• 03.10.25, 16:59

Sügis 1939: Eesti sai endale moodsad reisilennukid

Eesti riigi osalusel asutatud lennufirma Ago sai 1939. aasta 5. oktoobril Saksamaalt kätte esimese tuliuue reisilennuki Junkers Ju 52/3m.
Sügis 1939: Eesti sai endale moodsad reisilennukid
  • Foto: Eesti Ajaloomuuseum
Tallinnas Ülemiste lennuväljal maandunud 15-kohaline lennuk kandis sabal, tiibadel ja külgedel Saksa haakristi ja Saksa registreerimistunnuseid. Need asendati Tallinnas Eesti lipuvärvidega ja registreerimistunnusega ES-AGO.
„Vastuvõtjad on kohe nobedad Ju-52 sisemusega tutvuma. Pole tõepoolest midagi laita,“ kirjutas ajaleht Uus Eesti. „Kõikjal nägusust ja otstarbekohasust. Seintel eestikeelsed juhisplakatid; iga istme kohal väike lamp lugemise hõlbustamiseks öisel lennul. Suitsetamine Ju-52 kabiinis pole surmapatt, sest iga istme juures on seinasse ehitatud väike tuhatoos. Asjatundjad heidavad pilgu juhiruumi. Kuuldub kiitev tunnustus: „Korralik töö. Mõõduriistasid nii palju, et võtab otse silmad kirjuks!““
Lennufirma Ago ostis Saksamaalt kaks Junkers Ju 52 lennukit 680 000 krooni eest, teine lennumasin jõudis Eestisse 19. oktoobril. Lennukite üleandmine nihkus plaanitust hilisemaks vahepeal alanud Teise maailmasõja tõttu ning liinilendude alustamist takistas Talvesõja puhkemine.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Agol õnnestus Tallinn-Helsingi, Tallinn-Stockholmi ja Tallinn-Riia-Königsbergi liinid avada alles 1940. aasta kevadel. Juba sama aasta suvel okupeeris Nõukogude Liit Eesti ning Ago ja tema uued lennukid natsionaliseeriti septembris. 1941. aata juunis viidi mõlemad lennukid Nõukogude Liitu ja nende edasine saatus on teadmata.
Junkers Jy 52-3m tüüpi oli ka Soome lennufirma Aero O/Y lennuk Kaleva, mille Nõukogude sõjalennukid 1940. aasta 14. juunil Läänemere kohal teel Tallinnast Helsingisse alla tulistasid.

Seotud lood

Kuulsad ehitised

Kuritöö ja karistus

Viikingid

Poliitika

Katastroofid

Arheoloogia

Tagasi Imeline Ajalugu esilehele