Selles loos kirjutame Varbola linnusest, mille üle ajaloolased ja arheoloogid vaidlevad tänini. Varbola keeldub oma saladusi paljastamast. Pole teada, kas tegemist oli muinasaegse kaubanduskeskuse, taanlaste tugipunkti või koguni eesti soost kristliku valitseja residentsiga.
See muistse Harjumaa läänepiirile jääva paekõrgendiku põhjapoolsel otsal asetsev neemiklinnus, mis on rahvasuus tuntud ka kui Jaanilinn, sattus juba 18. sajandil toonaste ajaloohuviliste aadlike huviorbiiti. Näiteks kartograafist krahv Ludwig August Mellin tegi 1786. aastal Varbola linnusest mitu joonist.
Teaduslikult hakati Varbolas kaevama alates 1938. aastast, mil seal tegutses arheoloog Eerik Laid. Kokku käidi tema eestvõttel kaevamas neljal hooajal, mille jooksul kaevati välja ka 14 meetri sügavune imposantne kaev. Kahjuks pidi Laid 1944. aastal põgenema Rootsi ning järgmistel aastatel jäi huvi Varbola vastu suhteliselt kesiseks, kuni alles 1970.–1980. aastail hakkasid Varbolas kaevama arheoloogid Evald Tõnisson, Jüri Selirand ja Ülle Tamla.
Kui palju on Eestis linnuseid?
Aus vastus on, et ega me täpselt ei teagi.
Uus raamat „Eesti linnused ja nende aeg“ viib avastusretkele mööda Eestimaad, tutvustades märgilisi linnuseid, millest igaüks esindab oma ajastu võimu, kaitse, kultuuri ja eluviisi ainulaadset põimumist.
See raamat räägib eri ajastute eri tüüpi linnustest: pronksiaegne Asva ja Iru, muinasaegsed Varbola, Soontagana, Rõuge, Keava, Tarakalda ja Lõhavere, samuti juba hilisemad keskaegsed kivilinnused, nagu Rakvere, Pöide, Viljandi ja Otepää. Need kindlustused ei olnud üksnes sõjalised tugipunktid, vaid keskused, kus ristusid võim ja religioon, kohtumõistmine ja kultus, kauplemine ja käsitöö, pered ja pärand.
Alustame oma reisi Otepäält, kuid sama hästi võinuks alguspunktiks olla hoopis Rakvere või Irboska või Asva. Põikame korraks meie pealinna lähedale Iru linnusesse ja sõidame üle mere Saaremaale. Vaatleme põnevaid keskusi, millest iga linnus on just kui eraldiseisev maailm, mille kaudu saab jälgida võimusuhete muutusi, kaitsearhitektuuri arengut, kultuurilisi mõjutusi ja kohalike kogukondade vastupanuvõimet.
Rohked fotod ja illustratsioonid aitavad ellu äratada sündmusi Varbola ja Soontagana muldvallide, Rakvere ja Viljandi kivimüüride ning paljude teiste kantside sees ja ümber. Iga peatükk avab killu Eesti ajaloost, koondades käsitletava linnuse kohta kõige värskemad teadmised. Raamat on ühtaegu nii haarav lugemisrännak, ajalooline käsitlus kui ka kutse tulla avastama Eesti linnuseid ja linnamägesid.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Nendel kaevamistel kogutud leidudest vanimad kuuluvad viikingiaja lõppu ehk 11. sajandisse ning just nii hilist aega peetaksegi Varbolas aktiivsema inimtegevuse alguseks. See muidugi ei tähenda, et see paik ei leidnud ka juba varem vähest kasutust näiteks sakraalsel otstarbel. Kõrge pank, mis asub sooservas ja domineerib maastiku üle, võis meelitada sinna arvatavasti religioosseid toiminguid korraldama.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Praeguste olemasolevate arheoloogiliste andmete põhjal hakati linnuse kohta kasutama 11. sajandil ning 12. ja 13. sajandil oli asustus seal väheintensiivne. Tõsi, hinnang „vähe leide“ ei pruugi olla küll päris adekvaatne, kui meenutada tõsiasja, et meetodid, mida arheoloogid varem kasutasid, polnud kaugeltki nii tõhusad kui tänapäevased.
Võimsad mastaabid
Varbolas praegugi nähtav linnus on üks suurimaid ja imposantseimaid Eesti linnuseid, mis koos vallidega hõlmab peaaegu 50 000 m2 suuruse ala, millest õueosa moodustab 20 000 m2. Valli kogupikkus on rohkem kui 580 meetrit ja valli kõrgus ulatub väljastpoolt kuni 9–10 meetrini. Valli hari on pealt kumer ja harja laius on umbes 2–3 meetrit.
Me ei tea, kas selle valli peal oli puitrinnatis (selle jälgi pole seni avastatud) või oli ka rinnatis laotud kividest. Valli laius jalamil ulatub kohati koguni 25–30 meetrini.
Valli nõlvad on oma praegusel kujul tekkinud tõenäoliselt varisemise tagajärjel. Esialgu on valli küljed üles laotud kuivmüüritisena ning linnuse edelaküljel on välisnõlva ülaosas algne laotud müüritis ka välja puhastatud ja nähtaval. Linnuse lõunapoolsest vallist väljapoole jäävad sügavad inimtekkelised kraavid, mis on sinna kaevatud nähtavasti juba 13. sajandil kaitseks piiramistornide vastu. On võimalik, et nende kohale plaaniti püsivamat välimist, kas puidust rinnatise või kivist müüriga teist kaitsevalli.

- 1939. aasta arheoloogilised väljakaevamistööd Varbola linnuses. © Eerik Põld / Eesti Rahva Muuseum
Õue keskosas asub linnuse kaev. Nagu mainitud, puhastati see välja juba 1930ndail. Kaev oli rajatud 14 meetri sügavusele paekivi sisse ning sai esialgu vett allikast. Kaevu suurus on umbes 3 x 2 meetrit, kuid ülaosas on kaevusüvendi mõõtmed 5 x 5 meetrit.
Varbolas tänapäeval näha oleval linnusel on kaks väravakäigu kohta, üks asub ida- ja teine lääneküljel. Väravakäikudesse suubuvad kaks muistset teed. Lisaks oletatakse kolmandat väravakäiku põhjaküljel. Kõige paremini on uuritud läänepoolset väravakäiku, mis on kõigile huvilistele ka rekonstrueerituna nähtav. Selle väravakäigu kogulaius oli 2,2–2,4 meetrit ning mõlemal küljel oli puupostidega toestatud kahekordne kuivmüürsein. Postid on seal praegu mõistagi tänapäevased, sest viimati restaureeriti osaliselt varisenud läänepoolset väravakäiku 2006. aastal. Muinasaegsetest postidest olid jäänud kivimüüri tühimikud. Postid toestasid ka käigu kunagist pealisehitist, mis võis olla arvatavasti midagi tornitaolist.
Läänepoolsest väravakäigust leitud arheoloogilised tõendid – mündid –, eriti üks neist, mis leiti väravaposti august ja mis oli väravakäigu ehitamise ajal jäänud posti otsa alla, annavad meile suhteliselt selge alampiiri, millal valmis väravakäigu viimane versioon. Praeguste teadmiste valguses võis see toimuda kas 1220. aastal või isegi veel hiljem ehk juba sellel ajal, mil Varbolas toimunu oli juba tihedasti seotud Põhja-Eestis üha enam kanda kinnitanud taanlastega.
See ei tähenda muidugi, et Varbolas käis elu taanlaste otsese juhtimise all, kuid nad olid kohal ning ilmselgelt oli Varbola nende meelest oluline koht. Nii oluline, et nad viisid Varbolasse ühe oma kiviheitemasina ning saatsid sinna paiksena ka preestrid. Võimalik, et Varbolas asus juba sellel ajal ka paikselt mõni väiksem taanlaste sõjasalk.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Rauasulatamise keskus
aegadel olnud vähemalt kaks linnust ja hoonekompleksi. Viimast kihistust näeme tänapäeval oma silmaga, seda tähistab suurejooneline kivivall.
Linnuse varasema ajajärgu kohta on arheoloog Mauri Kiudsoo järeldanud, et 11. sajandi paiku kasutas Varbola neemiku kirdeosa metallitöötlemisega tegelnud kogukond. Toona ei olnud seal veel nähtavasti mingit linnust. On vähe usutav, et toonase kompleksi ümber oli mingisugune puidust piirdetara või kõrgem vall. Neemiku kirdeosast valli äärest on arheoloogid umbes 400 ruutmeetri suuruselt alalt leidnud šlakki ja rauasulatusahjude aluseid.
Hoovist välja kaevatud muinasmajal, mille mõõtmed olid 5 x 6 meetrit, on kaks selget eristuvat kihistust, mis märgivad kahte ajajärku Varbola ajaloos. Ülemine ehk uuem on 13. sajandi kiht, mis kätkes endas kerisahjuga (elu)hoonet, mille põranda alt tuli välja teine, varasem, 11.–12. sajandisse jääv kiht, mis peitis endas rauatootmisega seotud ahjude aluseid. Niisugused Varbolast leitud rauasulatusahjud olid meie aladel kasutusel alates 10. sajandist ning need on samasugused kui Sõmeru ja Tõdva rauasulatuskompleksides. Tegemist on tüüpiliste ahjudega, millel puudusid šlaki väljalaske avad.

- Ajaloolaste arvamused Varbola valitsejast lahknevad, kuid linnuse silmapaistvat võimsust tunnistavad kõik. © Eerik Põld / Eesti Rahva Muuseum
Kas Varbola oli eestlaste kristliku kuninga linnus?
Eesti muinaslinnuste uurimise pioneer Evald Tõnisson on Varbola linnust kirjeldanud kui ühte Eesti võimsaimat muinaslinnust. Tõnisson oletas, et see võis olla seotud suguvõsakeskustega ja vanemate võimuga, olles seega pigem administratiivne ja poliitiline kui puhtalt sõjaline rajatis.
Tõnisson arvas, et Varbola suurus ja selle tugevad kaitseehitised näitavad, et see oli oluline linnus ka laiemalt kui üksnes kohalikus kontekstis.
Tõnissoni hinnangu järgi oli Varbola 13. sajandi vallutustes üks viimasena langenud linnuseid, kuna selle kindlustused olid niivõrd võimsad.
Arheoloog Heiki Valk peab Varbola linnust üheks tähtsaimaks keskuslinnuseks Eestis, eriti arvestades selle suurust ja kindlustustehnilist lahendust. Ta leiab, et Varbola mängis olulist rolli 12.–13. sajandi poliitilises ja sõjalises süsteemis, olles tõenäoliselt piirkonna üks keskustest.
Ajaloolane Kristjan Oad pakub, et juba 12. sajandi keskel asus võimsas Varbola kivilinnuses keegi eesti soost (võimalik, et kristlik) valitseja, kes kasutas katoliku ideoloogiat, kujundas kirikuorganisatsiooni ning andis välja oma raha.
Oad oletab, et need mündid, mida teatakse kui esimesi Tallinna münte (ühelt poolt vermitud õhukesed mündid ehk brakteaadid, mida hakati vermima peagi pärast 1219. aastat), on löönud eestlaste kristlik valitseja (princeps) Varbola kivilinnuses, mida ongi mündil kujutatud.
Numismaatik Ivar Leimuse (ja mitte ainult tema) arvates on need nõndanimetatud Tallinna mündid valmistatud siiski Taani kaalustandardit järgides, täpsemini Roskilde kaalumarga alusel.
Tollel ajal kehtinud tavade ja mündilöömisõiguste järgi ning ka muude piirangute tõttu ei oleks Varbolas eksisteerinud kohalik vasall saanud oma münte lüüa.
Arheoloog Ain Mäesalu on väitnud, et Varbola linnuse kaitsesüsteem ja müüride struktuur viitavad sellele, et see pidi olema korduvate rünnakute all.
Ain Mäesalu oletab, et Varbola võis olla oluline sõjaline tugipunkt enne ristisõdade ajajärku, kuid selle tähtsus vähenes pärast eestlaste allutamist. Mäesalu arvates võis Varbola olla mõne piirkondliku, sealt ümbruskonna kaitset ja poliitikat juhtinud vanema residents.
Huvitaval kombel saab selle piirkonna rauasulatuse algust siduda uue Lohu Jaanilinna rajamisega; see sobib oma asukoha poolest ideaalselt kontrollima nii kõnealuseid rauasulatuskomplekse kui ka veel mitut teist lähikonnas asunud sulatuskohta. Varbola ise jääb Lohust umbes 18 kilomeetri kaugusele, kui ühenduseks kasutada Varbola ja Lohu vahelist taliteed. Arvestades rauasulatuse protsessi iseloomu, on vähe tõenäoline, et samal ajal elas Varbolas palju rahvast. Ka selleaegset asustust Varbola ümbruses ei saa nimetada just tihedaks.
Rauatöötluse kõrval on Varbolas tegeldud ka pronksivalamisega. Nimelt on Varbola kesk- ja lääneosast avastatud pronksivalu jäljed, savist tiiglid, valuvormid ja valamiskulbid. Need pärinevad vahetult vallutusele järgnenud või veel hilisemast ajast. Seega pole rauda ja pronksi Varbolas töödeldud samal ajal.
12.–13. sajandisse kuuluva arheoloogilise materjali seas on ka palju käsitööle viitavaid esemeid. Näidetena võib nimetada luust ja sarvest esemeid ning tootmisjääke. Need leiud räägivad igapäevasest luutöötlemisest. Küllap oli toona lihtsamate esemete valmistamine jõukohane igaühele. Mõned luukammide poolfabrikaadid ja väike rauast saeleht aga näitavad, et Varbolas võis 13. sajandil tegutseda kammimeister, sest kammipiide lõikamine nõudis häid tööoskusi.
Varblase Linn
Linnuse lähedal asuva Põlli küla kohal oli arvatavasti Varbola muinasküla. Vene allikais on seoses 1213. aastaga mainitud Varbola venekeelset nime Vorobjev Noss, mis võiks anda vihjeid linnuse algse nime tähenduse kohta: Varblase Nina. Teine venekeelne nimevariant on Gorod Vorobinõi ehk Varblase Linn/Linnus. Veel kirjutati „Taani hindamisraamatusse“ 1241. aastal külanimi Uarpal, aga seda kasutati mitte linnuse, vaid ilmselt tänapäeva Põlli kohal olnud Warpele küla kohta.
On pisut veider, et see vägev linnus paikneb kuskil Harju lääneservas –kohas, mis muinasajal võis olla täiesti ääremaa. Oleks palju loogilisem, kui Varbola asuks keset suuri muinasaegseid põllumassiive ehk sellel oleks kindel tagamaa, mille moodustaksid tillukesed satelliitkülad ja -talud ning põlispõllud ja karjamaad.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Varbolas praegu nähtav ringvall on rajatud kolme muinasmaakonna –Harju, Rävala ja Läänemaa – piiride äärde – kohta, mida ümbritsevad soo ja põlislaaned. Seetõttu on loogiline oletada, et ehk rajati Varbola linnus mitme kihelkonna või isegi maakonna võimuperekondade kokkuleppe alusel. Samas asus ka Soontagana üpris eraldatud paigas, mis ometigi ei takistanud sel tõusmast Läänemaa oluliseks võimukeskuseks. Seega võib Varbola fenomenile eksisteerida mingi loogiline seletus või lausa mitu seletust.
Kunstiloolane Kersti Markus on näiteks oletanud, et tegelikult ei asunudki omaaegne Varbola mingite maade piiride peal, nagu näitab „Taani hindamisraamat“, vaid selle koostajad ei mõistnud kohalikke olusid ja tegelikult võisid Varbola maad ulatuda ka seni arvatust palju rohkem läände. Markus analüüsib ajaloolisi allikaid, sh 13. sajandi piirikokkuleppeid Saare-Lääne piiskopi ja Taani asehalduri vahel, ning jõuab järeldusele, et kunagise Hertele kirikuga (see on praeguseks täiesti kadunud) seotud Hertele kihelkond paiknes tõenäoliselt Varbola linnuse ümbruses. Tema toob esile, et just Varbola linnus võis olla selle kihelkonna keskus. See viitab piirkonna olulisusele juba tollal.

- Varbola linnuse välja puhastatud värav. © Hanno Talving / Eesti Vabaõhumuuseum
Veel arutleb Kersti Markus võimaluse üle, et Hertele kihelkonna kirik, mida allikais mainitakse, kuid mille asukoht on tänapäeval teadmata, võis paikneda Varbola linnuse lähedal. See aga viitaks tihedale seosele muinaslinnuse ja kiriklike halduspiirkondade vahel, rõhutades Varbola tähtsust nii kaitse- kui ka religioosse keskpunktina. Veel enam, Kersti Markus arvab, et Varbola ei pruukinud olla kohaliku võimuperekonna keskus, nagu seda oli näiteks Lohu Jaanilinn või Keava, vaid see oli pigem kauplemiskeskus, kuhu oli igaühel lubatud tulla omi asju ajama.
Sellega seoses tasub mainida mitme ajaloolase arvamust, et Kasari jõgi koos oma lisajõe Vardiga, mis voolab Varbola lähistelt mööda, oli enne keskaegset maakerget laevatatav või vähemasti taliteena intensiivses sesoonses kasutuses, mistõttu pakkus sellise trassi olemasolu kahtlemata lisastiimulit laadaplatsile pääsemiseks.
Ka arheoloog Marika Mägi on püstitanud hüpoteesi, et Varbolas eksisteeris enne vallutust kõigile avatud kaubanduskeskus, mille olulisus ei olnud ainult lokaalne. Muistsete veeteede tähtsuse tõttu (eriti talviti) võis Varbola tänu oma asukohale tõesti pakkuda sellist võimalust. Nagu Pöide muinaslinnus, külgneb ka Varbola rabaga. See paistab kaubanduskeskuse jaoks esmapilgul ebaloogilise asukohana, kuid talviti pakkus raba saanidele suurepärast ühendusteed.

- Lohu II linnuse avastas 1974. aastal Evald Tõnisson, kes juhatas seal aastail 1974 ja 1975 arheoloogilisi väljakaevamisi. Kuigi nime poolest on see linnus küll number kaks, on see siiski vanem kui naabrusesse rajatud suurem linnus. © Eesti Rahva Muuseum
Lohu linnused moodustasid kaitsesüsteemi
Lohu II muinaslinn asub Keila jõe läänepoolsel 3–4 meetri kõrgusel kaldapealsel. Umbes 1100 m² hõlmav linnuseõu on lõunast kaitstud 1–1,6 meetri kõrguse otsavalliga, mille madalduv põhjaots ulatub jõeni. Vall koosneb peamiselt kividest, välisküljel oli suurtest paeplaatidest laotud kuivmüür, tugevasti varisenud sisekülg on peamiselt maakividest. Sellise ehitusega on linnuse kagukülg. Valli algne laius oli 6 meetrit, kõrgus arvatavasti 3–3,5 meetrit. Valli peal oli ilmselt puitpalissaad või -tara, mille jäänuseid tuvastati ka kaevamistel. Valli õuepoolset seina toetasid aga nelinurksed puidust tornid.
Kaevamiste tulemusel leitut arvesse võttes arvavad arheoloogid, et see linnus võeti kasutusele 10. sajandil ehk viikingiajal. Huvitaval kombel linnust ei hüljatud, kui hakati ehitama uut ja suuremat linnust jõe teisele kaldale. Vastupidi, pärast suure Lohu Jaanilinna valmimist idakaldal ei jäänud vana linnus sugugi kasutuseta, vaid seda tugevdati. Sinna rajati kõrgem kivivall ja vallile tugevad puitehitused. Võimalik on, et Lohu II sai eellinnuseks, mis kaitses teise linnusesse ehk Jaanilinna viivat teed ja silda. On tõenäoline, et kaks linnust moodustasid strateegilise kaitsesüsteemi, mis kontrollis liikumist Keila jõe piirkonnas ning kaitses kohalikke asulaid võimalike ohtude eest. Võib öelda, et Jaanilinn ehk uus linnus oli Keava linnuse kõrval kindlasti Harjumaa üks kesksemaid linnuseid ja võimukeskusi. Linnus võeti ilmselt kasutusele 11. sajandi teisel poolel. Linnus asub jõe käärus künkal, mille pindala koos vallidega on 15 000 m². Linnuse õueala, mida on 6500 m², ümbritseb põhjas, läänes ja idas hobuserauakujuline inimtekkeline vall, millel on pikkust 300 meetrit ja mille kõrgus on kuni 6 meetrit. Valli harjal on olnud palkehitised, mida on toestatud kuivmüürseinaga. Jõepoolses küljes aga vall puudub. Põhjast ja idast kaitseb valli 20–25 meetri laiune ja 2 meetri sügavune lame nõgu, mille välisservas on 2 meetri kõrgune ebamäärane, võib-olla looduslik kuhjatis. Sissepääs linnusesse on paiknenud idas ja selle kõrval oli tõenäoliselt tornitaoline kaitseehitis.
Kroonik Henriku järgi paiknes linnuse värava kõrval torn. Aastail 1216 ja 1220 toimunud Harjumaa rüüsteretkedel ajal olevat just Lohu (Loone) küla olnud rüüstajate kogunemispaik. Kroonika põhjal ründasid ristisõdijad 1224. aasta jaanuaris Lohu linnust, mis pärast kahenädalast piiramist alistus; seesolijatel lubati lahkuda ja linnus süüdati põlema. Samas puuduvad arheoloogilised tõendid, et Lohut oleks piiratud või see oleks maha põletatud.
Paraku on Varbola linnuse sees läbi kaevatud päris suur ala – kokku üle 1300 m2 –, kuid neid leide, mis võiksid tõendada kauplemiskeskuse olemasolu, on saadud väga vähe. Leidude arvukuse poolest ei kannata Varbola võrdlust omaaegsete Liivimaa (Daugmale või Mārtiņsala) või Latgale (Jersika) 12. sajandi kaubanduskeskustega. Eriti kõnekas on irdmündileidude nappus, sest kukrust pudenenud ja juhuslikult kaduma läinud müntide rohkus annaks tunnistust kauplemisest. Sama kehtib ka kaaluhõbeda kohta. Teadaolevalt ei ole irdmünte Varbolast leitud, välja arvatud väravakäigust, kuid need kõnelevad pigem militaarsest tegevusest. Samas tuleb nentida, et seni ei olegi Eestist veel leitud 12. sajandi kaubitsemiskohta, mis oleks rikas kaotatud müntide poolest ja mida saaks võrrelda eespool nimetatud Läti asulatega. Meie oletatavad kaubanduskeskuste asukohad on tuletatud hoopis aardeleidude paiknemiste loogikast: meie määrame kauplemiskohti nendest umbes päevateekonna kaugusel paiknevate mündiaarete järgi.
Varbola võis olla ka näiteks kokkuleppeline ladu, kus ladustati eri võimupiirkondade tagavarasid või kauplemiseks valmis pandud kaupa, mida sai näiteks talitee avanedes transportida kokkulepitud kohtadesse. Selline koht oli ka umbes 2000 m2 suurune Kuusalu Pajulinn. Erinevalt Kuusalust, kust turba alt on leitud kuni 20 sentimeetri paksune odra-, rukki-, nisu- ja herneterade kiht, mille alla oli pandud kasetohtu, ei ole Varbolast midagi sellist seni välja tulnud.
Ühtlasi räägib nii kaubitsemiskoha kui ka lao kahjuks lääneväravakäigu laius – see on veidi üle 1 meetri. Ilmselgelt ei vastanud selline kitsas käik kaubaveo vajadustele. See muidugi ei tähenda, et kuskil ei võinud paikneda mõni laiem värav. Kõige loogilisem oleks oletada selle asukohana idaväravakäiku, sest laiemaid muinasteid linnusesse ei vii.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Samas jätab see kõik lahtiseks küsimuse, millal ja kuidas muutus Varbola oluliseks ning millal sai Varbola endale kivimüürid.
Imelikud mügarad maapinnal
Linnuse valli lahtikaevamisel on praegusele linnusele eelnenud linnuse alt leitud vall, mis kujutab endast lubjamassi ja põlenud lubjatükke. See mass on tekkinud paekivide sulamisest suures kuumuses. Paekivi võis minevikus moodustada vallitäidise või väljaspool valli asunud toetava ilma mördita kivimüüri. See varasem vall võis sarnaneda pisut Pada I linnuse valliga (loe lugusid Purtse Tarakalda ja Pada linnusest 2024. aasta detsembri Imelisest Ajaloos). See-eest Varbolas praegu nähtavad vallid pole ehitusmeetodi poolest enam võrreldavad Pada I linnusega. Tänapäeva Varbolaga sarnaneb pigem Valjala maalinn. Pada I ja ka mitme teise linnuse puhul, kus on samuti kasutatud (pae)kive, on kivid kas põhiline või oluline osa vallitäitematerjalist, ent Varbolas on kogu vall ehitatud kuivmüüri tehnikas. Kui me tahaksime otsida sarnaseid kividest laotud ringvall-linnuseid, siis võiksime vaadata näiteks Ölandi saarel asuva Eketorpi linnuse poole. Seal on 12. sajandist pärit müüride ladumistehnika väga sarnane sellega, mida me näeme praegu Varbola linnuses – 12. sajandil oli saar Taani kuninga valduses (loe lisalugu Eketorpi linnusest leheküljel 69).

- Taanlased juhendavad Varbolas paterelli ehk kiviheitemasina ehitamist. Pärast selle valmimist tulid Varbolasse uudse tehnikaga tutvuma ka saarlased. © Robin Raspel
Eketorpi linnus võis 12. ja 13. sajandil olla ledung’iga kokku kutsutud maaväe kogunemiskoht. Sama otstarve võis olla ka Varbolal. Linnuses on näha kümneid mügaraid – need on umbes 90 kerisahju jäänused, mis markeerivad muistseid maju. Need hooned võinuksid mahutada vähemalt pool tuhat inimest, kuid neis on erakordselt vähe arheoloogilisi jälgi, mis viitaksid intensiivsele 12.–13. sajandi elule.
Milleks oli vaja nii palju hooneid? Küllap olid need hooned kasutusel siis, kui Varbolasse kogunes hulganisti kokku kutsutud mehi, kas valmistuma sõjaliseks kampaaniaks või vaenlase rünnaku kartuses. Me ei tea, kas see toimus kohalike eesti soost juhtide eestvõttel juba enne taanlasi või on tegu taanlaste toodud tavaga. Kuigi mainitud Eketorp annab meile teatavad vihjed, on üsna loogiline oletada, et juba viikingiajale omane ledung’i stiilis talupoegadest väe kogunemine oli tuntud ka siin kandis. Tasub mainida, et sarnane suure pindalaga looduslikul neemikul asuv linnus, mis on täis tõenäoliselt kerisahje tähistavaid kühme, asub ka Risu-Suurkülas, mis jääb Varbolast linnulennult umbes 4 kilomeetri kaugusele. Ka seal seostatakse tänini nähtavate kuivmüüride rajamist eelkõige taanlaste tulekuga.
Kui suur oli Varbola?
Huvitav teema on Varbola suurus. Kindlasti võime Varbolat nimetada üheks suurimaks linnuseks Eestis. Kohati eeldatakse, et suurus tähendab kindla peale ka olulisust, kuid eelmistes artiklites oleme näinud, et suurus ei määra veel linnuse kujunemist võimu- või kaubanduskeskuseks. Ka militaarsest seisukohast on väikest või keskmise suurusega tugevat linnust palju kergem kaitsta kui suurt linnust.
Kuigi Varbolat on minevikus palju kaevatud, on mitme arheoloogi arvates jäänud tähelepanuta üks oluline osa linnusest, mida võib praegugi, eriti kevadeti palja silmaga tuvastada. Nimelt joonistub maapinnal välja mingi edela-kagusuunalise valli põhi, mis saab alguse lääneväravast lõunasse jäävast vallist. See võib tähistada linnuse algset lõunavalli, mis tähendaks, et enne, kui Varbola sai lõunasse ulatuva „seanina“, võis linnus olla palju väiksem ja hoopis rohkem ringikujuline. Võimalik, et selle väiksema linnuse põhivärav ei asunud kummagi praeguse väravakäigu kohal, vaid see paiknes hoopis põhjas, milleni viivat esialgset teed võib ka veel praegu näha läänevalli ääres ülespoole suunduvana. Neid teooriaid saaks aga tõestada üksnes uute kaevamistega.
Samuti ei tea me kindlalt, millal see varasem linnus või kindlustatud koht või muinasmõis või kauplemiskoht hävines. Kroonikate põhjal võiks vallijäänuses näha olevat suurt põlengut siduda kahe daatumiga. Juhul, kui me jätame kõrvale arheoloog Evald Tõnissoni oletuse, et varasem ehitis hävis Izjaslavi 1060. aasta sõjakäigu ajal sossolite vastu. Varbolast leitud nooleotste tüpoloogia ei luba seda sündmust siduda 11. sajandiga, sest need võeti kasutusele kõige varem 12. sajandil. Seetõttu seob arheoloog Ain Mäesalu leitud nooleotsi 1212. aasta sõjakäiguga, kuid ajaloolane Krisjan Oad seostab neid pigem 1179. aasta novgorodlaste rüüsteretkega, mis „laastas kogu tšuudide maad“.

- Peale tähelepanuväärse ringvalli on linnuses aimatav ka varasema valli asukoht, mis pärineb ajast, mil linnus oli väiksem. © Hanno Talving / Eesti Vabaõhumuuseum
Kui Varbola põles juba 1179. aastal, siis jääb praegu nähtava linnuse rajamine märksa varemasse aega, ilmselt 12. sajandi lõppu. See tähendaks, et Varbola tõusis keskusena esile juba enne vallutussõja algust. Suur tulekahju 1212. aastal tähendaks, et linnus põles nende sündmuste käigus, mida saab siduda 13. sajandi vallutussõjaga. Küllap olid linnuses põhitegijad toona veel eestlased, keda juhtis mõni kohalik pealik või lausa mitu pealikku. Sellisel juhul hakati praegu nähtavat imposantset kivilinnust rajama kas vahetult enne taanlaste saabumist või kohe pärast nende saabumist. See ei tähenda, et kive laoti taanlaste juhtimisel, kuigi on võimalik, et nii suuruse (kui linnust ehitati suuremaks) kui ka kasutatud materjali kohta eksisteerisid mingisugused kokkulepped.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Aastaarv 1212 pärineb Novgorodi esimesest leetopissist. Nimelt olevat Novgorodi vürst Mstislav just sel aastal oma suure sõjaväega tunginud Eestisse ning jõudnud välja Varbola kantsi alla. Kas Vene sõjavägi üritas Varbola linnust vallutada, seda leetopissis ei kirjutata, küll aga märgitakse, et vürst Mstislav olevat sundinud sealseid eestlasi maksma andamiks 700 marka hõbedat.
Mainimised kroonikais
„Henriku Liivimaa kroonika“ nimetab Varbolat ja varbolasi päris mitmel korral, kuid sõjakäikudest linnuse vastu vaikib. 1216. aastast alates tegid Liivimaa sakslased Harjusse röövretki, kuid Varbola jäeti kroonika järgi just kui puutumata. Ei ole ka teada, et taanlased oleksid teinud sõjakäike, mille sihiks olnuks Varbola.
Tõsi, Liivimaa kroonikast nähtub, et Varbola kantsis toimetasid mingil ajal ka taanlased, kuid me ei tea, kas nad olid seal peremehed. Pigem jääb mulje, et Varbola oli siiski mõne eesti soost pealiku kontrolli all ning arvatavasti sõlmisid varbolased taanlastega kokkuleppe, tunnistades Taani kuninga ülemvõimu. Taanlased omakorda aitasid varbolastel ehitada kiviheitemasina – paterelli, millega käisid peagi tutvumas ka saarlased, kes saadud teadmised õige pea praktikasse rakendasid – seda just taanlaste endi vastu.

- Eketorpi linnus on Rootsis Ölandi saarel asuv ajalooline kaitserajatis, mille esimene versioon ehitati 4. sajandil pärast Kristuse sündi. © Wikimedia Commons
Eketorpi linnuses asusid kasarmud
Toona käis suur rahvasteränne. Ajad olid rahutud ning esialgu oli see kohalikele ajutine pelgupaik, mis hiljem, umbes 5.–8. sajandil, muutus juba püsivaks linnusasulaks. Selles elas püsivalt 150–200 inimest koos oma kariloomadega. Juba siis ümbritses linnust kividest ringmüür.
Linnuse sees asunud asula koosnes kõrgajal 53 hoonest, mille hulgas olid eluhooned, laudad, aidad ja töökojad. Elamute seinad olid ehitatud paekivist ja peal oli murukatus; elamute sees oli Skandinaavia-pärane lahtine küttekolle, mida kasutati ka toiduvalmistamiseks. Mingil ajal linnus hüljati ning seda ei kasutatud kuni 11. sajandini. Siis hakati selle müüre puiduga parandama ning rajati ka välisvall.
Müüre hakati uuesti laduma juba 12. sajandi keskpaigas, mil linnuses ei olnud enam püsielanikkonda. Sellest sai vägede kogunemiskoht, mida kasutati kuni 13. sajandi keskpaigani. Sellal rajati ka välimise valli asemele teine välimine ringmüür.
Toona oli linnuses alaliselt kohal väike hulk mehi, kes nähtavasti olidki seotud linnuse hooldamise ja kaitsmisega. Linnusesse rajati sellel ajal üle saja puithoone, mida võib nimetada barakkideks ja mida kasutati kasarmutena, kui välja oli saadetud kogunemiskäsk. Peale nende hoonete olid linnuses hobustele mõeldud tallid. Linnuse suur ühisköök asus kaevu lähedal ning seal valmistati vajaduse korral sööki kõigile linnuses viibinud meestele. Sepikojad paiknesid väljaspool linnuse lõunapoolset väravat, sisemise ja välimise ringmüüri vahel.
Kui rääkida kiviladumistehnikast, siis Eketorpi linnuse valdavalt 12. sajandil ehitatud müürid olid laotud kuivmüürina ehk ilma mörti kasutamata. Kivide omavahelise haarde tugevus saavutati tänu kivide täpsele sobitamisele.
Müürid koosnesid kahest kivikihist – sisemisest ja välimisest seinast –, mis mõlemad oli laotud suurtest kividest. Seintevaheline ruum täideti väiksemate kividega, et lisada müürile stabiilsust ja massi. Selline müüride ilma mördita ladumine iseloomustab varakeskaegse Skandinaavia militaarset ehitustehnikat, milles rajati linnused, mis olid kasutusel veel 13. sajandi keskpaigas.
Mörti hakati järjest rohkem kasutama eelkõige kivikirikute ning keskvõimu manifesteerivate oluliste hoonete ehitamisel. Loomulikult eeldas selline tehnika ka rohkemate ressursside ehk rahaliste vahendite olemasolu.
Seetõttu võimegi Ojamaal, millest sai üha olulisem kaubandussõlm, näha tekkimas hulganisti uusi hooneid ning rajatisi, mille puhul kive seoti juba mördiga.
Eketorpi linnuse müürid olid umbes 4–5 meetri kõrgused ja 2–3 meetri paksused. Eketorpi müüridesse olid sobitatud väravad, mille ehitustarind on üsna sarnane Varbola väravakäiguga, ning ka Eketorpi väravate kohal kõrgus valvetorn.
1222. aastal mässati Mandri-Eestis uute peremeeste vastu ja väidetavasti sai Põhja- Eestis ülestõusnute keskuseks Varbola linnus. Seal viibinud taanlased tapeti. Me ei tea, mis juhtus Varbolas pärast ülestõusu mahasurumist.
Üks infokild sellest ajast siiski leidub. Rooma paavsti saadik Modena piiskop Wilhelm viibis aastail 1225–1226 Liivi- ja Eestimaal, üritades korrastada nii sakslaste ja taanlaste kui ka taanlaste ja ordu ning paavsti ja kõigi mainitud osaliste omavahelisi vahekordi. Kroonik Henrik märgib, et Modena Wilhelmi saabudes taanlaste Tallinna, võtsid ka varbolased paavsti saadiku rahumeeli vastu ja tulid tema juurde Tallinna.
Seega kuulus Varbola linnus sellal eestlasest vanemale, kellel oli ka mingi regionaalne poliitiline mõju.
On oletatud, et Varbola linnus oli kasutusel veel 1343. aasta Jüriöö ülestõusu ajal.
Loe lisaks
Eesti linnused ja nende aeg, Imelise Ajaloo raamat, Äripäev, Tallinn 2025
Loe lisaks
Kristjan Oad
„Varbola – Muinas-Eesti kristliku kuninga linn?“ Tutulus 2020.
Mauri Kiudsoo,
Ajaloomuuseumi 2023. aasta konverentsi videoloeng osa 9/13. Mitmekihiline Varbola, https://tinyurl.com/varbolaloeng.
Evald Tõnisson
"Eesti muinaslinnad – Varbola." 2008.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!