läbi ajaloo olnud üks tulusamaid ärisid ikkagi inimkaubandus. Nii on ka Rõuge linnuse edelaosast välja kaevatud esma­pilgul suhteliselt arusaamatu otstarbega auk, millel on ligikaudu 1,68 meetrit sügavust. Erinevalt Rõuge teistest lohku­dest ja aukudest polnud selles kohas leide, välja on tulnud ainult paar keraamikatükikest ja mõned luukillud. Auk ei ole vooderdatud kividega ning jälgi ei ole ka puitvoodrist.
Augu omapäraks on selle koonjas kuju, ehk mida sügavamale auku me laskume, seda koonjamaks see muutub. Nii on augu läbimõõt 52 cm sügavusel 65 cm, 1 meetri sügavusel 38 cm ning augu põhjas on läbimõõt kõigest 9 cm. Põhjas on säilinud vaia jäänused. Kas sellel augul oli ka mingi puitvooder, pole teada.
Põder andis kütile suures koguses liha ning korraliku naha. © Shutterstock
  • Põder andis kütile suures koguses liha ning korraliku naha. © Shutterstock

Põder andis nahka ja kobras potentsiravimit

Arheoloogid on Rõugest ja mujalt viikingi­aja kihtidest välja kaevanud sadu looma­luid ja -hambaid. Enamik neist jäätmeist pärinevad muinasköögist ja- toidulaualt, kuid paljudel on märke luu- ja sarve­töötlusest ning kandmisest ripatsina.
Tänapäevaste teadmiste põhjal on just Rõuge see paik, kus tegeldi väga aktiivselt suurulukite ja karusloomade jahiga ning töödeldi kõike, mida jaht saagiks andis. Sel moel valmistatud kaupu saadeti kaubandusvõrgustike kaudu itta, kus need jõudsid tõenäoliselt ka kalifaadi ning Ida-Rooma riigi turgudele.
Mitmel korral on mainitud, et Rõuge majandusliku edukuse üks alustalasid oli ilmselt kauplemine karusnahkadega, kuid nahad polnud ju siiski ainsad asjad, mida ulukijahist saadi. Põtrade, kobraste, mets­sigade, karude, nugiste, piisonite, oravate, mäkrade, jäneste, saarmaste, ilveste ja metskitsede jahtimine andis ka liha, luid ja hambaid. Kobrastelt aga saadi muistset afrodiisikumi või lausa imerohtu – kopranõret. Just kopra luud ning hambad moodustavad paarist tuhandest Rõuge luuleiust kokku rohkem kui poole.
Rõugest on leitud isegi siili ja vesiroti luid, kuid selliste väikeimetajate luude puhul peab alati arvestama sellega, et need võivad olla muistisele sattunud juhuslikult, looduslikul teel.
Rõuge ulukimaterjali hulgas väärivad erilist tähelepanu kobras ja põder, sest just neid kahte liiki on sealt leitu põhjal kütitud kõige enam. Lõunamaades hinnati põhjast pärit tiheda karvaga karus­nahku, kuid kopranõret peeti vanasti tõhusaks potentsiravimiks. Kopra olulisust märgivad ka Rõugest leitud kopra kannaluudest ripatsid. Iseäranis huvitavad on ka piisoniluud, mida Eestist on leitud üksnes veel viikingiaegsest Viljandist, kuid mis tõendavad, et see suuruluk leidis omale mõneks ajaks sobiva elukeskkonna ka Lõuna-Eesti metsaaladelt.
Peale selle, et Rõuges käidi jahil, püüti seal ka kala. Peamised kalad, mida püüti, võisid olla haugid, latikad ja teised mageveeliigid. Samuti tegeldi Rõuges tõenäoliselt linnujahiga, kuid selle kohta on materjali vähe.
Koduloomad olid väikesed Enamik loomaluid, mille arheoloogid viikingiaegsetest linnuse- ja asula­paikadest välja on kaevanud, kuuluvad tavaliselt koduloomadele, kelleks toona olid veised, lambad, kitsed, sead ja kanad. Leiud kõnelevad karjakasvatuse olulisusest tolleaegsetele inimestele. Nii on ka Rõuges just karjakasvatus olnud tähtsal kohal, tõsi küll, seal varjutab seda eespool kirjeldatud metsloomade jahiga seotud tegevus.
Viikingiaegsed koduloomad olid täna­päevastest aretatud tõugudest veidi erineva välimusega. Nad olid väiksemat kasvu, nii näiteks oli veiste turjakõrgus ainult ühe meetri ringis ning hobuste turi küündis kõigest 130 sentimeetri kanti. Väikesest kasvust hoolimata kasutati härgi töö- ja veoloomadena ning hobuseid ratsutamiseks. Sigu kasvatati eelkõige liha­loomadena ja lambaid villa saamiseks. Lõpuks läksid aga peaaegu kõik loomad lihaks ning ära kasutati ka kõõlused, nahk, rasv ja karvad.
Rõugest leitud arvukad hobuseluud on andnud alust arvata, et ka hobuseliha leidis igapäevast kulinaarset kasutust. Leitud ohtrad koeraluud märgivad koera vajalikkust abilisena jahiretkedel ja karjakasvatusel, aga miks mitte ka lihtsalt seltsilisena.
Loomapidamisest ja loomade elu­tingimustest ei tea me ajastu kontekstis suurt midagi. Me võime üksnes oletada, et loomadele olid püstitatud teatud varjualused või laudad, mis aitasid neil talve üle elada. Karmide ilmade ajal võidi loomi pidada ka üheskoos endaga elu­hoones, sest niiviisi said nii loomad kui ka inimesed sooja.
Riia lähedal asub Lielvarde vabaõhumuuseum, kus on eksponaatide hulgas suhteliselt sarnane koonjas auk, mida seal presenteeritakse kui kinnipidamis- või karistusauku. Niisiis võiksime me spekuleerida, et Rõuge koonjas auk on märk muinasaegsest viisist sõna­kuulmatu orja karistamiseks. Kas seal karistati müügiks minevaid orje või n-ö kohapealseid koduseid orje, meie muidugi ei tea.
Olgu nende kaubaartiklitega kuidas on, igatahes on tõenäoline, et Rõuge võimuperekond oli liitunud ühtsesse kaubandusvõrku Loode-Venemaa ja arvatavasti ka juba Kesk-Venemaa keskus­tega, mida tollal asustasid veel enamasti läänemere- ja volgasoome hõimud, kuid mis kohati olid juba ka skandinaavlaste kontrolli all.
Arheoloogiline leiumaterjal ja idamaised allikad kinnitavad kopranahkade hinnalisust, nende püsivat kohalolu kaugetel turgudel ning nende päritolu meie aladelt. Jääb siiski mõistatuseks, kui suur pidi toona olema kobraste looduslik populatsioon, et nendele loomadele oli võimalik ligemale sajandi vältel intensviivselt jahti pidada. © Robin Raspel
  • Arheoloogiline leiumaterjal ja idamaised allikad kinnitavad kopranahkade hinnalisust, nende püsivat kohalolu kaugetel turgudel ning nende päritolu meie aladelt. Jääb siiski mõistatuseks, kui suur pidi toona olema kobraste looduslik populatsioon, et nendele loomadele oli võimalik ligemale sajandi vältel intensviivselt jahti pidada. © Robin Raspel
Kontaktidest lõunapoolsete naabritega räägivad aga mitmesugused ehted, mis olid moes nii Lõuna-Eestis kui ka Läti alal. Näiteks rinnanõelad ning kaela- ja käevõrud. Ehete valamis­vormideks vajalikku kivi on imporditud Lõuna-Leedust või isegi Kesk-­Euroopast. Arheoloogide leitud siniseid ja kollaseid klaashelmeid valmistati aga Skandinaavia poolsaarel ning ka ... Kesk-Aasias.
11. sajandi alguses idasuunalised kauba­suhted soikusid, asendudes järk-järgult ärisidemetega Lääne-Euroopas. Rõugest on leitud neli Saksamaa münti, mis on siia jõudnud arvatavasti üsna veidi enne linnusasula hääbumist.

Linnuse häving

Kokku on linnus oma enam kui viiesaja aasta pikkuse eluea jooksul, mis kestis 6.–11. sajandini, hävinud viis korda. Arvatavasti ei pea hävingu põhjusena alati oletama sõda. Ilma teatavate sõjategevust märkivate leidudeta (näiteks noole- või odaotsad linnuse kaitse­rajatistes) ei saa välistada ka tule­õnnetusi, seda enam, et Rõuge väga väikesel linnusealal viljeldi raua­sulatust ja sepatööd.

Artikkel jätkub pärast reklaami

2008. aastal üritas arheoloog Anti Lillak kaevata ja võtta söeproove, et teada saada linnuse täpsemat ehitus- ja hävimisaega. Linnamäelt leitud poti­kildude ja eri põlengukihtides söestunud palkidest võetud proovide põhjal saame väita, et linnus rajati eeldatavasti 5.–6. sajandil ning see hävis lõplikult 11. sajandil. See oli sajand, mil Eestis leidsid taas kord aset suured poliitilised ja sotsiaalsed muutused. Paljud linnused jäeti just sellel sajandil maha, tekkisid uued linnusekohad koos uute tõmbe­keskustega, samal ajal kui need vanad linnused, mis jäid kasutusele, said palju võimsamad kaitserajatised. Toimus ka sisemine rahvaste ränne, millega muudeti näiteks tulevane Mere­­äärne kihelkond senisest palju rahvarohkemaks ning loodi alus Soontaga esiletõusuks.
Suure kasumlikkusega inimkaubandus oli kauges minevikus heaks kiidetud äri ning sellega tegelnud kaupmees oli prestiižne ühiskonnaliige. © Robin Raspel
  • Suure kasumlikkusega inimkaubandus oli kauges minevikus heaks kiidetud äri ning sellega tegelnud kaupmees oli prestiižne ühiskonnaliige. © Robin Raspel
Mis põhjustas Rõuge hääbumise või kadumise? On täiesti tõenäoline, et üks tegureid võis olla endiste (eelkõige) Loode-Venemaal paikenud kaubandus­partnerite slaavistumine ning Nov­gorodi (ja ka Kiievi-Venemaa) mõju suurene­mine, mistõttu kadusid senised partnerid ja muutus kaubandusliku läbikäimise iseloom ning rõugelased ei pääsenud enam kaugkaubandusega tegelema. Teisisõnu ei saanud nad enam käia Loode-Venemaa kaubanduskeskustes ja pidid näiteks novgorodlastega kauplema kas kohapeal Rõuges või Tartus, mis kahandas märkimis­väärselt kasumeid.
Samuti jääb 1061. aastasse sossolite (nende puhul võis tegemist olla harjulaste ja rävalastega) korraldatud sõjakäik Kagu-Eestisse ja sellega külgnenud Vana-Vene aladele, mille käigus ilmselt hävitati oluline osa senisest Kagu-Eesti eliidist, kes oli juba peaaegu 30 aastat tegutsenud Vene-Kiievi mõjutsoonis.
Viikingiaja matmispaik Staraja Ladogas  — Volhovi jõe ääres. © Wikimedia commons
  • Viikingiaja matmispaik Staraja Ladogas — Volhovi jõe ääres. © Wikimedia commons

Staraja Ladoga linnus oli Novgorodi eellane

Oluline on meeles pidada, et sageli eelnes inimeste füüsilisele liikumisele kõigepealt üksnes tavade liikumine ning mõnikord olidki ainult tavad ja esemed need, mis kuhugi jõudsid. Nii näiteks saabus Pihkva ja Kagu-Eesti aladele umbes 6. sajandil krivitšitele omistatud pikk-kääbastesse matmise tava, mille puhul rändas siia kanti just tava, mitte krivitšid ise.
Kui aga slaavlased kuhugi füüsiliselt kohale jõudsid, ei kadunud nende uusasunikega asustatud aladelt kuhugi ka läänemeresoomlased ja teised soome-ugrilased, kes ise võisid olla üsnagi erinevatel nii-öelda kultuuritasemetel. Seetõttu erines ka nende suhtumine hilisemasse Novgorodi riiki, mida juhtisid slaavlased.
Slaavlaste enda asuala keskused olid 6. ja 7. sajandil Ilmeni järv ja Volhovi jõe äärsed piirkonnad, mida asustasid põhiliselt Ilmeni sloveenid. Krivitšid aga sisenesid sellel ajal juba otsapidi Pihkva aladele või vähemasti olid selle läheduses. Igatahes on nende mõju ja nende tavade ilmumine selgesti tajutav kas või juba mainitud pikk-kääbaste kasutusele võtuga mitteslaavlaste eri hõimude hulgas.
Pikk selgitav sissejuhatus lubab meil nüüd rääkida ka Staraja Ladogast, mille eestikeelne nimekuju Vana-­Laadoga võeti otse­tõlkena kasutusele Nõu­kogude ajal, sest tollal üritati millegi­pärast vältida paiga skandinaavia­päraseid nimekujusid Aldeigja või Aldeig­juborg. Linnust mainitakse leetopissides legendaarse Rjuriku esimese pealinnana, mida ta olevat 846. aastani kasutanud. Praeguseks on arheoloogia teataval määral kinnitanud seda, mida me oleme harjunud leetopissidest lugema, tõsi, linnuse rajamise ajaga on pandud mööda peaaegu kolmveerand sajandit. Dendrokronoloogia järgi raiuti linnuse ehitamisel kasutatud palgid maha enne 753. aastat.
Jättes kõrvale poolmüütilised ja seniajani vaidlust tekitavad isikud, on tänapäeva muinasteadlased seisukohal, et sellel ajal rajatud linnuse rajamisel on oluline roll olnud skandinaavlastel, kes võisid olla pärit Ojamaalt. Linnuses andsid tooni kolm viikingitele ise­loomulikku pikkmaja. Linnus rajati mõnikümmend aastat enne slaavlaste kohalejõudmist. Idaga hakati aktiivselt kauplema kõige varem 786. aastal, millele osundavad leitud araabia dirhamid. 780. aasta paiku on skandinaavlased pannud tööle araabiapäraste silmadega helmete tööstuse, kus madalal temperatuuril toodeti tuhandeid klaashelmeid, mida kasutati kohalikelt soomeugri hõimu­delt karusnahkade kokkuostul valuutana.
Samal ajal Staraja Ladoga rajamisega on mõni kilomeeter ülesvoolu Volhovi teisele kaldale rajatud muld-kivilinnus (Ljubša), mille tüpoloogia lubab oletada, et selle võisid ehitada slaavlased. Linnus jäetakse maha umbes 9. sajandi teisel poolel, veel enne, kui jõuab moodustu­da Kiievi-Venemaa. Linnus on rajatud varasemale 6.–7. sajandil rajatud soomeugrilaste puidust kaitse­rajatisele, mis 8. sajandil maha põletati. Süüdlastena võiksid kõne alla tulla just skandinaavlased. See varasem kaitse­rajatis omakorda paikneb veel vanemal, umbes juba 3. sajandil tegutsenud kaluri­asulal.
Slaavlased ja skandinaavlased ei olnud omavahel rahujalal, võimalik, et konflikti sekkusid ka soomeugrilased. See selgub tänu sellele, et kümme­kond aastat pärast Staraja Ladoga rajamist on selle kihistuse leidudes märgata jälgi rünnakust ning kuni 9. sajandi kolmekümnendate aastateni on Staraja Ladoga asustuses domineerima hakanud slaavlased: krivitšid ja Ilmeni sloveenid. 830. aasta paiku on Staraja Ladoga taas põlenud ning sellele järgnenud kihis on väga selgesti märgata ainult skandinaavlaste jälgi, milles on väga palju militaarset materjali. Linnusest ja asulast on leitud Skandinaavia sõdurite haudasid, kus hauapanustena on sageli näha Thori vasarakujuline ripats. Skandinaavlaste ajal taas­rajatud Staraja Ladoga uus linnus on tüpoloogiliselt sarnane Ljubšaga (puidu asemel on kivid ja muld), kuid arheo­loogide arvates on seekord selle (taas)rajanud ikkagi skandinaavlased, kes millegipärast on võtnud aluseks slaavlaste meetodid.
860. aasta paiku on kogu tänapäeva Loode-Venemaa osa haaratud tule­kahjudest, mille põhjuseks võib oletada sõjalisi konflikte. Põhimõtteliselt on tulekahjud märgatavad nii Staraja Ladogas kui ka Rjuriku uues linnuses ehk Novgorodis. Maha põletatakse ka Ljubša, mida uuesti üles ei ehitatagi. Sellel ajal nii skandinaavlaste kui ka ilmselt soomeugrilaste mehitatud Ljubša vallidest leitud nooleotsad lubavad oletada, et seda ründasid sloveenid. Pärast seda segaduste aega on Staraja Ladoga elanikkond ainult skandinaavialik ning see linnake ei erine millegi poolest samalaadsetest linnadest Rootsis või Taanis.
890. aasta paiku hakkab üha enam suurenema slaavlaste ja ka soome­ugrilaste osa linnusega seotud linnas ning see suundumus toob kaasa selle, et 10. sajandil Staraja Ladoga slaavistub (kuigi endistviisi on võimalik eristada ka soomeugrilaste esemeid) ning umbes 950. aastal toimub tulekahju linna neis piirkonnis, mida seostatakse skandinaavlastega. Tulekahju ja purustusi seostatakse slaavlaste ja soome­ugrilaste ühise võimuhaaramisega (seda võis toetada Kiievis resideerunud regendist vürstinna Olga). Selle taga­järjel saavad skandinaavlaste märgatavad jäljed Staraja Ladogas ka otsa ning linnast saab juba suhteliselt tüüpiline slaavlaste linn. Tulevane Norra valitseja Eirik Håkonsson üritas küll 997. aastal Staraja Ladogat enda kontrolli alla saada, kuid see ei õnnestunud.
Ei ole ka võimatu, et osa endisi võimu­perekondi rändas mujale Eestisse, kus suudeti end võib-olla ajapikku taaskehtestada, kuid siis juba hoopis teise piirkonna üle.
Igatahes on pärast 1050. aastat selgesti märgatav kaubandusel põhineva varanduse akumuleerumine juba eelkõige Loode-Eestisse ja Põhja-Eestisse. Neist piirkonnist on leitud 11. sajandi neljast viimasest aastakümnest ning 12. sajandi algusest pärit rohkem kui kaheksakümmend aaret – seda on suisa mitu korda rohkem, kui on sellest ajast pärit aardeid leitud üheltki teiselt Lääne­mere maalt.

Loe lisaks

  • Risto-Pearu Koovit
    Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
  • I. Leimus, ja M. Kiudsoo
    Koprad ja hõbe. Tuna 4/2004
  • E. Tõnisson
    Eesti muinaslinnad. 2008
  • С. Л. Кузьмин, А. И. Волковицкий
    Ладожские бастионы и горизонт В Земляного городища (проблемы хронологии) 2002
  • А. А. Селин, А. И Волковицкий
    Большие дома Старой Ладоги. Староладожский сборник 2012

Add Your Heading Text Here

Seotud lood

Kuulsad ehitised

Kuritöö ja karistus

Viikingid

Poliitika

Katastroofid

Arheoloogia

Tagasi Imeline Ajalugu esilehele