• 10.12.24, 05:14

Miks mõõdame laeva kiirust sõlmedes?

Cutty Sark oli 1869. aastal, mil see ehitati, üks kiireimaid purjelaevu – tippkiirus oli 17,5 sõlme.
© State Library Victoria
  • © State Library Victoria
Kuni 19. sajandi keskpaigani mõõdeti laeva kiirust nn logi­liiniga. Köiele tehti iga 47 jala ja 3 tolli (14,40 meetrit – toim) tagant sõlm ning selle otsa kinnitati veepinnal ankruna toimiv halg, tünn vms. Ujuk koos köiega visati üle parda ning samal hetkel pandi käima liivakell. Laeva kiirus oli ­nii suur, kui mitu sõlme suutis ujuk tekilt 28 sekundiga (standardse liivakella aeg) vette sikutada. Ajapikku muutus sõlm samatähenduslikuks meremiiliga tunnis. Rahvusvahelisel konverentsil 1928. aastal otsustati, et keskmise meremiili pikkus on 1852 meetrit, mis võrdub meridiaani kaareminuti pikkusega laiusel 45°.

Seotud lood

Lood
  • 15.10.23, 06:25
Kui kiiresti seilas klipper?
Suurbritannia kuulsaim klipper oli Cutty Sark, mille käes oli riigi kiireima laeva rekord kümme aastat.
Lood
  • 01.01.18, 15:01
Lusitania telegraaf tõsteti meresügavusest üles
Tuukrid tõid üles tervelt säilinud telegraafi, mis oli mere põhjas lebanud 102 aastat.
Lood
  • 02.01.24, 06:14
Miks kutsutakse halvas seisukorras laeva plimsolliks?
Plimsolli märk pidi ära hoidma kaubalaevade ülelastimise. Kaubalaeva kerele joonistatud Plimsolli ketta horisontaalne joon näitas suvise lastiveeliini suurimat lubatud kõrgust.
  • ST
Sisuturundus
  • 01.04.25, 21:07
Viasat History telekanali aprillikuu vaatamissoovitused

Kuulsad ehitised

Kuritöö ja karistus

Viikingid

Poliitika

Katastroofid

Arheoloogia

Tagasi Imeline Ajalugu esilehele