Muinasaegse Sakala pealinnast, omaaegsest võimsast Viljandi linnusest pole praeguseks peaaegu mingeid arheoloogilisi jälgi.
Kui uskuda Eesti keeleteadlast Paul Alvret, siis on Viljandi nimi seotud viljakusega ehk tegemist on sõnaga „vili“, millele on lisatud tüüpiline järelliide -ndi. Läbi kogu muinasaegse ajaloo ehk alates viikingiajast ei olnudki Viljandi linnusel ja selle lähedal asunud avaasulal või mitmel asulal ilmselt ühtegi suuremat konkurenti Sakala maakonnas.
Viikingiaja saabumisel oli piirkonnas meile teadaolevalt kasutusel üksnes Viljandi linnus, sest selleks ajaks lõppes mingil põhjusel tegevus Tõrva Tantsumäe linnuses, mis oli veel eelviikingiajal ja viikingiaja alguses intensiivselt kasutusel. Tõsi, viikingiajal eksisteeris lähipiirkonnas veel üks segase kuuluvusega tugipunkt: Mädara linnus, mis asub tänase Viljandimaa ja Läänemaa vahelisel alal ning mis muinasaja lõpuks oli muutunud Alempoisi väikemaakonna osaks.

- Viljandi muinaslinnus asus Kaevumäel, kus praegu on näha ordulinnuse konvendihoone võimas sein. Musumägi, Suusahüppemägi ja Pähklimägi jäävad fotol Kaevumäest vasakule. Keskaegne ordulinnus sirutus mitmes järgus paremale, kuhu jäi ka keskaegne linn. Sellest on praeguseks alles ainult Jaani kirik, mis on ka fotol näha. Vasakpoolsel fotol on vaade ordulinnuse konvendihoone seinale läbi võimsa ehitise kunagise väravavõlvi. © Elmo Riig / Sakala / Scanpix
Küllap oli Viljandi puhul oluline tegur selle paiknemine põhja-lõuna suunas kulgenud muinastee ääres, mis ühendas Viljandit Ruhja, Valmiera ja Cēsise (Võnnu) kaudu latgalite ja liivlaste aladega ning mis lubas Viljandist minna edasi üle Suure-Jaani lähedal asunud Navesti jõe koolme põhjarannikul asunud Iru (hiljem Tallinna) poole. Arvatavasti läbis Viljandit ka Tarvastu kaudu Ugandisse viiv oluline muinastee.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui palju on Eestis linnuseid?
Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitsearhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Teisalt läbis Viljandit ka muinasaegne lääne-idasuunaline vee- ja talitee, mis esialgu sidus Viljandi Peipsilt ja Pihkva järvelt alguse saanud veeteedega. Hiljem liitus sellega Uus-Pärnu kui selle veetee läänepoolsem sadam, mis lubas Viljandil millalgi 14. sajandil saada sisemaal paiknenud hansalinnaks.
Sakslased panid silma peale
Pärast viikingiaja lõppu ehk 11. sajandil kadusid tõenäoliselt paljud vanasse eliiti kuulunud perekonnad ning mujal Eestis jäeti maha mitu seni kasutusel olnud väikelinnust. Samal sajandil oli Sakala maakonnas kasutusel aga juba viis linnust: Viljandi, Lõhavere, Naanu, Sinialliku ja taas kord Tõrva Tantsumäe.
Naanu ja Sinialliku linnus hüljati 12. sajandil ning on üsna tõenäoline, et samamoodi nagu Ugandis nii on ka Sakalas toimunud teatav kohalike võimuperekondade omavaheline rivaalitsemine, mille lõpptulemuseks oli Viljandi võit. Vallutuse ehk ristisõdade ajajärguks on Viljandist saanud selgelt piirkonna võimsaim keskus, mis tähendas, et varem või hiljem peatus sellel sakslaste silm, sest Sakala keskus lubas ohtrat sõjasaaki.
Nõnda piirasidki orduväed ning nende liitlased latgalid ja liivlased 1211. aastal linnust esimest korda. Üllataval kombel ongi Viljandit kirjalikes allikais esmamainitud just sellel aastal; seda tegi oma kroonikas Läti Henrik (kõik varasemad mainimised on pelgalt oletuslikud).

- Selles, kas omal ajal kulges Eesti jõgedel ja järvedel ida-läänesuunaline kaubatee, jagunevad ajaloolased kaheks. © Wikimedia commons
Salapärane jõgi kaartidel
Kui me täna alustaksime teekonda Pärnust, siis jõuaksime jõgesid mööda Viljandi järvele. Kui me aga alustaksime oma teekonda Tartust, siis jõuaksime ainult Tänassilma jõele. Viljandi järve ja Tänassilma jõe lähet – Rutsniku Mädajärve – eraldab 2,5 km laiune veelahe.
Muinas- ja keskaegse veetee pooldajad väidavad, et enne keskaja lõpus toimunud suuremat maakerget oli Peipsi-, Lämmi- ja Pihkva järve veetase vähemalt 2, võib-olla isegi 3 m praegusest madalam. Viljandi järve tase oli jällegi 2–3 m kõrgem kui praegu. Veetee pooldajate arvates olid Pärnu jõgi alates oma keskjooksust ja Suur Emajõgi üks veetee, mida mööda vesi voolas mitte Peipsisse nagu nüüd, vaid sealt hoopis välja Võrtsjärve.
„Henriku Liivimaa kroonikas“ on nii Suurt Emajõge kui ka Pärnu jõge nimetatud Emajõeks (täpsemini Vete-Emaks ehk Mater Aquarumiks). Pärnu jõe keskaegne nimi oli alamsaksa keeles Embeke, mis vastab praegusele Suur-Emajõe nimele (sks Embach). Seda keelelist jälge peetakse veetee eksisteerimise kaudseks tõenduseks.
See veetee tegi teooria pooldajate arvates üldse võimalikuks Pärnu ja eriti Viljandi, osalt ka Tartu hansalinnaks saamise. On olemas Georg von Schwelgelni 1632. aastast pärit kaart Pärnu–Peipsi veeteest; sellele kaardile on märgitud jõe vana säng. Rootsi ajal tehti veetee taastamiseks ka korduvalt plaane ning sellest räägiti kui alles üsna hiljuti toiminud teest.
Ajaloolased, kes eitavad veetee olemasolu, väidavad, et rootslaste kaardid räägivad hoopis uuest ideest rajada niisugune veetee, sest selleks näisid olevat head looduslikud eeldused.
Näiteks arheoloog Andres Tvauri ei pea tõenäoliseks, et Novgorod vajanuks Volhovi jõge, Laadoga järve, Neeva jõge ja Soome lahte läbinud veetee kõrval veel ühte palju halvemini laevatatavat veeteed Eesti kaudu, mis teinuks sisemaa eestlastest Skandinaavia ja Lääne-Euroopaga kauplemisel vahendajad.
Temaga nõustub arheoloog Mauri Kiudsoo, kelle arust tundub kolmanda veetee olemasolu mittepraktiline, arvestades seda, et eksisteerisid Soome lahe ja Daugava kaudu kulgenud veeteed. Samuti ei ole meil mingeid andmeid Pärnu jõe suudmes asunud viikingiaegse kaubanduskeskuse olemasolu kohta.
Tõsi küll, arheoloog Marika Mägi, kes kuulub veetee olemasolu pooldavate ajaloolaste hulka, peab viikingiaegse asula puudumist loomulikuks, sest Pärnu kohal puudus põlluharimiseks sobiv pinnas ning tollased kaubanduskeskused paiknesidki enamjaolt kaugemal sisemaal. Küsimus veetee olemasolust on niisiis siiani lahtine.
Tolleaegne linnus castrum Viliende olevat Henriku järgi olnud väga tugev, nii et 1211. aastal ei suudetudki seda tormijooksuga vallutada. Umbes nädala kestnud piiramise järel sõlmiti kokkulepe ja linnusesse lasti preestrid, kes korraldasid ristimise.
Ilmselt kuulus samal ajal tegutsenud Lõhavere ehk Leole linnus Viljandi kontrolli alla, kuid sõja arenedes muutus Leole täiesti autonoomseks. Ajaloolase Kristjan Oadi arvates tähendas viljandlaste alistumine seda, et varem nende võimu all olnud Sakala põhja- ja lõunaosa iseseisvusid. Tema arvates haarasid põhjasakalased millalgi pärast seda oma võimupiirkonda ka Alempoise ja Nurmekunna ning Oadi sõnul jäid viljandlased järgmistest võitlustest, mille puhul andis üha enam tooni Leola vanem Lembitu, kõrvale.

- Muinasajal võis Musumäel olla kultuskoht, mida rahuajal ühendas muinaslinnusega sild. © Robin Raspel
Sama tendentsi võib täheldada ka Tõrva Tantsumäel nagu ka Sinialliku ja Naanu linnuses, kus just vallutusele järgnenud ajal on märgata märksa intensiivsemat tegevust. On võimalik, et mida enam läks Viljandi võimuperekond kompromissile ordu ja Riiaga või mida enam kaotati sõjategevuses seni Viljandis domineerinud perekonna liikmeid, seda iseseisvamaks muutusid teisedki võimuperekonnad mujal, kus hakati kindlustama seni kasutuseta seisnud linnuseid.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Siinkohal meenutagem, et linnus polnud mõeldud mingi piirkonna elanike kaitseks, vaid see oli eliidile mõeldud koht, kus kas elati või peatuti ajutiselt, kuid kuhu üsna kindlasti kogunes hoiule piirkonna võimuperekonna või -perekondade rikkus. Rikkuseks võis peale hõbeda olla nii piirkonna saak (see võis olla muinasaegne naturaalmaks) kui ka kauplemiseks mõeldud tagavara.
Kus asus linnus?
Kuni viimase ajani ei olnud arheoloogid päris üksmeelel selles, millisel Viljandi mäel sealne muinaslinnus täpselt asus. Kuigi tugevaim pretendent oli Kaevumägi, kus praegu on näha ordulossi ja pealinnuse varemeid, pakuti linnuse asukohaks ka Suusahüppe- ja Kirsimäge. Alates 2004. aastast on nimekirjast kindlasti väljas Musumägi, kus just siis tehti põhjalikud väljakaevamised ning leiti, et mägi sellisena, nagu me tänapäeval seda näeme, on tehislikult kõrgendatud.
Praeguseks on paljudes kohtades tehtud väljakaevamistel paljastunud üsna ainulaadne 1223. aastast pärit piiramismaastik. Kõik osutab, et muinasaegne Viljandi linnus asus ikkagi Kaevumäel. Muinaslinnus võis niisugusel juhul paikneda kuni 4000 ruutmeetri suurusel alal, mistõttu oli see suuruse poolest suhteliselt tavaline keskmine linnus, mis ristisõja alguseks oli oletatavasti ümbritsetud kõikidest külgedest valliga, mida tänapäeval linna poole jäävas osas oli täiendatud Läti Henriku järgi vallikraaviga (lad fassatum) ning selles küljes asus ka linnusevärav (porta castri).
Linnuses oli ka kõrgem tornitaoline rajatis, mida kroonik nimetas linnuse tipuks (summitas castri) või ka kindlustiseks (municio). Olulisemad rajatised olid ehitatud kahekordsetest plankudest (planca). Arvatavasti ümbritses linnust vallide peal juba midagi enamat kui üksnes palkidest palissaad, sest kui 1211. aastal õnnestus piirajatel üks linnusesein toore jõuga maha tõmmata, siis paljastus selle tagant veel teine sein, kust loobiti sakslasi kivide ja palkidega, nii et need pidid tagasi tõmbuma, pannes lahkudes kantsile tule otsa. Linnuse kaitsjad suutsid tule siiski kiiresti kustutada.
Kiviheitemasinad ja ammud
Tulles tagasi 1223. aasta piiramise juurde, siis selle eelloona meenutame, et 1217. aastal sai eestlaste suur ühendmalev Madisepäeva lahingus lüüa, kuid Sakalat haldasid edasi ikka kohalikud võimupered, kes muutusid samal ajal Riia piiskopi sõltlasteks või vasallideks. Hiljem, 1223. aasta alguseks, olid neist saanud juba ordu vasallid, seda seoses Alberti, ordu ja Taani krooni omavaheliste vangerdustega.
1223. aasta hilissuvel organiseeris Semgallia piiskop Bernhard, kes piiskop Alberti äraolekul ilmselt omas õigust selliseid sõjakäike korraldada, Riia piiskopi vasallide, ristivõtnute ja Mõõgavendade ordu ühisväe, mis asus tõsiselt piirama Viljandi linnust, kus peale kohalike sakalaste olid abiks ka novgorodlased ja pihkvalased.
Henrik nimetab ristisõdijate ühisväe suuruseks ligikaudu 8000 meest. Kuivõrd täpne see arv on, me ei tea, aga ju oli kokku kogunenud meeste arv väga suur, suurem kui sama aasta märtsis, mil sakalased vallutajate vastu üles tõusid.

- Kaevumäel ei ole peaaegu üldse säilinud jälgi muinasegsest linnusest või asulast, kuid selle kõrvalt Musumäelt on leitud kohati väga olulist teavet, mis aitab meil mingil määral mõista vallutuseelse Viljandi lugu. Seda mäge on tehislikult kõrgendatud kiviheitemasinate aluseks. © Wikimedia commons
Musumägi on tegelikult kiviheitemasina alus
Musumäe kultuurikihis eristavad arheoloogid kolme ajaliselt ja ilmselt ka tähenduse poolest etappi. Kõigepealt on mäele ladestunud viikingiaegne kultuurikiht, mis võiks tähistada kas üksikmajapidamist või olla mingi osa lõhutud linnusest. Sellel ajajärgul on tegeldud ümbruskonnas aktiivselt koprajahi ja karusnahakaubandusega. Viikingiaja lõppu tähistab 11. sajandile iseloomulik suurem põleng ning seejärel on paiga tähendus arvatavasti muutunud.
Peale seda on Musumäele toodud liivakiht ning selle peale on omakorda rajatud kivitarindiga piirnev ala, mis sisaldas huvitava leiumaterjaliga pruuni kultuurikihti. Mis eesmärgil see ala nõnda rajati, me veel päris täpselt ei tea. Esialgsete oletuste järgi võiks tegu olla ohvri- või mõnd muud kultuslikku tähendust kandnud paigaga.
Lõpuks on aga Musumäge tehislikult tublisti kõrgendatud. Kohale toodud täide koosnes loodusliku pinnase ja kultuurikihi segust ning eri liivakihtidest. Suur kogus leiumaterjali annab tunnistust lähiümbruse asustusest juba alates keskmisest kiviajast ning selle jätkumisest läbi eri ajajärkude kuni keskaja alguseni. Samas jääb segaseks niivõrd eriaegsete ladestuste täpsem päritolu, kuigi arvestades mullatööde mastaapsust, peaks pinnas olema võetud kusagilt lähiümbrusest. Suurima tõenäosusega on see 1223. aasta augustipiiramise ajal kiviheitemasinale rajatud alus.
Viljandi oli selleks ajaks kindlasti veel paremini kindlustatud ja ka relvastatud kui 1211. aastal. Mõlemad pooled kasutasid kiviheitemasinaid (blide). Ühtlasi kasutasid mõlemad pooled ammukütte.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Pähklimäelt, kus asusid piirajad ja mida arvatavasti sellel ajal tehislikult kõrgendati, on leitud erinevatelt sügavustelt 40 ammunooleotsa, mis näitab, et sakalased üritasid oma ammuküttide abil peatada pinnast kokku kandvaid piirajaid. Arheoloog Heiki Valk arvab, et sakalaste linnuse vastu kasutatud kiviheitemasinad asusid Musu-, Pähkli- ja Suusahüppemäel. Piirajad kandsid sinna pinnast ja kive, et tagada masinatele paremad kiviheitepositsioonid, mis jäid linnuse tasapinnast kõrgemale. Kiviheitemasinad olid paigutatud poolkaares ümber linnuse ja asetsesid sellest 110–140 meetri kaugusel. Sealt välja tulnud kividest on suur osa põlenud, mis näitab, et need on võetud kunagise asulakoha ahjudest.
Viljandi linnuse piiramine algas 1. augustil 1223 ning kestis kuni 15. augustini. Piirajatel õnnestus kahel korral linnus põlema süüdata, kuid linnust otseselt ei vallutatud. Ometi lõppes piiramine sellega, et kaitsjad pidid alla andma, kuna ilmad olid väga kuumad, linnuses tekkis veepuudus ja langenute laibad roiskusid.
Kultuurikiht on kadunud
Ilmselt pärast 1223. aasta sõjakäiku oli Viljandiga seotud senine eliit, vähemasti meessoost eliit, kas täiesti kadunud või siis olid tekkinud uued orduga heades suhetes olnud võimuperekonnad, kellest said ordu vasallid. Just sellel ajal otsustas ordu rajada Viljandisse piirkonna suurima pealinnuse.
Kivilinnuse ehitamist on esimest korda mainitud 1224. aastal ja valmiskujul jäi Viljandi ordulinnus maha üksnes Riia omast. Tööde käigu kohta andmed puuduvad.
Keskaegse ordulinnuse ehitustööde tõttu Kaevumäel on Viljandi muinasaegse linnuse omadusi ning isegi selle võimalikku asukohta raske kindlaks teha, sest kogu vanem kultuurikiht on ordulossi ja konvendihoone rajamisel eemaldatud. Viikingiajast pärinev leiumaterjal kunagise eestlaste pealinnuse kohal on seetõttu väga kesine. Leitud on kiilapinnaliste nõude katked, klaashelmes ja tiiglikatked. Ka Suusahüppemäelt ja Pähklimäelt on leitud viikingiaegset ja ka hilisrauaaegset kultuurikihti, mistõttu on võimalik, et Viljandi puhul asus pealinnuse ümber mitu asulat või suurmajapidamist.

- Kaevumäele endise muinaslinnuse asukohta hakkas ordu rajama kivilinnust. © Robin Raspel
Varasema ehitusetapiga Kaevumäel seostub peale piirdemüüri vähemalt üks konvendihoonele eelnenud hoone, kuid pole teada, milline see oli. Nii on oletatud, et seal asus esialgu tornlinnus või mingisugune suurem ehitis. 13. ja 14. sajandi vahetusel algas konvendihoone rajamine. See valmis arvatavasti Jüriöö ülestõusu paiku.
14. ja 15. sajandil ehitati tõenäoliselt välja ka eeslinnused, kuid see on praegu pelk oletus. 15. sajandil kõrgendati konvendihoonet ühe korruse võrra. 15. sajandi II poolest pärineb ka I eeslinnuses paiknenud kõrvalhoone, mida me täna nimetame ametnikemajaks.
1234. aastast teame me nimepidi esimest Viljandi komtuuri Rikolfi. See tähendab, et hiljemalt selleks ajaks oli ordus tekkimas arusaam, et Viljandist ja Viljandi komtuurkonnast peaks saama oluline ordukeskus. Orduametnike hierarhias oli komtuur selgesti kõrgema staatusega kui foogt. Ajalugu näitaski, et Viljandi komtuuri ametikoht oli hea hüppelaud ordumeistri kohale, sest vähemalt kaheksa endist Viljandi komtuuri jõudsid sellesse ihaldatud ametisse. Ajaloolane Juhan Kreem nimetab Viljandi orduvendade kokkusaamisi ehk ordukonvente Liivimaa suurimateks, mis jäid alla üksnes Preisimaal toimunud kokkusaamistele.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Keskaegne linn tekkis linnusest põhja, sellest on ümber ehitatuna säilinud ainult Jaani kirik (endine kloostrikirik). Linnaõigusi kinnitav ürik kannab aastanumbrit 1283 ning linnas kehtis selle järgi Riia (Hamburgi) linnaõigus.

- Selleks, et ligikaudugi öelda, kui palju mehi võis Sakala maakonna eest võidelda, peaksime teadma Sakala maakonna elanike ligikaudset arvu. Sellekohase arvutuse saame teha adramaade abil. © Evald Okas / Eesti Kunstimuuseum
Kui suur oli sakalaste malev?
Sakala põllumajandusliku maa kogusuuruseks on ajaloolane ja arheoloog Evald Tõnisson hinnanud 3000 adramaad, mis vastab enam-vähem ka majapidamiste arvule. Ühe majapidamise elanike keskmine arv oli arvatavasti 6–9 inimest. Seega võis Sakala maakonnas vallutuse alguses elada umbes 27 000 inimest.
Kõigepealt peame leidma, kui palju sellest arvust oli võitlusvõimelist elanikkonda. Statistika järgi on selleks tavaliselt umbes 12 protsenti elanikkonnast, seega võis Sakala maakonnas enne vallutust olla kokku ca 3240 meest, kes suutnuks vajaduse korral relva kanda. Relvakandmisvõimeline ei tähenda veel, et ta seda teeb. Tänapäeva tsiviliseeritud ühiskonnas loetakse keskmiseks mobilisatsioonireserviks 15 protsenti relvakandmisvõimelisest elanikkonnast. Sellise rehkenduse korral suutis Sakala tavaliselt välja panna kuni 500 meest.
Kuna on võimalik, et ka Alempois sai Sakala osaks või oli Sakalast väga sõltuv, siis võidi ka sealt pisut mehi kaasata. Alempoisi elanike arvuks on oletatud umbes 5000 inimest, mis tähendab, et kokku oli seal võitlusvõimelisi mehi võib-olla pool tuhat meest, kellest ilma probleemideta suudeti relvile kutsuda sadakond meest.
Esimest korda pandi Viljandi uue kivilinnuse võimekus tõsiselt proovile 1481. aastal, mil üha enam võimu ja uusi alasid kogunud Moskoovia riik ning selle riigi suurvürst Ivan III saatis Moskva ja hiljuti vallutatud Novgorodi ning Pihkva ühendväed Viljandi alla. Venelastel õnnestus linn süüdata ning seejärel ka vallutada, ent linnust vallutada ei suudetud. Venelaste lahkumiseks tuli siiski maksta lunaraha. Piiramise käigus süüdati Viljandi linna raekoda ning tules hävis väärtuslik linnaarhiiv. See seletab Viljandit puudutavate keskaegsete kirjalike allikate vähesust.
Viljandi linnust ja linna piirati järgmine kord tõsiselt alles Liivi sõja ajal, mis algas 1558. aastal. Sõja esimeses faasis toimusid lahingud ja rüüsted linnast kaugel, kuni 1560. aasta augustis jõudis Viljandi alla suur Vene vägi vürst Andrei Kurbski juhtimisel. Eri allikad nimetavad moskoviitide väe suuruseks eri arve, mis enamasti jäävad 20 000 ja 60 000 mehe vahele.
Jalavägi ja ratsavägi jõudis sinna lõunast, Tarvastu kaudu. Suurtükid laevatati mööda Emajõge ja Võrtsjärve kuni Tänassilmani paatidega, edasi veeti need hobustega.
Reeturllikud palgasõdurid
Viljandi linnas ja linnuses tehti saabuvaks piiramiseks mitmesuguseid ettevalmistustöid. Linnuse ja linna komandandiks oli saanud pärast komtuur Gotthardt Kettlerit (tema oli tõusnud ordumeistriks) teenekas ordurüütel Wilhelm von Fürstenberg, kes oli olnud ka ordumeistri ametis.
Fürstenberg oli andnud tellimuse varustada piiramisohus linna toiduainete ja laskemoonaga kaupmees Virgilius Hobblerile, kes toimetaski tellitud kaubad Pärnu kaudu mööda veeteed Viljandisse.
Fürstenbergil oli linnuse ja linna kaitseks käsutada umbes 500 kodanikku, ordusulast ja palgasõdurit ning neile lisandusid linna varjule tulnud talupojad ja mõisamehed. Kaitsjate kasutada oli peale kindluse suurtükkide ka kogu ordu välikahurivägi, mis pärast Laiuse edutut piiramist oli toodud Viljandisse.

- Rootsi väejuht ja riigitegelane Jacob de la Gardie sai Viljandi endale lääniks. © Haapsalu ja Läänemaa muuseumid
Fürstenberg laskis maha lõhkuda Katariina kabeli, et vaenlane ei leiaks selle varjust kaitset lossist tulevale püssitulele. Arvatavasti põletati maha ka eeslinnad. Kas ja kui palju oli linnusemüüride vahele tulnud ümbruskonna inimesi, meie ei tea. Arvestati sellega, et ordumeister Kettler organiseerib kiiresti abiväe ja viimane tõepoolest üritas koondada Võnnu lähedale poolakatest ning hertsog Magnuse meestest abiväge. See kahjuks jäigi üksnes ürituseks, sest poolakad keeldusid venelastega sõdimast. Viljandi piiramine algas 4. augustil ning linna süsteemne pommitamine piiramissuurtükkidest 11. augustil. Venelastele oli tulemus edukas, sest 17. augustil õnnestus süütekuulidega tekitada suur tulekahju ning peagi oli linnast alles kõigest viis või kuus hoonet.
Artikkel jätkub pärast reklaami
21. augustil purustasid venelased Tartu värava ning tungisid linna. Peale seda üritati võtta ära ka linnus ja loss. Kahjuks ei saa me kunagi teada, kas see oleks rünnakute abil õnnestunud, arvestades seda, et Viljandi oli sel ajal kindlasti üks paremini kindlustatud linnuseid kogu regioonis.
Nimelt mängis saatus ise linnuse vaenlase kätte, sest palgasõdurite hulgas puhkes Fürstenbergi-vastane mäss. Fürstenberg pakkus neile palgaks lausa oma isiklikku vara, aga palgasõdurid sellest ei hoolinud ja lasid õhku linnuse peatorni ning see määraski Viljandi saatuse. Fürstenberg viidi Venemaale vangi, kus ta 1568. aastal ka suri. Ordumeister Gotthardt Kettler püüdis paljud reeturlikud palgasõdurid hiljem kinni ning laskis üles puua.
Vene ja Poola võim
Pärast Liivi ordu purustamist läksid Viljandi komtuurkonna alad üheskoos Viljandi linnaga Vene võimu alla ning esimeseks vojevoodiks sai vürst Aleksei Adašev. Venelased tegelesid oma võimuperioodil peamiselt linna ja linnuse kindlustamisega ning ehitati ka kaks õigeusu puukirikut.
Ei saa öelda, et see paarikümne aasta pikkune Vene võimu ajajärk oleks linnale mõjunud halvasti. Vastupidi, tagasi pöördus osa linnakodanikke. See tähendab, et piiramise ajal võis linn olla siiski suhteliselt tühi.
Pärast Jam Zapolski vaherahu sõlmimist Poola ja Venemaa vahel 1582. aastal läks Viljandi Poola kuninga võimu alla ning linnast sai Viljandi staarostkonna keskus. Poola võimu ajal taastati linnakindlustused peaaegu täies mahus, ent linnus võimaluste piires, st linnuse peatorni selle endisesse suurusesse enam ei ennistatud. Kõrgema võimu kandjad linnas olid vormiliselt linna raad ja bürgermeistrid, kuid tegelik võim oli staarosti käes, kes oli ühtlasi kõrgem kohtumõistja. Linnas paiknes alaline poolakate garnison.
Linnakodanike ja 1592. aastal kuninga taaskinnitatud linnaõigusi ahistanud staarosti vaheline vägikaikavedu jõudis tihti kuni Poola kuningani välja, kes saatis Viljandisse mitmel korral asja lahendama oma komissarid. Poola ajal oli oluline teema ka vastureformatsioon, mistõttu olid Viljandis nagu Tartuski olulisel kohal jesuiidid, kes asutasid Viljandisse oma kooli, haigla ja vaestemaja ning olid üpris mõjukad ka linna ümbruse talupoegade hulgas. Eestlastele usutavasti eriti ei sümpatiseerinud luterlikult reformitud ja konservatiivne kirik, samal ajal kui jesuiidid, kes rääkisid enamasti ka ise kohalike keelt, aktseptisid meie kohati väga omapärast, võiks isegi öelda lausa rahvuslikku katoliikluse vormi. Üks tuntumaid jesuiite Dionysius Fabricius kirjutas ka kroonika, milles kesksel kohal on just Viljandi.

- Poola võimu lühikesel ajajärgul oli Viljandis ka Poola armee garnison. © Maria Krull / Eesti Teatri- ja muusikamuuseum
1599. aastast pärineb ka esimene teadaolev kirjalik Viljandi linnust kirjeldav allikas, mida tuntakse Poola revisjonina ning mis kirjeldab linnust endistviisi kui sõjaliselt väga võimekat kindlust.
Ometi vallutasid linnuse 1600. aastal rootslased ja edaspidi käis linnus Poola-Rootsi sõdades korduvalt käest kätte ning 1611. aastaks oli linnus lõpuks purustatud. On oletatud, et rootslased rajasid linnusesse laskemoonalao, mis saigi linnusele saatuslikuks, kuid kindlad allikad selle kohta puuduvad.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Pärast 1611. aastat linnust kaitseotstarbel enam ei taastatud ja millalgi sellel ajal kadusid ka Viljandi linnaõigused. Ka inimkaotused olid suured. 1600. aasta paiku ehk enne sõda oli lossi käsutuses umbes 600 lossile kuulunud talupoega, kellest oli sõja lõpuks alles kõigest 50 hinge.

- Vallutuse algul elas meie aladel koos Saaremaaga kõige rohkem 200 000 inimest, kuid tuleb arvestada, et Saaremaa ühiskond erines mandri omast. Väga suur osa sealsest põllumajandusest toimis orjatööna, mistõttu Saaremaa oli võimeline sõjalises mõttes palju rohkem panustama. © Richard Sagrits / Virumaa Muuseumid
Kui palju sõdalasi oli muinasaegsel Eestil?
Kui me oletame Saaremaa elanike arvuks 24 000 („Taani hindamisraamatu“ ehk „Liber Census Daniæ“ järgi oli seal hindamise ajal 3000 adramaad), saame sealse võitlusvõimelise elanikkonna suuruseks 2880 meest. Kui lähtume viikingiaja trendidest mõni sajand varem, siis võis mobilisatsioonireserv Saaremaal olla kohati isegi kuni 30–50 protsenti võitlusvõimelistest meestest. Vajaduse korral suutnuksid saarlased moodustada ekspeditsioonikorpuse suurusjärgus 900–1500 meest.
Mandri-Eesti, kus võitlusvõimelisi mehi võis parimatel aegadel olla kuni 21 000, suutis keskmiselt välja panna umbes 3200 meest. See seletaks, miks me kohtame kroonikatekstis ikka ja jälle saarlaste osa rõhutamist.
Seega saame Madisepäeva lahinguks kogunenud väge, juhul kui see oli tõesti 6000 mehe suurune, lugeda väga heaks organiseerimisalaseks saavutuseks. Seejuures polnud väes esindatud sugugi kõik maakonnad, sh puudusid Ugandi ja Saaremaa mehed.
Tundub, et saarlaste osalemine andnuks sellele suurele ühendväele palju parema võitlusvõime.
Lembitu organisatoorse saavutuse valguses tundub, et tavaliselt suudeti mandrimaakonnis kokku ajada umbes 10–20 protsenti mobilisatsioonireservist ehk 1,5–2 protsenti võitlusvõimelistest elanikest (see teeb näiteks Sakala puhul kokku umbes 400–500 meest). Ikka ja jälle loodeti ning oodati, et saarlased tulevad oma meestega kampa.
Kui Viljandi 1623. aastal täielikult rootslaste valdusse jäi, ei olnud linnast ega linnusest enam eriti midagi alles. Rootsi kuningas Gustav II Adolf läänistas 1624. aastal Viljandi linnuselääni koos linna ja linna ümbrusega Jacob de la Gardiele ning sellega algas Viljandi mõisa (Schloß Fellin) aeg.
Mõisakeskus tekkis keskaegsest linnast läände, linna ja pealinnuste vahele. Kogu kohalik elukorraldus oli de la Gardie nimetatud lossi ametimeeste käes, kuigi vormiliselt olid olemas ka linnavanemad. Juriidiliselt olid linnaelanikud allutatud lossülema välja antud politseikorraldustele.
Linnaõiguste puudumine pärssis Viljandi arengut, sest selline mittelinn ehk alevik muutus nii käsitöölistele kui ka kaupmeestele väheatraktiivseks. Kirjalikud ja arheoloogilised andmed ütlevad, et 17. sajandil oli linna elu- ja ehitustegevus peaaegu olematu. Vähesed kohalikud käsitöölised tegutsesid peamiselt ümbruskonna mõisate najal. 1682. aastal loendati Viljandis kõigest 43 maja 55 perekonnaga.

- Piiskop Albert kinnitas 1207. aastal, et kolmandik toonaseks vallutatud maadest läheb ordule. Tulevikus vallutatava jagamisest ta keeldus. Sellel ajal ei olnud Riiaga seotud ristisõdijad veel Eesti suunal tegutsemas. Kõik muutus järgmisel aastal. © Robin Raspel
Võõrvallutajad jagelesid Eesti pärast
Kuna toonast ordumeistrit Volquini ei rahuldanud piiskopi ja mõõgavendade vahelised pingelised suhted, kaebas ta paavstile, kes kutsus mõlemad – Alberti ja Volquini – Rooma.
1210. aasta 20. oktoobrisse dateeritud kahes ürikus kehtestas paavst Innocentius faktiliselt võimu ümberjaotamise ordu kasuks. Ordu oli küll kohustatud kaitsma vallutatud maad tervikuna paganate eest ja ordumeister pidi kuuletuma piiskopile, aga ta sai endale kolmandiku seni vallutatud maadest ning peale selle kõik need maa-alad, mille ordu tulevikus piiskopist sõltumata vallutab. Lohutuseks sai aga Albert õiguse ordineerida ja määrata ametisse piiskoppe.
1215. aastal eraldati tänu Alberti aktiivsele tegevusele Roomas Liivima piiskopkond Bremeni omast iseseisvaks, kuid peapiiskopiks sai alles Alberti järglane, kuna Albert suri 1229. aasta jaanuaris.
Asja tegi komplitseerituks seegi, et põhjast alustas oma ristisõda Taani kuningas Valdemar, kelle tegevust võib mingil ajal tõlgendada kui vastust Alberti palvele. Samas oli Valdemaril Eestimaal kindlasti ka oma asi ajada. Tõsiasi, et Albert abi palus, näitab, et asjad ei kulgenud Alberti arust soodsalt.
1221. aastal jagati lõpuks eestlased ja Eesti alad Valdemari, Alberti ja ordu vahel ära ning just sellest ajast hakkasid Albert ja ordu kaotatud maid tagasi vallutama. See näitab, et ristirüütlite senine edu nii põhjas kui ka lõunas oli esialgu üksnes ajutise iseloomuga ja mingi Eesti alal oleva territooriumi kuulutamine enda omaks oli sageli pelgalt formaalne.
Aastal 1220 või 1221 asusid orduvennad paikselt Viljandisse, samas ei ole teada, et sellega oleks kaasnenud täielikku võimu ülevõtmist.
Nagu me teame, alustasid sakalased 1223. aasta alguses saarlaste ärgitusel mässu, millega peagi ühinesid nii Ugandi kui ka Järvamaa. 29. jaanuaril 1223 ründasid Viljandi linnuses koos sakslastega elanud sakalased linnuses olnud orduvendi, ordu ilmalikke vendi ja kaupmehi ning surmasid nad või võtsid nad vangi. Mässu käigus sai hukka ka Viljandi ordufoogt Mauritius.
Osa Viljandi sakalasi läks edasi Leole linnusesse, kus kästi samamoodi toimida. Sealt suunduti Järvamaale, kus võeti kinni foogt Hebbe koos teiste taanlastega ja viidi Viljandisse, kus nad rituaalselt tapeti.
Samal päeval läkitasid viljandlased teate toimunust Otepääle ja Tartusse ning kutsusid ugalasi üles oma eeskuju järgima. Ugalased ühinesidki ülestõusuga ning tapsid või vangistasid kohapeal olnud orduvennad ja teised sakslased. Mässu käigus võetud vangid vahetati välja varem piiskopile ja ordule pantvangiks antud Sakala ülikute poegade vastu. Sakslaste karistusekspeditsiooni ootuses loodi kontaktid Novgorodi ja Pihkvaga ning saadi abivägesid.
Sakalased saatsid koos pantvangide vahetamise ettepanekuga Riiga ka üsna veidra rahupakkumise, teatades, et nad soovivad rahu, kuid samas mitte ristiusku. See ettepanek lükati tagasi.
Kuna Eestis kaotatud alad kuulusid uue lepingu kohaselt ordule, siis palus see kaotatud alade tagasivallutamiseks abi piiskopi leerilt, lubades seejuures vastutasuks edaspidi Eestimaal alistatud aladest jätta 2/3 Riia ja Eestimaa piiskoppidele.
1223. aasta märtsis tehtigi ühine sõjakäik Sakalasse, kuhu kutsuti kaasa ka Riia piiskopi ja ordu võimu all olnud latgaleid ja liivlasi. Viljandlased ründasid linnuse juurde jõudnud ühisväge, mis näitab et saabunuid ei kardetud. Lahingut kajastav Henriku kroonika jääb selle tulemuse kirjeldamisel ebamääraseks, öeldes, et kristlaste vägi „pöördus nendest ära“ ja jätkas ümbruskonna rüüstamist. Võimalik, et tegu oli viljandlastele võiduka lahinguga.
Emme toitis sakslasi Hiljem käisid sakalased koos venelastest abiväe, ugalaste ja Kesk-Eesti väikemaakondade eestlastega latgalite ja liivlaste alal rüüsteretkel, mille käigus sai surma Viljandi Kiievi-Vene väeüksuse juht Waremar. Tagasiteele asunud eestlased ja venelased said aga Ümera teises lahingus ordu ja piiskopi leeri meestelt tugevasti lüüa. Ilmselt seetõttu võttis eestlaste leer edaspidi asju rahulikumalt ning aktiivse ühistegevuse asemel jäädi maakondades eraldi passiivselt kaitsesse.
Huvitava faktina mainitakse „Liivimaa vanemas riimkroonikas“ Sakala abielupaari Viliemesi ja Emmet (tema on ainus muinasajast nimepidi tuntud naine), kes salaja toitsid Viljandis ülestõusu ajal vangi langenud sakslasi ning hiljem vabastati selle eest tänutäheks maksudest. Emme olevat andnud oma mehe nõuandel paarile orduvennale toitu, loopides neid selle varjamiseks kividega.
1701. aastal tegid viljandlased katse taastada oma privileegid, pöördudes sellekohase palvega otse Laiusel talvitunud Rootsi kuninga Karl XII poole, kes soovitas saata palve kindralkubernerile, kes paraku mängis kurttumma.
Valitseja muutudes jäid linna maa-alad ikka eravaldusse. 1744. aastal kinkis keisrinna Jelizaveta Petrovna Viljandi mõisa Tšoglokovide perekonnale, kes lasi 1746. aastal ehitada endise Katariina kabeli kohal olnud vana mõisahoone asemele uue. Tõsi küll, uus mõis asub pisut teises kohas kui vana. Millalgi 18. sajandi lõpul või 19. sajandi algul ehitati kolmandasse eeslinnusesse mõisa ait-kuivati, mis on tänini säilinud.
1783. aastal sai Viljandist kreisilinn ning taastati ka linnaõigused. See lubas Viljandil majanduslikult taas arenema hakata, linna asuti taas ehitama kivimajasid, mida polnud juhtunud keskajast saadik. Esimesed hooned olid turuäärsed kohtu- ja apteegihoone ning advokaat Nicolaus Otto maja, kus hakati pidama ka magistraadi koosolekuid. Praegu teame seda maja, mis on muidugi kõvasti ümber ehitatud, kui Viljandi raekoda.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Richard Kleis, Enn Tarvel
Armeede suuruse ja mobilisatsioonireservide statistika kohta ühiskondlike formatsioonide valguses vt Lawrence H. Keeley War Before Civilization – The Myth of the Peaceful Savage. Oxford University Press, 1987. 1992
Riina Rammo, Martti Veldi
2004.aasta keavamised Viljandi Musumäel, 2005.
Henriku Liivimaa kroonika.
Enn Tarvel
Eesti rahva lugu. Varrak, 2018.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!