• 06.08.24, 06:22

Iru muinaslinnus, Idatee esimene valvur

Enamikule lugejatele pole ehk tundmatu Tallinna lähedal Pirita jõe käärus asuv Iru muinaslinnus, mida tuntakse ka kui Iru Linnapära. Meritsi lääne poolt saabujale oli see esimene maamärk eestlaste maast.
© Robin Raspel
  • © Robin Raspel
Koht sobib linnuse või kindlustatud asula rajamiseks looduslikus mõttes eriti hästi: Pirita jõgi teeb U-kujulise käänu, mille sisse jääb järsk ja kõrge kallas. Kaheosalise muinas­linnuse nõlva kõrgus jõepoolsel osal on 18–19 meetrit ning idapoolsel osal 12 meetrit.
Küllap ei olnud siinse koha kasutamise esimesel etapil vaja rajada isegi muldvalle.

Kui palju on Eestis linnuseid?

Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitse­arhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.

Loe lisaks

  • Risto-Pearu Koovit
    Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Linnuse mõlemas otsas on siiski siiani näha umbes 1–1,5 meetri kõrgust valli. Kolmas vall, keskvall, jagab linnuse kaheks, luues kaks platood või hooviala: põhjapoolse (1000 m2) ja lõuna­poolse (4000 m2). Seega on tegu mitte suure linnusega, vaid meie oludes suhteliselt levinud keskmise suurusega linnusega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Samas pole Iru linnus kunagi tegutsenud nõnda, et mõlemad pooled koos moodustanuksid ühe tervikliku linnuse.
Kui vaadelda Põhjalinnust eraldi, oleks see suuruselt võrreldav Rõugega ning Lõunalinnus meenutaks oma mõõtmetelt pisut Otepääd.
Praeguste teadmiste valguses võisid läänemeresoomlased saabuda Põhja-Eestisse just enam-vähem sellel ajal, mil Iru linnuses on täheldada juba püsivamat asustust, s.o I aastatuhandel eKr. © Mati Hiis / Scanpix / Õhtuleht
  • Praeguste teadmiste valguses võisid läänemeresoomlased saabuda Põhja-Eestisse just enam-vähem sellel ajal, mil Iru linnuses on täheldada juba püsivamat asustust, s.o I aastatuhandel eKr. © Mati Hiis / Scanpix / Õhtuleht

Läänemeresoomlaste saabumine Irusse ja Põhja-Eestisse

Saabunud kuulusid sellesse lääne­meresoome harusse, mis oli teistest eraldunud tänapäeva Moskva oblastis Volga-Oka jõgede piirkonnas umbkaudu IV aastatuhande teises pooles enne Kristust. Toona jagunes lääneuurali keel kolmeks: algsaami, algläänemeresoome ja mordva keeleks.
Varasema rände ajal, võib-olla mõnisada kuni sada aastat enne lääne­mere­soomlaste saabumist Irusse, oli juba osa sellest eraldunud kogu­konnast –algsaamid – saabunud Narva jõele praeguse Joaoru kõrgemale künkale. Vähemasti viitab sellele arheoloogiline leiumaterjal ehk keraamika, mis on väga sarnane Volhovi jõe idapoolse osa keraamikaga. Nende nõud erinevad samal ajal aga Põhja- ja Lääne-Eestis kasutatud keraamikast, mida sel ajal valmistasid just mainitud lääneuurali teise haru – läänemeresoome – hõimud, keda võiksime pidada otseselt meie esivanemateks ja kes saabusid Eesti aladele hoopis tänapäeva Läti kaudu. Nende liikumist on võimalik tuvastada nii Dnepri jõe ülemjooksul kui ka Väina (Daugava) jõe kallastel.
Põhja-Eestisse jõuti n-ö ringiga, asustades esialgu Eesti (ja ka Soome) lääne- ja rannikualad, kust liiguti itta ja sisemaale.
Seega Virumaale üldises mõistes jõudis läänemere­soomeline asustus I aasta­tuhande keskpaiku enne Kristust. Sellest annab aimu nende kaasa toodud tarand­kalmete levik, mis on koopiad idapoolsete soome­ugrilastele surnumajadest. Kõige vanemad neist, mida on arheoloogiliselt uuritud, on Võhma (Tandemäel) ja Kunda (Hiiemäel). Viimasesse maetud inimeste luudelt on võetud ka stabiilsete isotoopide proove, mille analüüsid ütlevad, et maetud olid just saabunud, sündinud olid nad kusagil hoopis mujal. Kus see „mujal“ asus, on veel kahjuks teadmata.
Geneetiliselt olid nad väga lähedased praegustele eestlastele, mis tähendab, et nad erinesid siinsetest varasematest rahvastest. Algsaamid kas assimileeriti läänemeresoomlaste poolt või suruti aladele, kus algsaamide asustus juba eksisteeris, ehk Loode-Venemaale, Karja­lasse ja Soome, sest Põhja-Eestile ise­loomulikud tarandkalmed koos arheo­loogilise materjaliga ilmuvad viimaseil sajandeil enne Kristust juba ka praegusele nn Isuri platoole, mis asub Narva jõest idas. Seega liikusid Viru­maal elanud läänemeresoomlased edasi Narva kanti ja ka Narva-tagustele aladele. Assimileerumine võis toimuda üsna valutult, sest kultuuriliselt ja eriti keeleliselt oldi algsaamide järglastele tollal veel küllalt lähedased.
Oluline on mainida, et tänapäeval on levinud pisut vale arusaam vadjalastest kui Ida-Virumaa põlisasukatest. Sageli kasutatakse selle teooria tõestamiseks teatavaid toponüümilisi nimetusi, mida vägivaldselt seostatakse vadjalastega, kuid mis tihtipeale ei oma vadjalastega mingit seost. Vadjalased kui keelerühm tekkis kõige varem 10.–11. sajandil ja alles 12. sajandist edasi hakkas Viru­maa ja tänapäeva Vadjamaa (ehk Isuri platoo) kultuuriline erinevus süvenema, mistõttu hakkasid keeled lahknema ning sündis omanäoline põhjaeesti mõjutustega keel – vadja keel. Seega, kui Eesti aladele saabus muinasaja lõpus ja 13. sajandil ida poolt Narva jõge mitu lainet Isuri platoo asukaid, siis saame me rääkida juba erinevast ainelisest kultuurist, mida need uus­tulnukad endaga Alutaguse kanti kaasa tõid – tegu on selgelt vadja kultuuuriga, mida suudeti Eesti aladel hoida ning viljeleda sajandeid.
Linnuse avastamise au kuulub baltisaksa ajalooõpetajale Artur Leopold Spreckelsenile, kes võis teostada Irus ka mingeid kaevamisi, millest meil mingit aimu ei ole. Igatahes on tõsisemaid arheoloogilisi kaevamisi Irus toimetatud alates 1936. aastast, mil kaevetööde initsiaator ja juhataja oli arheoloog Artur Vassar. Kohati oli tööde juhataja ka Richard Indreko.
Artur Vassar kaevas Irus ka hiljem, aastail 1952–1958, kuid nii nende kui ka varasemate kaevamistööde põhjal kirjutas Iru varasemast ajaloost kõige põhjalikumalt hoopis arheoloog Valter Lang 1996. aastal („Muistne Rävala“). Lang kaevas aastail 1984–1986 Iru linnuse keskvallil ka ise.
Tõsi, linnuse pronksi- ja eelrooma rauaaegset asustust oli 1970. aastal oma kandidaaditöös („Varane metalliaeg Eestis II a.t. e.m.a kuni meie aja­arvamiseni“) käsitlenud väga põhjalikult ka arheoloog Vello Lõugas.
Siinkohal tuleb mainida, et kõige põhjalikumalt ongi Iru linnustes kaevatud valle, seevastu hoove on uuritud palju vähem.
Linnustest on avastatud ohtrasti nöörkeraamikat (umbkaudu 400 potikildu), seitse kõõbitsat ning ka oletatav tulease, mida saab dateerida III aasta­tuhandesse eKr. Toona elasid Eesti alal kõrvuti erinevat geneetilist päritolu ja tõenäoliselt ka eri keelt kõnelenud kütid-­korilased (kammkeraamika viljelejad) ning juba põhiliselt põllupidamise ja karjakasvatusega tegelenud nöör­keraamika harrastajad. Just viimased leidsid varju Iru mäe otsast.
Vahevall jagas linnuseplatoo kaheks: lõuna- ja põhjapoolseks. © Rahvusarhiiv
  • Vahevall jagas linnuseplatoo kaheks: lõuna- ja põhjapoolseks. © Rahvusarhiiv
Kas see oli ajutine peatuspaik või püsivam asula, seda ei oska me praegu täie kindlusega öelda. Arvestades potikildude kogust, oli arvatavasti tegu püsivama asulakohaga.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Rohkem on meil arheoloogilist materjali pronksiajast ehk 8.–6. sajandist eKr. Sellest ajast pärit leidude koguarv ületab nelja tuhandet. See oli aeg, kui Põhja-Eesti aladele olid saabunud meie esivanemad läänemeresoomlased.
Kas linnus võeti üle varasemalt kultuu­rilt või rajasid saabujad selle ise, seda me ei tea. Just uute tulijate saabumise ajast pärinevad aga selged märgid asulast nii hoonete kui ka koldekohtade kujul. Hoonete jäljed maapinnas ja ka tukid ütlevad veelgi enam: tegemist oli rõhtpalkehitistega.
Pronksiaegset asulakihti on leitud ka väikeselt jõeäärselt platoolt, mis asub linnuse läänepoolse nõlva jalamil. See võib olla jälg pronksiaegsest sadamast. Ehkki sageli võib kohata ühe või teise mäe otsas asunud pronksiaegse asula kohta mõistet „pronksi­aegne kindlustatud asula“, siis Iru puhul ei saa me seda nii kindlalt väita. Nimelt ei ole sellest ajast pärit kindlustustest jälgi siiani veel leitud.
Pärast seda aega on linnus praeguste teadmiste valguses olnud kas vähe­intensiivses kasutuses või hoopiski hülja­tud, kuni eelrooma rauaajast ehk 3.–2. sajandist eKr pärinevad taas mõned esemed. Missugustel põhjustel linnuse ala siis kasutati, me ei tea.

Pikk linnuseajajärk

Kõige pikem ja intensiivsem oli aga nn linnuseajajärk, mis algas umbkaudu 6. sajandil ja kestis kuni 11. sajandi keskpaigani. Sellest ajast teatakse viit kindlustusfaasi, neist kahte lõuna- ja kolme põhjaplatool. Pirita jõe suudmeala moodustas umbes 6. sajandini Tallinna lahes eraldi klindilahelaadse sopi. Hiljemalt 7.–8. sajandiks oli senine sopp ilmselt muutunud praeguseks Pirita jõe suudmeks ning osaks Tallinna lahest. Arvatavasti oli Pirita jõgi, mis lahte suubus, muinasajal tunduvalt kõrgema veetasemega kui praegu. Samuti algasid viljaka mullaga alad tollal enam-vähem Iru linnamäe kohalt.
Seega tundub linnuse intensiivsema kasutamise algus umbes 6. sajandil olevat täiesti mõistetav, sest veerohke Pirita jõe suue oli üha enam avanemas merele ning Iru linnus kõrgus üle liivaluidete kui selge maamärk, mis lubas samal ajal kontrollida ka rannikust mööduvat mereteed.
Seega olid Pirita jõe suudmesse saabu­nud või ka horisondil piki Soome lahte möödunud laevad linnuserahva valvsa pilgu all, muutes linnuse asukoha merelt tulnud ohtude suhtes igati turvaliseks.
Arheoloogia väidabki tänapäeval, et just 6. sajandil võeti esialgu linnusena kasutusele väiksem põhjaplatoo, mille puhul rajati muldvallid selle väiksema platoo mõlemasse otsa: põhjapoolsesse ja praeguse keskvalli kohale.

Artikkel jätkub pärast reklaami

1930. aastate kaevetööd panid aluse ideele Iru linnus rekonstrueerida, kuid need plaanid katkestas sõda. © Rahvusarhiiv
  • 1930. aastate kaevetööd panid aluse ideele Iru linnus rekonstrueerida, kuid need plaanid katkestas sõda. © Rahvusarhiiv
Umbkaudu sajandi pärast on märgata asula tekkimist nii põhjavalli ette (kus tõenäoliselt asus ka sissepääs linnusesse) kui ka lõunaplatoole, millele oli oma sissepääs, mis kulgeb mööda nõlva idajalamilt.
Linnusest ligi 600 kuni 700 meetri kaugusele kirdesse jääb Iru küla, mis tundub olevat asunud seal juba lausa pronksiaja lõpust saadik.
Umbes 700. aastal on põhjalinnus sõja või hooletuse tõttu maha põlenud, ent kuna elutegevus lõunaplatool jätkus, võiks pigem oletada õnnetust.
Viikingiajal ehk 9. sajandil on ka lõuna­platoo saanud endale ümber kindlustatud mullast valli või ka kohati palktara (mille vastu on toetunud mingid hooned). Asula lõunaotsas on see vall olnud kividest.
Iru asulast ja linnusest leitud metallesemed, keraamikajäänused ja lihvimiskivi. © TLÜ arheoloogia teaduskogu arhiiv
  • Iru asulast ja linnusest leitud metallesemed, keraamikajäänused ja lihvimiskivi. © TLÜ arheoloogia teaduskogu arhiiv
Samal ajal ei ole põhjalinnust uuesti kindlustatud. Oletatavasti asus värav lõunalinnusesse endise avaasula sissepääsuteel.
10. sajandi alguses on maha põlenud kogu lõunalinnus ning ka avaasula linnu­se ümber. Seekord võiks õnnetuse välistada. Seejärel on uuesti kasutusele võetud üksnes väiksem põhjaplatoo, mis on saanud väga võimsad kindlustatud vallid. Kohati on kindlustamiseks kasutatud palk- ja kivitõkkeid, mis on olnud eriti massiivsed linnuse mõlemas otsas.
Praeguse keskvalli kohal on olnud ka mingisugune väravakäik, mille kohal on tõenäoliselt kõrgunud kaitsetorn, nagu me võime neid täheldada ka mitmes muinasaja lõpu olulises linnuses, näiteks Pada, Valjala või Varbola linnuses. Sellest ajast on Irust leitud kaks araabia dirhemit, millest üks tuli välja keskvalli alalt ja teine põhjavalli alalt.
10. sajandil on seegi kindlustatud väike­linnus saanud kannatada tules, kuid on ilmsesti taas üles ehitatud. Puudu­vad andmed, et lõunaplatool oleks samal ajal või edaspidi toimunud mingi­sugune intensiivne tegevus. Pigem näib sellel ajal suurem elu­tegevus arenevat linnuse ümber, selle jalamil. 11. sajandi keskel kaovad aga peaaegu kõik inimtegevuse jäljed, vähemasti arheoloogia ei ole tuvastanud midagi peale mõne üksiku leiu. Tõsi, sellest ajajärgust on teada ka kaks friisi münti, mis mõlemad on tulnud välja lõuna­platoolt.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tallinna sünd

Nüüdse Tallinna inimasustus sai 11.–12. sajandil alguse hilisema vanalinna kohal, mis tõenäoliselt oli algul üksnes sesoonne kaubitsemisplats. Selle turvamiseks rajati linnus praegusele Toompeale või hoopis Tõnismäele.
Ajastu nõudmistele kohaselt paiknes kaubitsemiskoht mere lähedal, mitme n-ö administratiivpiirkonna ehk kihelkonna kokkupuutepunktis. See polnud enam ühe jõe ümbruses asunud maavalduste sadamakoht, vaid hoopis laialdasema tagamaaga kaubasadam.
Seoses Tallinna arenemisega toimunud Iru hülgamine ei pruukinud aga olla üldse vägivaldne või sunniviisiline, vaid võis olla hoopis kokkuleppeline – see võis olla seotud just selle uue ning esialgu sesoonse kaubanduskoha kasutusele­võtuga Härjapea jõe suudmes. Selles kokkuleppes võis osaleda ka tolla­ne Iru võimuperekond. Päriselt ei minetanud oma tähtsust ka Pirita jõe alamjooks. Varasemast ümberlaadimiskohast Pirita jõe suudmes kujunes ajapikku välja täiemõõduline sadam ja kaubitsemiskoht, mille tagamaa moodustasid ikka veel põhiliselt jõeäärsed maavaldused. Seega ei tekkinud hilisem Pirita klooster päris tühjale kohale.
Küllap ei hüljatud Iru linnuse ala täielikult, sest huvitava anomaaliana on Iru põhjaplatoo otsavallist ja otsavalli lähedu­sest leitud (import)keraamikatükke, mis on omased Tallinna vara­jasele ajajärgule ehk väga sarnased Tallin­na Raekoja platsilt leituga. Need leiud lubavad meil dateerida teatud sorti tegevuse ilmumise linnusesse umbes 1250. aastasse. On ka täitsa võimalik, et linnus oli pärast 11. sajandit pidevalt kasutusel kui kohaliku tähtsusega kauplemis­koht või turg ning 12.–13. sajandi kihistusest on palju materjali lihtsalt ära küntud. Nimelt oli Iru linnamägi pikalt kasutusel kui põllumaa. Seega võib Iru linnus meid ka tulevikus veel positiivselt üllatada.

Kas asula või kaubanduskeskus?

Kui Rõuge või Irboska olid viikingiaja alguses selgesti kaubandusele orienteeritud, siis Iru olemuse üle vaidlevad nimekad arheoloogid praeguseni. Ühed märgivad selle eduka eksisteerimise eeldusena just kaubandust, ent teised juba viikingiajal alguse saanud ao­-­linnalisust. Sel juhul oli Iru mitte niivõrd kaubanduskeskus, kuivõrd elupaik, kus hakkas arenema käsitöö.
Nagu teada, saab aolinnu jagada tingli­kult kaheks: kaubandus-käsi­töönduslikud asulad või poliitilise võimu keskused. Esimesi hoidis elus elav kaubavahetus ja käsitöö, kuid oma koht oli ka põllumajandusel. Võimu­keskuste-aolinnade puhul oli olulisel kohal ümbruskonna põllumajandustootmine, mida ilmsesti kureeris piirkonna võimuperekond või perekondade liit. Neis asulais olid käsitöö ja kaubandus pisut tagasihoidlikumalt esindatud.
Arheoloog Valter Lang on Iru muistise­kompleksi tõlgendamisel lähtunud määratlustest „linnus“ ja „asula“, välistades kohati muud funktsioonid peale elamise. Pronksiaegset asustuskihti kitsal künka ja jõe vahelisel lääneterrassil on ta näinud tavapärase elamise paigana, mistõttu pakub ta avaasula ja kind­lustatud asula tekkimise põhjusteks sotsiaalseid tegureid ning sellise eristuse olemasolu juba hilispronksi­ajal. Asustuskihti linnuse põhjaotsa ees, mille intensiivsuse kõrgpunkt langeb viikingiaja esimesse poolde, peab Lang tõestuseks asustuse kontsentreerumisest alates 7. sajandist.
Kivikalmete vähesuse põhjal Pirita jõe alamjooksul oletab Lang, et asustus seal üldiselt vähenes, sest Irusse tekkinud tõmbekeskus meelitas ümbruskonna inimesi elama Iru avaasulasse. Osalt võis selline ümberasumisprotsess tema arvates olla koguni sunniviisiline, lähtudes võimuperekonna (-pere­kondade) huvidest. Asustuse kontsentratsiooni tingis seega Langi arvates mitte käsitöö ega kaubanduse areng, vaid mingi sotsiaalne või poliitiline surve ühiskonnas.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Iru linnuse ja Pirita alamjooksu näitel väidab Lang, et viikingiajal kujunes siinse linnusasula ümber vasallide kihi ja neljaastmelise võimupüramiidiga muinaskihelkond. Süsteemi lagunemist põhjendab Lang veel suurema võimu koondumisega, mille tulemusena kujunesid välja ajaloolistest allikatest teadaolevate kihelkondade keskused ja ka maakondlikud struktuurid.
Samuti on ta arvanud, et asulate kadumine linnuste vahetust lähedusest tähendas ka linnuse elanike ja asulates elanud inimeste sotsiaalse lõhe sümbool­set rõhutamist. Teiste sõnadega kaldub ta nägema Iru linnust ja aolinna kui poliitilist võimukeskust.
Arheoloogilised kaevamised 1937. aastal Iru linnamäel. © Rahvusarhiivi filmiarhiiv
  • Arheoloogilised kaevamised 1937. aastal Iru linnamäel. © Rahvusarhiivi filmiarhiiv

Kas Saxo Grammaticus mainis Iru Linnapära?

Taani kroonik Saxo, kes elas umbkaudu aastail 1150–1220, on ilmselt vanadele saagadele tuginedes kirjutanud jutustuse müütilisest Taani (viikingi)kuningast Frodost, kes Kuramaa ründamise ajal võitles merel Rutenia sõjapealiku Trannoga, keda ta võitis ning kes lubas talle andamit maksta. Kuna lubadusest ei peetud kinni, läks kuningas sõja­retkele Ruteniasse, mis teksti järgi paiknes kusagil Austrvegri ehk Idatee ääres.
Arvestades, et sõjakäik oli otseselt seotud laevadega, mis merelt ründasid ja mille puhul mööda jõgesid sõideti ainult loetud kilomeetrid, ei saanud see olla sisemaa ehk Loode-Venemaa. Rutenia esimeseks rünnatavaks linnaks nimetatakse Rotala linna, mida kaitses jõgi. Selleks, et linnani pääseda, tuli jõe taltsutamiseks hakata seda kanalite abil kuivendama. Kui jõgi oli alistatud, sai rünnata linnust ning see vallutati.
Pärast Rotala vallutamist otsustati vallutada ka järgmine oluline piirkonna linn – Paltisca. See olevat olnud veel võimsam kui Rotala ja selle võitmiseks pidi kuningas Frodo kasutama kavalust. Levitades kuuldusi enda surma kohta ning etendades matuseid, uinutas ta Paltisca kuninga Vespasiuse valvsuse; too otsustas, et olles saavutanud võidu, võiks enamiku linna kaitsnud mehi koju lasta ja hakata pidu pidama. Pärast seda ründas Frodo linna, kus oli üksnes käpu­täis kaitsjaid ja pidutsev kuningas. Ta tappis kuninga ja vallutas Paltisca.
Arheoloog Marika Mägi on üsna veenvalt tõestanud, et Rutenia ei saanud asuda Vana-Venes, nagu Paltisca ei saanud olla Polotsk. Et Rotala asetses jõekäärus ning peale jõe enda ei olnud linnuse kaitseks suurt midagi enamat rajatud, siis on üsna tõenäoline, et Rotala võiks olla Iru linnus ja Paltisca võiks tähistada kas Pada või Purtset või miks mitte ka Padiset ning tegevus toimus viikingiaja alguses. Ühtlasi oleks see siis Iru linnuse kirjalik esmamainimine.
Rotala nimi sarnaneb muidugi palju enam Rafalaga või siis Rotaliaga Läänemaal (viimane nimi on teada küll alles 13. sajandist), kuid kohanimed võivad minevikus esineda täiesti tundmatul kujul või äravahetatuna, nagu me kirjutasime eelmises Imelises Ajaloos, kus Pihkva võis enne Pihkvaks saamist kanda hoopis Irboska nime, ent samas tänapäeva Irboska varasemat nime me ei teagi.
Umbes 11. sajandil see surve kadus ning asustus paiknes taas laiali, mis ühtlasi tõestab, et kaubandus polnud nende protsesside puhul oluline. Põhja-Eesti rannalähedaste linnuste ja nende kõrvale tekkinud asulate paiknemine mitte vahetult mererannal, vaid jõgede ääres, mõned kilomeetrid sisemaa pool, viitavat Langi arvates samuti sellele, et nende tekkimine pole seotud kaubanduse arenguga.
Arheoloog Marika Mägi, kes ka ise 2006. aastal Irus kaevas, pakub vastupidi välja Iru olulisuse just kaubitsemis- ja sadamakohana, mille puhul avaasula kasvamine oli nii-öelda loomulik ehk kaasnev nähtus. Pealegi peab ta olu­liseks ka põlluharimiseks sobivate muldade leidumist Iru ümbruses, mistõttu tekkis läheduses asuv Iru küla ise­seisvalt kui agraarne asustusüksus ega ole otseselt seotud Iru linnuse tekkimisega. Küll aga võisid need üksteist täiendada, eksisteerides teatud aja­vahemikul sümbioosis.
Arvatavasti on Iru küla olnud juba aastatuhandeid ühesama koha peal, mida kaudselt tõestab näiteks see, et ka 17. sajandi kaartidel kujutatakse Iru küla enam-vähem samas kohas kus tänapäevalgi.
Mägi arvates viitab jõeäärne asukoht kindlustatud künka kõrval tõenäoliselt pigem kaubanduskeskusele, mitte inimeste tavapärasele elukohale. Viikingi­ajal kaubitseti sellistes kohtades nii maismaateid kui ka jõge pidi kohale toodud kaupadega, mis ei olnud üksnes kohalikku päritolu.
Sellistesse kohtadesse ilmusid varem või hiljem ka käsitöölised (sealhulgas sepad), kes pakkusid oma teenuseid ja tooteid. Ka ei sobi ümbritsevate põllumaade suurus ja nende asukohtade püsivus kokku linnuse ja avaasula väide­tava suurenemisega – pidevalt ühesuguse suurusega tagamaa ei oleks suutnud toita üha kasvava elanik­konnaga avaasulat.
Avaasula ja linnuse arheoloogiline leiumaterjal ei võimalda otseselt määratleda, kas üsna rohkearvuline elanikkond ja käsitöölised tegutsesid neis paigus aasta ringi või üksnes hooajati. Kogemused Skandinaaviaga, kus sadama- ja kaubitsemis­kohad ilmuvad arheoloogilises materjalis välja just alates 6. sajandist, lubaksid väita, et pigem oldi kohal üksnes sesoonselt ning väljas­pool hooaega viibis linnuses ainult pisike valvesalk, kes võis hoida korda ka linnu­se kõrval olnud asulas. Senised leiud ei luba erinevalt mitmest teisest Imelises Ajaloos varem käsitletud linnusest oletada ka võimuperekonna pidevat kohalolekut.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Arheoloog ja numismaatik Mauri Kiudsoo seob Iru linnuse tekke ja kasvu viikingiaja ühe olulisima kaubateega –Austrvegri ehk Idateega – ja selle turvamisega. See tee sai alguse tollasest Skandinaavia suurimast kaubandus­keskusest Birkast ehk Hedebyst. Meretee möödus Ahvenamaa ja Edela-Soome rannikust ning pöördus praeguse Tallinna lahe kohal Soome lahe lõuna­kaldale, kust jätkus ida suunas.

Idatee valvur

Eesti põhjarannik oli seilamiseks selgelt ohutum, kuna Soome rannaala on palju kaljusema ja käärulisema profiiliga. Samuti oli tollane Soome lahe põhja­kallas märksa hõredamini asustatud ja see oli arvatavasti probleemiks siduvate lepete sõlmimisel, millega tagada nn kaubarahu. Kaubarahu võimaldas ohutut maabumist kas või sobiva ilma ootamiseks, ilma et pidanuks kartma röövlite ohvriks langemist.
Tallinna ja Naissaare juures oli soodsaim koht Soome lahe ületamiseks, kuna ilusa ilmaga ei kadunud sel marsruudil maa kordagi silmist. Edasi kulges põhiline kaubatee piki Neeva jõge, Laado­ga järve ja Volhovi jõge edelasse kuni Ilmjärveni (Ilmeni järveni). Volhovi jõe ääres Laadoga lähedal asus ka Staraja Ladoga kaubandusasula. Ilmjärve juures kujuneski 900. aasta paiku välja Novgordi linn (hiljem juba Veliki Novgorod), mida Skandinaavia allikad nimetavad Holmgardriks ja saksa allikad Ostrogardiks.
Ilmjärvelt viis kaubatee edasi mööda Lovati jõge edela suunas, ületas Gnjoz­dovo kaudu veelahkme ning läks siis Dnepri jõge mööda Mustale merele ja Bütsantsi.
Linnuse jalami lääneplatool võis viikingiajal asuda sadamakoht. Ehkki peamine sadam asus Pirita jõe suudmes, võis ka linnusesadamasse jõuda osa kaugkaubanduse kaupadest ning seal võis tegutseda piirkondlik turg. © Robin Raspel
  • Linnuse jalami lääneplatool võis viikingiajal asuda sadamakoht. Ehkki peamine sadam asus Pirita jõe suudmes, võis ka linnusesadamasse jõuda osa kaugkaubanduse kaupadest ning seal võis tegutseda piirkondlik turg. © Robin Raspel
Teine oluline veetee sai alguse praeguse Narva juurest, kulges üle Peipsi ja Pihkva järve ning piki Velikaja ja Issa jõge, läbis Sebeži järvede piirkonna ja Daugava ülemjooksu, kuni ühines Gnjoz­dovo juures põhiharuga; selle kaudu peeti ilmselt ühendust Ülem-Dnepri piirkondadega. Selle veetee abil rikastusid eelkõige Irboska, Pihkva ja ka ilmselt Rõuge. Küllap oli Iru linnus esimene maamärk, mida merelt tulija üle luidete nägi ja mille puhul ta võis kindel olla, et seal maabumisel ootab teda ees mitte taplus, vaid pigem puhkus. See oli eestlaste püstitatud maamärk ning eestlaste tagatud ja turvatud sadam; ilmselt said eestlased selle eest ka päris korralikku tasu. Arvatavasti kogunes see tasu ühe võimuperekonna või kitsa ringkonna kätte.
Päris tükk aega oli Iru eestlastest esimene maamärk, kui liiguti ida suunas, ning viimane, kui sõideti läände. See ei muutunud ka 11. sajandil, mil üha enam hakkas kasutust leidma uus meretee, mis lähtus Ojamaalt, läbis Muhu ja mandri vahelise Suure väina, kuid jõudis ikkagi otsaga Tallinna lahte. Seega võime me Iru linnust päris mitme viikingiaegse sajandi võtmes nimetada Idatee valvuriks.
Ehkki linnused olid kaubitsemis­kohtade juures võrdlemisi laialt levinud nähtus, oli linnuste otstarve enamasti rohkem kui üksnes kaitse. Vahetult kaubakohtade juures asunud linnuseid kasutati ilmselt ka n-ö turvatud laona (sh Tallinna uut linnust), ning kui merelt ähvardas vahetu oht, siis sai sinna ka varjuda. Järelikult oli tegu ka sõjalise tugipunktiga, kuid sageli oli linnu­sel ka poliitilise keskuse või võimu manifestatsiooni roll.
Põhjamaade kogemusest lähtudes võis Iru linnus nagu paljud teisedki muinasaegsed linnused funktsioneerida ühtlasi kultuskohana, kus viidi täide religiooniga seotud rituaale. Iru linnusest on leitud ükskuid inimluid ning põhjavallist on teada ka üks lapsematus, mis on dateeritud 13. sajandi algusesse. Kuivõrd mahajäetud Iru linnus sellal tegelikult oli, me päris täpselt ei tea, samas näib, et linnusekohal oli endistviisi mingisugune spirituaalne või rituaalne tähendus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kas Irus asus ka muistne sadam?

Loogiline oleks oletada, et kuna tegu oli veeäärse linnuse ja asulaga, siis võis siin paikneda ka sobiv randumiskoht ehk muinassadam. Samas ei sobinud muinasaegne Pirita jõgi oma kiire­voolulisuse tõttu, vähemasti alam­jooksul, näiteks talveteeks. Ka veeteena polnud jõgi ilmsesti Irust eriti palju kaugemal kasutatav, mistõttu on kahtlane, et siinne linnusasula ise olnuks sobiv ümberlaadimis- või hoiustamiskoht edasiseks kaugkaubanduse transiidiks. Seega, milleks sadam, kui Irust suudeti mõne kilomeetri kaugusel Pirita jõe suudmes asunud randumispaika kontrollida ka ilma veeteeta? Seda enam, et praeguseni ei ole leitud ühtegi sillakonstruktsiooni või rajatist, mida saaks seostada sildumisega.
Arvestades Pirita jõe liivakallast, mis on eriti erosioonialdis, ning intensiivset hilisemat ehitustegevust, ei ole nii­suguste tarindite leidmiseks vast lootust ka tulevikus.
Samas ei tähenda Iru sobimatus transiit­sadamaks seda, et see ei oleks sobinud oluliseks kohalikuks turu- või kauplemiskohaks. Midagi sellest, mis toodi paatidega Pirita suudme turvalisse sadamsse, et jätkata sealt soodsatel oludel teed idasse või läände, jõudis nähtavasti ka Irus asunud turukohale, kasutades selleks jõge. Oletatavasti asus Iru jõesadam samas kohas, kust leiti jälgi juba pronksiaegsest asulakihist, ehk umbes 11 meetri laiusel ja 70 meetri pikkusel läänepoolsel terrassil.
Palju avaram idapoolne terrass on kahjuks ilma mingi kutuurikihita, nagu tuvastas 2007. aasta inspektsioon. Toona avastatud pruunikas muld kinnitas, et see ala oli kevaditi pidevalt üle ujutatud nagu suur osa Pirita jõe lammist tänapäevalgi. 2006. aasta proovikaevamised lääneterrassil tõid aga välja kolm eri ajastutest pärinevat kultuuri­kihti, mis on omavahel eraldatud liivast või liivasegusest mullast vahekihtidega ja mis kõik sobitusid 6.–11. sajandisse. Pronksiaegset asulakihti 2006. aastal enam ei tuvastatud.
Iru nõlvadelt avanes üle muinaspõldude ja luidete, kus tollal kasvasid üksikud puud, selge vaade Pirita jõe suudmele ja Tallinna lahele. © Robin Raspel
  • Iru nõlvadelt avanes üle muinaspõldude ja luidete, kus tollal kasvasid üksikud puud, selge vaade Pirita jõe suudmele ja Tallinna lahele. © Robin Raspel

Iru küla on igivana

Ilmselt on Iru küla tekkinud hiljemalt varasel rauaajal, aga võib-olla isegi veel varem ehk enne seda, kui Iru linnusesse või piirkonda ilmusid lääne­meresoomlased. Vähemasti võiks nii interpreteerida mõnda kivikirstkalmet, mis on ehk seotud just Iru külaga ja olid iseloomulikud inimestele, kes elasid siin enne läänemeresoomlaste tulekut. Viimased tõid endaga kaasa tarandkalmete kasutamise moe.
Tõsi küll, varajased – nn Kurevere tüüpi – tarandkalmed võivad olla ka kunagised ümarkalmed ehk enamasti kivikirstkalmed, mis on ümbritsetud arvukatest väikestest ja korra­päratutest taranditest, kuid Iru külaga seotud kalmed ei meenuta seda tüüpi tarandkalmeid. Materjal, mida on leitud Iruga seotud kalmetest, annab meile väga erinevaid dateeringuid, samas võivad paljud hilisema ajaga seotud esemed osutada lihtsalt juba tükk aega varem rajatud kalmete taas­kasutamisele.
Millised olid Iru küla ja linnuse ning sealse asula suhted viimaste õitseajal, ei ole selged. Arvatavasti oli küla tollase kohaliku võimuperekonna või -perekondade omandis ning külas toimu­nu oli sellal sõltuvuses linnuses ja aolinnas toimuvast.
Pärast linnuse ja sealsete asulate hülgamist jätkas küla aga toimimist. Sellest annavad tunnistust muinas­põllud. Osa neist rajati lausa Iru linnamäele endale.
Millised olid Iru küla ja uue võimukeskuse Tallinna suhted, ei ole samuti päris selge. Võimalik, et Iru piirkonna juht või isand oli osaline kokkuleppes, mis tagas Tallinna kaubasadama tegevu­se, ning sai osa kasumist.
Iru küla on kirjalikult leidnud esma­mainimist alles 1241. aastal (erinevalt Iru linnusest, mida me tollastest kirjalikest allikaist ei leia). Siis öeldi selle kohta „Taani hindamisraamatus“ Hirwæ, mille suurus oli 7 adra­maad ning mis kuulus Schermbeckedele. See perekond oli ehk Taani kuninga vasall, kes oli pärit kuningale kuulunud n-ö saksakeelsest Taani osast. Seega oli küla sellel ajal juba liikunud uute tulijate omandisse.
Küla on selles kontekstis suhteline mõiste, sest küla nn kogukonnamaa ulatus palju kaugemale kui küla piir. Nii kuulus külale arvatavasti mingi osa tänapäevasest Lasnamäest ning ka mingi osa Laiaküla ja Lepiku asumi maadest. Ka Aegna on mingil ajal kuulu­nud külakogukonnale.
Külakogukond on samuti suhteline mõiste ning ju näeme me siin mingi­sugust virvendust kunagisest Iru küla eestlasest isanda või vallutuseelse võimperekonna omandist.
Mõeldes vast oma tulevasele hingeõnnistusele, kinkis uuusmaasaajate teise või kolmanda põlvkonna esindaja, rüütel Schermbecke, Iru küla koos kogukonna maadega 1359. aastal Püha Vaimu seegile. Annetus pidi tagama piisava sissetuleku seegi ülalpidamiseks.
Reformatsioon ja Liivi sõda tegid omad korrektuurid ning Iru küla (ilma kogukonna maadeta) liideti 16. sajandil tollal linnale kuulunud Väo mõisa omandisse. See Iru linnusest umbes üks kilomeeter läänes asunud mõis oli muideks üks esimesi linna­mõisu, mis 15. sajandi alguses rajati. Kas seda tehti n-ö tühjale kohale või oli seal juba varem näiteks ordule kuulunud mõis või resideerusid seal hoopis mainitud rüütli siia saabunud esiisad, seda me ei tea.
Igatahes siis, kui Väo mõis läks 17. sajandil von Tiesenhausenitele, liideti küla 1734. aastal Nehatu linna­mõisa valdustega, kuid sada aastat hiljem ehk 1834. aastal, mil Väo mõis oli taas linna omandis, otsustati küla taas liita Väo mõisa valdustega.
Eesti Vabariigi tulles oli Iru esialgu osa Nehatu vallast, kuid 1939. aastal moodustati Iru vald, mille koosseisu kuulus ka küla.
Aastail 1945–1946 liideti Tallinnaga Iru-Lepiku küla ja Iru vanadekodu maa-ala ning 1970. aastail ühendati linnaga ka Iru küla.
Varasemate kaevamiste käigus leiti samadest 6.–11. sajandi kihtidest üksteise kõrval väga tihedasti paiknenud hoonete jäänused, mis seisid terrassi jõepoolses servas, jättes linnuse jalami ja hoonete vahele umbes 3–6 meetri laiuse ehitistest vaba ala. Tihe hoonestus piki veeserva on üsna iseloomulik paljudele Skandinaavia sadama- ja kaubitsemis­kohtadele, kus seesugused hooned olid laod, töökojad ning ka kaubitsemis­kohad, mille ees (vastu nõlva jalamit) paiknes avatud ala, kus sai vabalt liigelda.
Tuleme nüüd tagasi 2006. aastal tuvastatud vahekihtide juurde. Kõige hilisem liivast vahekiht paikneb kohas, mis eristab eelviikingiaegset ning 9.–10. sajandi kultuurikihti. Tegu oli tahtlikult terrassile laotatud umbes 50 sentimeetri paksuse liivakihiga, kus ei esinenud peaaegu ühtegi leidu. llmsesti kaeti sellisel moel vanade hoonete jäänu­sed, et tasandada pinda, rajamaks uusi hooneid. See kõik on väga sarnane Skandinaavia suuremates viikingiaja sadamakohtades toimunuga; seal kaeti samuti suuri alasid liivakihtidega, mille peale ehitati uued hooned. Skandinaavia ajaloolased märgivad, et selline tegevus –sunniviisil lammutada kõik hooned, et need seejärel uuesti ühes ehitada – näitab enamasti sadamat omanud võimu­perekonna tugevust.
Kui rauaaja teise poole suurmaa­omanike või võimuperekondade sadama­kohtade tagamaaks võis olla üksnes mõni talu või küla, siis mida suuremaks muutusid sadamakohad, seda suuremaks pidid muutuma ka tagamaad, koosnedes lõpuks mitmest külast või olulisemate sadamakohtade puhul ka tervest piirkonnast. 8.–11. sajandil hakkas Eestis võim üha enam konsolideeruma kitsa­ma eliidi kätte ja kujunesid suuremad võimupiirkonnad. Protsess kiirenes veelgi 11. sajandi lõpul ja 12. sajandil. Sama muutus toimus ka Eesti naaber­aladel, näiteks Ojamaa rahvusvaheline kaubandus koondus kuude suuremasse sadamakohta, millest keskaja alguseks oli alles ainult Visby.

Loe lisaks

  • Marika Mägi
    2007, „Iru linnusest Püha Birgitta kloostrini“
  • Marika Mägi
    2015, „Rafala“ Valter Lang, 1996, „Muistne Rävala“
  • Evald Tõnisson
    2008, „Eesti Muinaslinnad“
  • Risto-Pearu Koovit
    Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025

Seotud lood

Kuulsad ehitised

Kuritöö ja karistus

Viikingid

Poliitika

Katastroofid

Arheoloogia

Tagasi Imeline Ajalugu esilehele