Esimene linnus rajati Tartusse Emajõe koolmekoha kaitseks ja selle peremees oli Lõuna-Eesti toonase keskuse Otepää võimuperekond. Millegipärast äratas see tagasihoidlik eelpost Vana-Vene vürstide huvi ja vallutushimu.
lmselt kõik, kes on Tartus käinud, teavad, kus asub Tartu ülikooli tähetorn. Tänapäeval tähistab just see 19. sajandist pärit ehitis, mis jääb Toomemäena tuntud neemiku idaosa serva, kunagise Tartu muinaslinnuse asupaika. See koht tundub linnuse asupaigaks hästi sobivat, sest just see osa neemikust oli juba jääaja lõppedes eraldatud muust mäest põhja-lõunasuunalise sügava vaoga ehk loodusliku vallikraaviga.
Hilisemate ehituste ja ümberehituste käigus, mille puhul kõige olulisem oli piiskopilinnuse rajamine, on muinasaegne pinnasereljeef väga põhjalikult muutunud, mistõttu puudub meil täpsem arusaam, kui suur võis eestlaste linnus omal ajal olla. On oletatud, et linnuse õuepinna suurus vallutuse ajal ulatus kuni 6000 ruutmeetrini, mis teeks selle küll pisut suuremaks Otepää linnusest, kuid tegemist oleks ikkagi keskmise suurusega linnusega.
Linnuse tugevamad vallutuseaegsed kindlustused asusid tõenäoliselt lääne- ja loodeküljel, kus peale valli, vallikraavi ja värava (mis omas vallutussõja viimases faasis ka tõstesilda) võis paikneda kõrge tornitaoline ehitis.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui palju on Eestis linnuseid?
Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitsearhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Linnus koolmekoha kaitseks
Aastail 1956–1958 ja 1969 kaevas muinaslinnuse ala arheoloog Vilma Juliane Trummal. Kokku kaevati tema juhtimsel läbi peaaegu 600 ruutmeetri suurune ala. Muinaslinnuse põhjaosa alale rajatud kaevandis oli kultuurikihi paksus 1,6–6 meetrit.
Hoolimata vallutuseelse kihi segatusest on linnuse kaevamiste käigus kogutud siiski rikkalik muinasajast pärit esemeline leiumaterjal. Aastail 1979 ja 1980 toimetas linnuse alal kaevamistöid arheoloog Ain Mäesalu, kes tuvastas 10.–11. sajandi kaitseehitiste jäänused, mis olid säilinud kolme palgikorra kõrguselt. Neid pikiseinu omavahel ühendanud põikseinad olid täidetud liiva ja kividega. Välist seina toestas madal liivakuhjatis.
Mäesalu leidis toona linnuse lääne- ja loodeküljelt mitu ehitusjärku, kuid kahjuks jäi selgusetuks, kuidas võisid linnuse sisemuses paikneda muinasaegsed hooned ja rajatised.
Ühe sealse hoone rusude vahelt leiti koos söestunud viljaga kaks käsikivipoolmikku ning see tähistab suhteliselt moodsa viljajahvatamisvahendi kasutamist Tartus juba arvatavasti enne sakslaste saabumist.
Kõigi mainitud kaevamiste leiumaterjalide analüüsi tulemusena on oletatud, et muinaseestlased rajasid Toomemäele linnuse, mille juurde tekkis hiljemalt umbes 700. aastal paikne asula.

- Eestlaste linnus paiknes enam-vähem samas kohas, kus praegu asub Tartu ülikooli tähetorn. © Kristjan Teedema / Tartu Postimees / Scanpix
Oma ajastule iseloomulikult võis see viikingiajaeelne linnus tugineda üksnes vallidele. Muidugi ei saa välistada ka, et seal oli pihttara. Tõenäoliselt ei olnud linnuses toona suuremal arvul püsielanikke.
On spekuleeritud, et sellise linnuse rajamise põhjus võis olla lähikonnas asunud Emajõe ületamiseks sobiliku koha olemasolu. Pealegi muutus Emajõgi ja sellega seotud jõgikond just sellel ajal ehk 6.–7. sajandil oluliseks sisemaiseks veetee osaks, mis ühendas Põhja-Tartumaad ja Kagu-Eestit tähtsa kaubandusteega ehk varjaagide-eelse Idateega. Meenutagem, et see oli veetee, mis sai alguse Peipsi ja Pihkva järvest, kust liiguti edasi mööda Velikaja ja Issa jõge ning Sebeži järvede piirkonna ja Daugava ülemjooksu kaudu, kuni Gnjozdovo juures jõuti suure veetee peale, mille kaudu peeti ühendust Ülem-Dnepri piirkondadega.
Teisalt oli Emajõgi koos oma lisajõgedega ise oluline sisemaine veetee, mis võis enne keskaegseid maakerkeid olla Viljandi ja Pärnu jõgede kaudu ühenduses ka Läänemerega.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Päris kindlasti läbis aga Tartut juba tollel ajal Põhja-Eestit Pihkvaga ja Irboskaga ühendanud muistne maismaine ühendustee.
Tõsi küll, sellest varasemast ajast pärinevaid esemeid on leitud vähe, mistõttu arvab osa ajaloolasi, et algne linnus võis olla väheoluline. See kõlab üpris loogiliselt, sest nähtavasti ei oleks mitu piirkonnas juba eksisteerinud ja kaubandusest sõltunud võimukeskust ilma võitluseta lubanud tekkida uuel konkurendil, kes hakanuks mõjutama nende seniseid kauplemisvõimalusi.
Seni ei ole aga leitud jälgi sellest, et varajast Tartut oleks keegi rünnanud, mistõttu on tõenäoline, et Tartu linnuse algne funktsioon oli turvata koolmekohta ning see rajati kokkulepel, mille osalised võisid olla näiteks Otepää ja mõne teise olulise sõlpunkti võimuperekond või -perekonnad.

- Koduveistest suurematel ja sihvakamatel tarvastel polnud looduslikke vaenlasi ning nad said kergesti jagu ka huntidest. © Heinrich Harder / Wikimedia Commons
Tartu sai oma nimel tarvalt
Tartu saksakeelne nimi Dorpat tuleb arvatavasti „Henriku Liivimaa kroonikas“ kasutatud eestikeelsest nimest. Paul Alvre hinnangu kohaselt on Tartu nime taga ürgveise vana nimetus „tarvas“, mis võis käänduda nii tarvas-tarva kui ka tarvas-tarba (nagu varvas-varba). See seletus kõlab kõige tõepärasemana, sest loomanimetused oli linnuste nimetamistel Eestis muinasajal suhteliselt tavalised: Varbola, Otepää, Iru jne.
Tarvast tuletatud kohanimesid on Eestis teisigi: Tarva, Tarvastu, Tarvasjõgi ja loomulikult Tarvanpää Virumaal, mida on nimetatud ka „Henriku Liivimaa kroonikas“. Seda enam, et kogu läänemeresoome keelealal on loomanimetused kohanimedes väga tavalised.
Tõsi, Karl August Hermanni oletusel oli nimi Tarbatu seotud müütilise eestlaste jumala Taaraga. Tarbatu algvorm olevat Taara padu, mis olevat tähendanud Taara orgu. Eesti ja naabermaade rahvapärimuses kahjuks puuduvad igasugused jäljed Taarast. Samuti ei tunne me Eestis Tharapita nime sisaldavaid kohanimesid. Seega on jumal Taara hüpoteetiline olend, kes põhineb Henriku kroonikas mainitud saarlaste suurel jumalal Tharapital.
Kuigi kohanimi Tarbata on tõesti kõlalt sarnane Henriku mainitud Tharapitaga, on siiski üpris ebatõenäoline, et neid nimesid ühendaks muu kui kõlaline sarnasus. Tharapitat mainib Henrik kahel korral seoses saarlastega, kuid muinasaegse Saaremaa ja Kagu-Eesti keelelised erinevused olid sel ajal väga suured. Küllap vajati paljude väljendite ja tähenduste selgitamiseks tõlgi abi, mistõttu on kahtlane, et kõnesolevat jumalust nimetati mõlemas kohas sama nimega.
Alles 17. sajandi lõpus hakati Tharapitat samastama Skandinaavia muinasjumala Thoriga, mistõttu toonased mitte-eesti soost kirjamehed (eelkõige kroonikud Thomas Hiärn ja Christian Kelch) panid eestlastele suhu sõjahüüu „Thor avita!“.
Tartu leidude arvukus hakkab alates 10. sajandist kasvama ja see tähendab, et kõigest hoolimata hakkas Tartu tähtsus pisitasa suurenema, kuni saavutas 11. sajandi keskapaigas oma esimese olulisuse kõrghetke.
Siinkohal tasub mainida, et viikingiajal oli Põhja-Tartumaal ja Kagu-Eestis kasutusel päris palju linnuseid, kõik enamasti koos asulatega, ning need kaks piirkonda olid väga sarnased. Teadaolevalt eksisteerisid viikingiajal Alatskivi Kalevipoja sängi, Tarakvere, Saadjärve, Kurista, Kassinurme, Lähte, Alt Laari, Kuigatsi, Nooska, Otepää, Peedu, Rõuge, Tartu, Tilleoru, Truuta ja Võuküla linnus, mille puhul näib, et ükski neist ei domineerinud teiste üle.
Kõik hakkas muutuma 11. sajandil, mil Kagu-Eestis hakkas domineerima Otepää linnus, samal ajal kui Põhja-Tartumaal ilmselget liidrit ei tekkinud. Seal olid suhteliselt endisel kujul ikka kasutusel Alatskivi Kalevipoja sängi, Kassinurme, Saadjärve, Kalana, Kurista, Ripuka ja Reastvere linnus.
Põhja-Tartumaale on iseloomulik, et linnused-keskused ei muutnud oma asukohta, vaid need ehitati võimsamaks, kuigi mõni väiksem linnus ka hüljati. Mahajätmise põhjuseks võisid olla näiteks kaubandusmarsruutide muutumine ja/või piiritaguste sidemete kadumine, mistõttu mitu kohta n-ö tagamaastusid.
Kas Tartu on Eesti vanim linn?
Tulles nüüd tagasi Tartu juurde, ei saa me muidugi üle ega ümber vanimast teatest Tartu kohta Nestori kroonikas, mis räägib sündmustest 1030. aastal: „Jaroslav võttis Belzi [linn Lvivi oblastis – toim]. Ja Jaroslavile sündis neljas poeg ja ta pani talle nimeks Vsevolod. Samal aastal läks Jaroslav Tšuudimaale, alistas nad ja rajas Jurjevi linna. Samal ajal suri Poolas Boleslav Suur ja Poola maal toimus mäss: pärast mässu tapsid inimesed oma piiskoppe ja preestreid ja bojaare ning tekkis mäss ka nende seas.“
Artikkel jätkub pärast reklaami
Jurjevi nimetamisest linnaks ei tasu teha kaugeleulatuvaid järeldusi. Linn ehk grad ei olnud leetopissi kontekstis päris linn nagu Novgorod samal ajal ehk siis enam kui 100 aastat pärast Rjuriku linnuse rajamist. Novgorodi ja ka Staraja-Ladogat ei rajatud ju kohe linnana. Kuigi Novgorod muutus selleks üsna kiiresti, siis Staraja-Ladoga ei arenenudki linnaks. Vana-Vene kroonikad nimetavad linnaks ehk grad’iks ka Otepääd ja Varbolat. Samas kasutati toonase suure keskuse Keava puhul hoopis mõistet osek.

- Valik linnusest leitud arheoloogilisi leide. © Tartu Linnaajaloo Muuseumid / Tartu Linnamuuseum
Tänapäeval ongi osa Vene ajaloolasi seisukohal, et pigem oleks vähemasti esmamainimiste puhul kohasem kasutada nimetust gorodištše ehk kindlustus. Eesti keeles on meil samas tähenduses kasutusel mõiste „linnus“. Seega võiks Jurjevit nimetada ikkagi linnuseks, mille kas taasrajas või ehitas võimsamaks Kiievi-Vene suurvürst Jaroslav Tark. Peagi tekkisid sinna ka kaubahoovid ehk torgovõje rjadõ.
Kuna kroonikas ei mainita eestlaste linnuse eelnevat piiramist, on üsna tõenäoline, et muinaslinnus polnud venelaste saabudes enam aktiivses kasutuses. Näib, et mingi osa Ugandist või isegi suurem osa Kagu-Eestist liideti Kiievi suurvürstiriigiga kui Jaroslavi isiklik valdus, mis oli tollane Kiievi-Venemaa tava uute alade vallutamisel või maksualaseks kuulutamisel.
Seda, et venelased Tartus kohal olid, kinnitab ka arheoloogia, sest selleaegne materjal eristub selgesti varasemast ajast, sisaldades ohtrasti Vana-Venepäraseid leide. Väga suur osa keraamikast on Pihkva-pärane kederkeraamika, mis võib tähendada, et Tartus toimetasid Pihkva käsitöölised või siis toodi Pihkva keraamikat sisse. Võimalikud on ka mõlemad variandid koos.
Jurjevi nime all kasvas muinaslinnust ümbritsenud asula meie alade kohta tavatult suureks. Tegelikult oli tegu lausa mitme asulaga, mis ei jõudnud teadaolevalt ühineda üheks suureks asumiks – see lubanuks seda nimetada juba linnaks. Selle ajajärgu kultuurikihist pärinebki enamik enne vallutust maapinda jõudnud leide.
Jaroslav tagas turvalisuse
Miks tuli Jaroslav Tartusse? Peale strateegilise vajaduse on üsna tõenäoline, et põhjuseks oli toona meie kandis valitsenud segadus. Nimelt tuntakse ajavahemikku 1020–1050 numismaatikute ringkonnas kui suhteliselt mündivaba aega meie aardeleidudes. Seda eriti võrreldes Eesti naabrite Läti, Soome, Loode-Venemaa ja Rootsiga, kus niisugust tendentsi ei ole täheldatud. Sealsetes aardeleidudes leidub ohtrasti münte, mis lubavad dateerida varanduse peitmise just ajavahemikku 1020–1050.
Võimalik, et Jarsolav reageeris kas enda initsiatiivil või ka kellegi kohaliku kutsel võimalusele lõigata kasu keerukatest aegadest meie piirkonnas. Samuti näib, et Jurjevi rajamisel tekkis vähemasti Kagu-Eestisse teatav stabiilsuse ja korra saareke, mida kinnitab kaudselt mitme asula tekkimine linnuse kõrvale, milles elas enneolematult suur hulk inimesi. On ju inimlik, et segastel aegadel minnakse elama oma arust ohutusse kohta.
1050. aastail, juba enne Jaroslavi surma 1054. aastal, nõrgenes Kiievi haare, sest suurriiki raputasid sisemised dünastilised tülid ning lisaks ilmusid riigi piirialadele agressiivsed polovetsid. Tõenäoliselt muutusid ka meie alad siis taas palju rahutumateks, sest kui me usume Vana-Vene kroonikaid, toimus 1060. aastal Izjaslav Jaroslavitši juhitud sõjakäik Põhja-Eestisse. See oli väga oluline kompliment eestlaste suhtes ajal, mil Izjaslavi ja tema vendade põhitähelepanu oli suunatud ilmsesti hoopis lõunasse.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Samas võis tema retk mõjutada mingit osa kohalikke veelgi aktiivsemalt tegutsema. Igatahes eestlased, keda me teame ja tunneme kui sossoleid, vallutasid 1061. aasta kevadel Jurjevi ümbruse külad ja vahetult linnusega seotud asulad ning ka linnuse enda, mille nad põletasid maha. Edasi liiguti röövides ja sõdides Pihkvani, mis võib-olla põletati samuti maha.
Võiks eeldada, et sellest ajast leidub maapinnas ohtrasti sõjaaegset peitaardeid, mis indikeeriksid segast aega ja sõdasid, kuid võta näpust. Peitaarete leide muidugi on ja mitte vähe, kuid pigem saab nende varal väita, et kannatasid need alad, mis olid eelmisel paarikümnel aastal seotud Jarsolavi valdustega ja mida käis rüüstamas mingi teine osa Eestist.
Igatahes algab umbes 1060. aastast meil uus ajajärk – sellest ajast on maapinda sattunud ennekuulmatult palju münte. Enamik neist on käsitletavad kui kogumisvara, st münte on kogutud mitme põlve vältel. Taas eristume me siin oma naabritest.

- Jaroslav Targa poeg Izjaslav käis 1060. aastal Põhja-Eestis sõjaretkel võitlemas sossolitega. Izjaslavi sõjaretk lõppes läbikukkumisega ning Kiievi võim Kagu-Eestis varises kokku. © Robin Raspel
Tartu puhul nähtub arheoloogilisest materjalist, et linnus ise ehitati küll pärast sossolite neimaretke uuesti üles, kuid sealt kadus Vana-Vene jälg.
Samuti kadus linnuse kõrvalt igasugune asustuse jälg kuni 12. sajandi teise pooleni. Me ei tea, kas need arvukad inimesed, kes elasid linnusega seotud asulates, tapeti, müüdi orjadeks või liikusid nad, nagu arvavad mõned ajaloolased, Eestimaa läänepoolsetele aladele, kuhu enam-vähem sellel ajal tekkisid uued suuremad asulad.
Vana-Vene leetopissidesse ilmub Tartu (Jurjevi) linnus uuesti alles seoses selle taasvallutamisega Novgorodi vürsti Vsevolod Mstislavitši poolt 9. veebruaril 1134, järgmisel korral mainitakse linnust seoses selle mahapõletamisega vürst Jaroslav Vladimirovitši poolt 1191/1192. aasta talvel. Viimasel juhul on tõenäoliselt tegu sisse-välja-röövretkega, kuid varasema Vsevolodi retke valguses on võimalik, et Tartu ümbruse alad lülitati korraks taas Novgorodi mõjusfääri. On tõenäoline, et vürst toetus mõne kohaliku võimuperekonna ambitsioonidele, mistõttu ei tuvastagi me sellest ajast VanaVene arheoloogilist jälge. Samas märgib pool sajandit hiljem toimunud röövretk, et toona tuldi pigem vaenulikele, mitte Novgorodiga seotud aladele.
Arheoloog Andres Tvauri väidab, et Tartu oli ajavahemikul 1061–1215 asustatud ajutiselt ja pigem hooajati ning tegu ei olnud enam võimukeskusega. Tartul just kui puudub ka 1224. aastani oluline poliitiline roll 13. sajandil alguse saanud vallutussõjas.
Ometigi korraldasid Kiievi-Vene vürstid 12. sajandi jooksul Tartu vastu mitu sõja- ja röövretke, mis tekitavad küsimuse, kas Tartu ikka oli nii ebaoluline? Võimalik, et Tartu linnus kuulus sellel ajal piirkonna kõige mõjukamale poliitilisele ja kaubanduslikule keskusele Otepääle, mistõttu ei saanud sinna taastekkida ka asulat. Tartu võis seega olla Otepää kaubanduslik eelpost ning koos Otepää mõjuvõimu kadumisega sakslaste vallutussõja tõttu toimus Tartuga sama, mis juhtus Lõhaverega Sakalas – senine teisejärguline koht kerkis esikohale.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Sakslaste tulek
Oluline verstapost Tartu mainimisel kirjalikes allikais on muidugi „Henriku Liivimaa kroonika“. Tartu linnus ja seda ümbritsev (kihelkonna)maa ehk provincia Tharbatensis esinevad kroonikas ligikaudu 20 korda ja kasutatud on nimekujusid Tharbata, Tarbata, Tarbeta, Tharbete, Tarbeten, Dorbeten ja castrum Tharbatense. Kroonika järgi asus see linnus Ugandis ning oli vähemalt 1211. aastal hüljatud ja tühi. Väidetavasti olevat latgalid selle millalgi maha põletanud.
See, kas linnus oli sellel ajal Ugandi põhjaosas paiknenud muinaskihelkonna keskus või mitte, on ebaselge. Hiljemalt 1220. aastal on Tartu linnusesse end sisse seadnud Mõõgavendade garnison, kes olevat linnuse taastanud, et sinna elama asuda – ning seda koos kohalikega.
1223. aastal toimus teatavasti Lõuna-Eestis suurem ülestõus, millega ühinesid ka kohalikud ugalased, tappes või vangistades linnuses olnud orduvennad. Seejärel anti end Vana-Vene vürstide võimu alla. Kõigepealt käisid „olukorraga tutvumas“ Novgordi vürst Jaroslav Vsevolodovitši saadetud väesalk ja Pihkva vürst Vladimir Mstislavitš isiklikult koos oma väesalgaga.
Venelaste saabumist kirjeldab Henrik kroonikas nõndamoodi: „Ja nad tulid Ugandisse Tartu lähedale ja tartlased saatsid neile suuri kingitusi … Ja kuningas [Vladimir Mstislavitš] paigutas oma mehed linnusesse, et tal oleks valitsusvõim Ugandis ja üle kogu Eestimaa. Ja kuningas läks ära Otepääle ja tegi seal samuti.“
Sakslaste katse 1223. aastal linnust tagasi võtta ei õnnestunud. 1223. aasta teises pooles jõudis Novgorodist kohale endine Koknese valitseja vürst Vjatšeslav ehk Vjatško, kes oli nimetatud valduste omanikuks. Vürstil oli kaasas umbes 200meheline väesalk.
1224. aasta alguses piirasid orduväed viis päeva linnust, kuid tulutult. Teine katse tehti sügisel, mil 15. augustil jõuti linnuse alla suurema väega ning seekord ehitati suur hulk blidesid – raskusjõul põhinevaid heitemasinaid –, millega heideti linnusesse tulist rauda ja tulepotte. Kaheksa päevaga püstitati ka kõrge piiramistorn, mille ees hakati siilideks ja sigadeks kutsutud kaitsekatuste all linnusevalli õõnestama.

- Vürst Vjatško on Vene imperialismi mõjul muutunud eestlaste silmis kas antikangelaseks või koomiliseks ajalooliseks kujuks. Ilmaasjata. Tegu oli omal ajal tegusa ja Ugandi jaoks olulise mehega, kes langes, mõõk käes. © Margus Ansu / Tartu Postimees / Scanpix
Vürst Vjatškol oli eestlastega hea klapp
Vjatško ehk Vjatšeslavi päritolu kohta on kaks hüpoteesi. Vene ajaloolase ja genealoogi Konstantin Rõžovi arvates pärines ta Vitebski vürstide suguvõsast, olles sel juhul arvatavasti sealse vürsti Vladimir Vasilkovitši poeg. Samas pakub Ukraina ajaloolane-medievist Leonty Voitovitš Vjatško päritoluks hoopis Rjurikovitšite Polotski haru, pidades teda sealse vürsti Boriss Davõdovitši pojaks esimesest abielust.
Ükskõik kes ta isa oli, aga üks on päris kindel, et Vjatško oli vürstisoost, sest Vana-Vene riigis sai sellist tiitlit kanda ainult genealoogiliselt tõestatud Rjurikovitš. Tõsi, üsna varsti ilmusid Venemaale ka Leedu päritolu Gediminased. Need kaks suguvõsa olidki ainsad, millest võisid pärineda kohalikud vürstid, ning nii kuni Peeter I ajani.
Samuti on selge, et ilma legitiimse vürstitiitlita ei oleks ilmselt ükski pihkvalane või novgorodlane Vjatškod kuni surmani teeninud. Vaevalt oleks ka Novgorodi toonane vürst Jaroslav Tartu ja Ugandi aladele vürstiks nimetanud mõnda lihtsat sõjapealikku või kahtlase pärtoluga võõramaalast.
Põgenemine Koknesest „Henriku Liivimaa kroonikas“ on kirjas, et toonane Koknese (kroonikas kirjas kui Kukenoys ja Kukenois) vürst Vjatšeslav, kes oli sellel ajal veel nominaalselt sõltuvuses Polotski vürstist, ei suutnud üha agressiivsemaks muutunud leedukatega toime tulla. Nii olevat ta saabunud 1205. aastal Riiga, pakkudes piiskop Albertile poole oma maast ja linnusest, kui piiskop kaitseks teda leedukate ehk barbarite vastu.
Juriidiliselt tähendas säärane käitumine Polotski vürstiriigi reetmist, kuid toonases maailmas, kus Kiievi-Venemaa oli lagunenud kümneteks väikeriikideks ning reaalne abi muutus tunduvalt olulisemaks kui varasemad vanded, ei olnud tegemist millegi haruldasega.
Piiskop nõustuski pakkumisega. Nähtavasti lubas Albert abi üksnes otsese rünnaku korral, sest Koknesesse ta sakslasi veel ei saatnud. Mõne aja pärast tekkis aga Vjatšeslavil tüli piiskopile kuulunud Lielvarde (Lenewarde) linnusega seotud rüütel Danieliga. Piiskopi vasall Daniel ründas öösel ootamatult Kokneset, mis asub Lielvardest umbes 35 kilomeetri kaugusel, ning vallutas selle vastupanuta, vangistas asula ja linnuse elanikud, röövis nende vara ning pani piiskopi teise vasalli vürst Vjatšeslavi ahelaisse.
Piiskop, saanud sellest teada, käskis Danielil vürsti kohe vabastada, tagastada linnuse ja kogu vara. Seejärel kutsus piiskop ilmsesti mõlemad mehed enda juurde, võttes vürsti väidetavasti vastu suure auga, kinkides talle hobuseid ja riideid. Samuti üritas piiskop lepitada teda Danieliga, kuid tuletas vürstile meelde ka varasemat lubadust loovutada pool linnusest sakslastele. Seejärel saatis piiskop Koknesesse oma mehed linnuse hõivamiseks ja kindlustamiseks. Ikka selleks juhuks, kui leedulased peaksid ründama.
Krooniku andmeil lahkus Vjatšeslav Riiast rõõmsal ilmel, kuid haudus hinges kättemaksu. Küllap ei pidanud ta ennast enam olukorra peremeheks, kuid otsustas siiski teha veel ühe käigu. Kuna Riias valmistus piiskop värbamisreisiks Saksamaale ning ilmselt olid osa hooajalisi ristisõdijaid samuti lahkumas, siis saatis Vjatšeslav Polotski vürstile Vladimirile hobuseid ja vaenlase relvi, kutsudes teda kiiresti Riia vastu marssima.
Polotski vürst olevatki hakanud sõjaväge koguma, ent koledad ilmad hoidsid Alberti eskaadri veel Daugava suudmes kinni. Vürst, arvates, et piiskop ja ristisõdijad on juba merel, alustas tegevust, korraldades tapatalguid Koknesesse saabunud sakslaste hulgas. Kolmel mehel õnnestus väidetavasti põgeneda ja jõuda Riiga. Seega jõudis teade Koknese sündmustest Riiga enne, kui Albert ja tema ristisõdijad sealt lahkuda jõudsid. Albertil õnnestus kokku koguda muudki kui hajutatud sakslased. Vürst, mõistes, et piiskopi, ristisõdijate ja ordu ühendatud jõududega ei ole võimalik võidelda, pakkis oma kraami, põletas Koknese linnuse maha ja põgenes esialgu Polotski valdustesse. Seejärel inkorporeeriti Koknese alad juba piiskopi valdusteks.
Kuni 1224. aastani ei tea me vürsti tegemistest midagi. Aastail 1217–1223 korraldatud retkedega seoses ei mainita Vjatšeslavi nime. Vürst ilmub taas välja alles 1224. aastal seoses tema Ugandi alade vürstiks nimetamise ja Tartu kaitsmisega.
Saksa kroonik kirjutab, et vürst võttis andamit kõikidelt ümbritsevatelt maadelt, ning neile, kes andamit ei andnud, saatis ta kaela sõjaväe, laastas nende maid ja tekitas sakslastele igasugust kahju. Tundub, et eestlastega oli tal hea klapp, sest ta suutis mobiliseerida osa ugandlasi oma lipu alla.
Pärast sakslaste esimest üsna hädist üritust vallutada Tartu 1224. aasta alguses koondadati augustiks kõik oma jõud, et minna uuesti Tartu peale, kus krooniku sõnul „peitsid end kõik kurjategijad, reeturid ja mõrvarid – kõik Liivimaa kiriku vaenlased, keda juhtis see vürst, keda peeti Liivimaa kõigi hädade juureks“.
Nagu me teame, siis jäi Tartu endise Koknese vürsti luigelauluks. Arvatavasti oli selle kurva sündmuse tunnistajaks ka 1915. aastal avastatud Tartu I hõbeaare, mis praegu asub Peterburis Ermitaažis. Hõbenõu, mille sisse aare oli pandud, oli valmistatud ilmselt Bütsantsi aladel ning selle sees oli krutsifiks, 9 käevõru, 2 hoburaudsõlge, luunulakujuline ripats, 2 filigraanilustustega hõbehelmest ning laiendatud keskosaga spiraalsõrmus.
Kaevamistööle määrati pool kogu sõjaväest: ühed kaevama ja teised varisenud mulda ära vedama. Nii tekitati ruumi piiramistorni järkjärguliseks linnusele lähemale nihutamiseks. Linnuses olijaid lasti ammunooltega, samuti kuhjati selle juurde suur puuvirn, mis süüdati põlema. Kaitsjad vastasid rünnakutele oma blidede kasutamise ning ammuküttide ja vibumeestega.
Samal ajal üritasid ründajad vürst Vjatšeslaviga läbi rääkida, pakkudes talle ja ta meestele võimalust lahkuda vabalt koos hobuste ja varandusega, kui ta loobub mässajatest eestlastest. Vjatšeslav, olles kindel saabuvale Novgorodi abiväele, kes tõesti liikus Tartu poole, ei nõustunud pakkumistega. Seejärel algas piiramise uus etapp, mis kestis mitu päeva, kuid lõppes taas ilma erilise eduta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kroonik kiidab mõlema poole oskusi ja vaprust: „... ka ei olevat tuntud puhkust ei päeval ega ööl: päeval võideldi, öösiti mängiti ja lauldi.“
Piiratavad tegid tarasse suure avause ja veeretasid sealt välja tulised rattad, püüdes süüdata piiramistorni. Sakslased pidid koondama kõik jõud, et kaitsta torni tule eest, kuid samas olevat piirajatel õnnestunud süüdata mingil põhjusel alla lastud tõstesild. Kuna väidetavasti oli linnuses seespool väravate taga suurem hulk venelasi, siis ilmselt plaaniti piiramistorni süttimisel väljatungi.
Samal ajal alustas Riia piiskopi vend Appelderini Johannes otsustavat tormijooksu. Osal ründajail – väidetavasti sakslastel – õnnestus tungida linnusesse avast, mille piiratavad olid ise teinud. Kuna tundub, et suurem osa kaitsjatest (ilmselt parimad neist) valmistusid hoopis väljatungiks, tekkis korraks piirajatele sobiv moment.

- Sakslased põletasid Tartu linnuse maha ja lahkusid sealt, kuid juba mõne nädala pärast naasis Tartusse piiskopi garnison, kes alustas linnuse taastamist. Esialgu rajati ilmselt puidust ulualune, kuid juba 1224. aastal alustati kivist piiskopilinnuse ehitamist. © Robin Raspel
Sakslastele järgnesid latgalid ja liivlased ning algas veresaun. Kedagi ei säästetud. Venelased olevat võidelnud linnuse sisemuses veel kaua, kuid lõpuks langesid nemadki. Sakslased piirasid kindluse igast küljest sisse ega lasknud põgeneda kellelgi. Ainus ellu jäetud venelane olevat olnud Vladimiri-Sudzdali vürsti vasall, kes läkitati Novgorodi ja Suzdalisse toimunust sõna viima. Vasalli all peetakse vast silmas Vladimiri-Suzdali vürsti kaaskonna liiget ning see rõhutab linnuses langenud vürst Vjatšeslavi olulist staatust.
Võitjad said saagiks sõjariistu, hobuseid ja muud vara ning ellu jäetud naisi ja lapsi. Vallutatud linnus pandi ilmselt novgorodlaste saabuva väe kartusel põlema ja võitjad lahkusid Liivimaale. Pihkvasse jõudis samal ajal Novgorodi kokku pandud abivägi, mis pöördus linnuse vallutamisest ja selle kaitsjate tapmisest kuuldes tagasi.
Novgorodi kroonikas on 1224. aasta kohta kirjas lakooniline märkus: „Sama aasta suvel tapsid sakslased vürst Vjatško Jurjevis ja vallutasid linna.“

- 1904. aastal ilmunud ajalooraamatust pärit joonistus vürst Vjatško langemisest. © Venemaa Riiklik Avalik Ajalooline Raamatukogu
Linnuse vallutamisel oli kaks märkimisväärset tulemust. Esiteks mõjus vürsti langemine ja venelaste kaotus ümbritsevatele aladele nagu ka paljudele eestlastele kainestava šokina. Riiaga sõlmisid rahuleppe nii Novgorod kui ka Pihkva, lisaks leedulased, semgalid, kuralased ja saarlased.
Viimased lasid vabaks 1222. aastal pantvangi võetud Riia piiskopi venna Theoderichi. Tartu vallutamisega oli mandrieestlaste kaitsetahe üsna edukalt maha surutud. Teiseks sai Tartu piiskop Hermann I – seni oli ta seda ainult nime järgi – linnuse vallutamise järel hakata ka reaalselt valitsema kogu Tartumaa piiskopkonda. Hermann pidi 1223. aastast alates resideeruma Otepääl ning oli alustanud seal ka kivilinnuse ehitust. Tartu vallutamise järel hakkas Hermann üha enam vaatama Tartu kui soodsama asupaiga poole.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Piiskopilinnuse rajamine
Kuigi novgorodlaste kartuses oli linnus esialgu maha põletatud ja sakslased lahkusid Tartust, saadeti piiskopi garnison siiski juba loetud nädalate pärast Tartusse tagasi. Meeste majutamiseks oli vaja linnus taastada. Esialgu tehti see ehk puidust, kuid juba 1224. aastal hakati ehitama kivist piiskopilinnust.
Linnus ehitati ajastule tüüpiliselt kaheosalisena: piiskopi residentsina rajatud pealinnusena ning garnisoni ja teenijaid majutanud eeslinnusena. Pealinnus paiknes Toomemäe idapoolses osas, asudes otse eestlaste muinaslinnuse kohal. Linnuse idatornis resideerus vast piiskop ise. Ülejäänud Toomemägi, kus asusid nii toomkirik kui ka härrade elamud, jäi mägedevahelise loodusliku oru taha neemiku teise ossa. Ürorg muudeti sillaga vallikraaviks, mille kohale rajati 1760.–1770. aastal püssirohukelder. Üle loodusliku oru kulgesid müürid, mis ühendasid pealinnuse ja eeslinnuse. Linnuse sisemüüri liini pidi, väravate kohal, kulges pea- ja eeslinnust ühendanud viadukt, mis lõppes torniga. Viadukti all asunud väravatest viis kaartee linnusest Riia väravateni. Eeslinnusest välja viis Toomevärav.

- Tartu piiskopilinnus purustati lõplikult 1708. aastal, kui Vene sõjavägi hävitas kogu Tartu. © Wikimedia Commons
Tartut ennast on ürikutes esmamainitud linnana, milles kehtis Riia linnaõigus, juba 13. sajandi keskel, mis tähendab, et linnaks sai Tartu hiljemalt 1262. aastal. Juba 13. sajandi lõpul sai Tartust ka Hansa Liidu liige, seega kohe pärast Riiat ning enne Tallinna ja teisi Eesti linnu. Miks suhteliselt merekauge sisemaalinn Tartu sai hansalinnaks, on tänapäevani intrigeeriv küsimus.
Tartu all-linna ja jõe vahele rajati üsna kiiresti ka linnamüür koos tornidega ning ümber Toomemäe vallikraav, mis oli ühenduses Emajõega. Suuremad ehitustööd lõppesid juba 14. sajandi alguseks. Tartu linnamüüri kogupikkus oli umbes kaks kilomeetrit.

- Püsiasula tekkeaegadel kujunes Tartu asulas üheks tähtsamaks käsitööalaks kindlasti sepatöö. © Tartu Linnaajaloo Muuseumid / Tartu Linnamuuseum
Tartu oli seppade asula
Rauast töö- ja tarbeesemete leiud, nagu hobuseriistade osad, ümara ja kandilise keelega surulukkude võtmed, noad, naelad jms, samuti vähesed leitud pronksehted, on arvatavasti enamjaolt kohalikku päritolu. Rauamaak pärines ilmselt ümbruskonna soodest; teatud koguse rauda võisid anda veel devoni liivakihist väljavoolavad allikad.
Skandinaavia-päraste pronksripatsid ja võõra religiooniga seotud ehituse säilmed hilisema Jaani kiriku alal lubavad oletada vähemasti hooajati naabermaade kaupmeeste kohalolu või siis seda, et rändasid tavad. Leiumaterjalis kuuluvad peale müntide impordi hulka klaashelmed ja liivakivitooted.
Veel tegeldi Tartu alal luutöötlemisega. Leidude hulgas on palju luust ja Venemaalt pärit roosast kildkivist valmistatud värtnaketrasid ja nende toorikuid. Kuna Vana-Vene aladelt on leitud selliseid värtnaketri peale asulate ja linnuste ka haudadest ning neid leitakse ka hõbeaaretest, võib oletada, et neid kasutati ka maksevahendina. Väljaspool Vana-Venet esineb selliseid värtnaketrasid veel Rootsi, Baltimaade (eriti Lätis) ja Poola alal, Mordva ja Muuromi kalmetes, Volga-Bolgari alal ja kasaaride aladel. Roosast kiltkivist värtnaketri on ilma leiukonteksti arvestamata võimatu täpselt dateerida, sest need püsisid ühesugusena kogu kasutusaja vältel 10. sajandi lõpust kuni 13. sajandini.
Millagi 12.–13. sajandil kujunes välja ka tagamaadelt keskusse koondunud kodarteestik. Muinas-Tartu asula areng lähtus ilmselt sisemaalise tähtsusega turukohast ning orienteerus alates 10. sajandi lõpust järjest enam vahenduskaubandusele Läänemere ümbruse maade ja Vana-Vene linnade vahel. Samas aga ei tea me, mil määral pidurdasid selle kaubandusele orienteeritud asula arengut muud piirkonna võimukeskused, näiteks Otepää.
Tartu asukoht vee- ja maismaa kaubateede ristumiskohal lõi kauplemiseks soodsad eeldused. Seega on arusaadav Jaroslav Targa otsus koht mehitada ja enda riigi koosseisu lülitada. Arvatavasti on just nimelt koha strateegiline iseloom tekitanud Tartu vastu huvi ka hilisemates Vana-Vene valitsejates.
Tartu keskaegsetest linnakindlustustest on vähe teada, sest vanim säilinud linnaplaan on pärit alles 1638. aastast. Kaitserajatised olid hädavajalikud, sest Tartut ja selle ümbrust ründasid ning rüüstasid Vene väed juba aastail 1234 ja 1262. Esimesel korral vallutasid nad Tartu asula, kuid mitte piiskopilinnust, kuid teisel korral olid Tartu kivimüürid juba valmis ning venelased ei suutnud linna vallutada.
Tartu piiskopkonna suhted Pihkva ja Novgorodiga olid läbi ajaloo ambivalentsed. Sõltus ju Tartu linna ja piiskopkonna hea käekäik suures osas kaubandusest venelastega, samas toimusid pidevalt piirikonfliktid ja sõjad.
Kuni 15. sajandi lõpuni, mil eksisteeris Novgorodi vabariik, olid suhted Pihkva ja Novgorodiga tavaliselt siiski normaalsed, Tartus oli kaks õigeusu kirikut ja ka nn Vene ots ehk kaubahoov. Seoses Moskva esilekerkimise ning Novgorodi ja Pihkva okupeerimisega Moskva poolt halvenesid Tartu nagu ka kogu Vana-Liivimaa suhted idanaabritega märkimisväärselt.
1708. aastal hävitasid venelased Tartu täielikult.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Tvauri, A.
2012, Rahvasterännuaeg, eelviikingiaeg ja viikingiaeg Eestis
Selart, A.; Leimus, I.; Kaljundi, L.; Valk, H.
2012, Ristiretked ja vallutussõjad 13. sajandi Liivimaal, Eesti ajalugu II. Eesti keskaeg
Metsallik, Romeo
1995, Tartu arheoloogiast ja vanemast ehitusloost. Zur Archäologie und älteren Baugeschichte Tartus
Войтович Л.
2000, Князівські династії Східної Європи (кінець IX – початок XVI ст.)
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!